بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴ 17 December 2015
بیش از پژوهشگر، مراکز پژوهشی داریم

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که آموزش حوزه های علمیه باید پژوهش محور باشد، گفت: طلاب آگاهی لازم از روش های تحقیق و پژوهش را ندارند و بدون نیازسنجی، پژوهش و تحقیق می کنند در حالی که پژوهشگر باید بر اساس نیاز جامعه و حوزه پژوهش خود را شروع کند.
به نقل از رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پنجمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر خاطر نشان کرد: ضرورت پژوهش در حوزه های علمیه و جامعه امروز از مسائل و دغدغه های مهم حوزه های علمیه است؛ آنچه که باعث پیشرفت کشور و انجام کارهای بزرگ می شود تحقیق و پژوهش در آن زمینه ها است.
امام جمعه قم عنوان کرد: امروز کار پژوهشی برای طلاب یک امر لازم و اجتناب ناپذیراست و طلاب باید با توجه به شرایط و نیازمندی های امروز سخن بگویند؛ طلاب باید تحقیق و پژوهش را از سال های اول طلبگی شروع کنند و تکالیف پژوهشیباید به مدارس برده و پژوهش باید در مدارس عملیاتی شود و تنها به شعار ختم نشود.
وی در پایان گفت: افراد پژوهشگر در جامعه امروز کم است و می شود گفت که مراکز پژوهشی در جامعه بیش از پژوهشگران است و حمایت های مالی لازم از پژوهشگران نمی شود.


نگهبانی که سارق اينترنتي از آب درآمد

رئيس پليس فتا فرماندهي انتظامي استان از دستگيري يک سارق اينترنتي در اين استان خبر داد.
به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگعلي موالي اظهارداشت:در پي شکايت فردي مبني بر اينکه شخص ناشناسي از حساب بانکي وي اقدام به خريد اينترنتي در حدود 90 ميليون ريال کرده است که موضوع در دستور کار کارشناسان پليس فتا استان قرار گرفت.
به گفته وي در ادامه ضمن تشکيل پرونده در اين رابطه، طي يکسري اقدامات پليسي وتخصصي مشخص شد خريد صورت گرفته از طريق کارخانه اي که متعلق به خود شاکي است انجام شده است.
رئيس پليس فتا فرماندهي انتظامي استان قم ادامه داد:پس از بررسي دقيق تر، شواهد نشان از رد پاي نگهبان کارخانه در اين سرقت مي داد که پس از اخذ مجوز قضائي متهم دستگير شد.
سرهنگ موالي گفت:در ادامه متهم با ديدن ادله، به بزه انتسابي خود اعتراف و در نهايت جهت سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضائي استان شد.


پیشگامی آل‌سعود در ائتلاف ضدترور خنده‌دار است

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تأکید بر اینکه آموزه‌ها و معارف نظام اسلام وحدت‌آفرین است گفت: از شب گذشته خبری‌هایی رسیده که آل‌سعود پیشگام ائتلاف ضد ترور و خشونت شده و این موضوع خنده‌دارترین جمله سال‌های اخیر است.
به نقل از فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا با تأکید بر اینکه امت اسلامی قدرت بزرگی است که در شاخص‌های مختلف جایگاه‌های مشخصی دارد تصریح کرد: این امت بیش از 1.5 میلیارد جمعیت و 55 کشور مختلف دارد که 60 الی 70 درصد منابع جهان را به بازارهای مختلف انتقال می‌دهد.
وی به بخش دیگری از دستاوردهای امت اسلامی اشاره کرد و افزود: وجود رژیم صهیونیستی و غارت‌های کشورهای استکباری سبب شده که اکنون این کشورها نتوانند جایگاه مشخصی در نظام بین‌المللی داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت جریان تندرو آل‌سعود در منطقه تصریح کرد: این رژیم مانعی برای شکل‌گیری نظامی واحد در میان کشورهای مختلف اسلامی است؛ اگر جهان اسلام بخواهد به سمت انسجام و وحدت حرکت کند باید پایه‌های فکری و معرفتی مناسبی داشته باشد اما غده سرطانی که تکفیر و تروریست را تقویت می‌کند مانع اصلی این حرکت است.


آیا اصلاح طلبان با لاریجانی رقابت می کنند؟

اخیرا زمزمه هایی مبنی بر کاندیداتوری صادق خرازی از حوزه انتخابیه قم شنیده می شود، در همین راستا حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان با اعلام دعوت بسیاری از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان از صادق خرازی برای اعلام کاندیداتوری از حوزه انتخابیه قم، از قطی نبودن تصمیم خرازی برای حضور در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه قم خبر داد.
به نقل ازقم نا، این اظهارات در حالی بیان می شود که دیگر جریانات اصلاح طلب سعی میکند از رویارویی مستقیم با دکتر علی لاریجانی پرهیز کنند.
در همین رابطه حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در سخنانی اعلام کرده بود ما با لاریحانی به‌عنوان رقیبی خوب رقابت می‌کنیم و به‌طور خاص در مقابل لاریجانی در قم کاندیدا نمی‌دهیم.
وی گفته بود: به پاس خدماتی که آقای لاریجانی در مساله برجام انجام داده است اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه قم که ایشان حضور دارند از معرفی یک کاندیدای بزرگ و مشهور خودداری کنند تا شرایط ورود دوباره ایشان به مجلس فراهم شود. در نتیجه مدل انتخابات٩٢ که بازی در زمین محدود بود می‌تواند دوباره توسط اصلاح‌طلبان تکرار شود.
از سویی با توجه به اینکه محمدرضا عارف به عنوان سر لیست اصلاح طلبان از حوزه انتخابیه تهران انتخاب خواهد شد به نظر می رسد که صادق خرازی برای فرار از رقابت با عارف تصمیم به کاندیداتوری از قم را دارد. اتفاقی که در انتخابات مجلس هشتم و نهم افتاد و علی لاریجانی برای فرار از رقابت با حداد عادل رو به سوی قم نمود و از این شهر کاندیداتوری خود را اعلام کرد.


جدایی حوزه و دانشگاه مطلوب رژیم پهلوی بود

به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلین محمد هادی مفتح، در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا(س)  که در این نهاد علمی و آموزشی برگزارشد، بیان کرد: عمر شهید مفتح بسیار کوتاه بود، ولی عرض وجودی عریضی داشت و هر جا که وارد می شد تا شعاع زیادی محیط و اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار می داد.
وی با بیان اینکه اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه از دهه ۱۳۳۰ در ذهن این شهید بوده است، گفت: در آن فضایی که دانشگاهیان در  تصور حوزویان افراد بی دینی بوده اند و از سوی دیگر حوزویان در دید دانشگاهیان افراد بی سواد و بی علمی بوده اند و به همین دلیل این دو قشر از هم فاصله داشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین  مفتح افزود: در این شرایط شهید مفتح به این نتیجه می رسد که باید به دانشگاه نزدیک شد و افراد آن را جذب کرده و حتی معتقد بود که باید وارد تحصیلات دانشگاهی شد تا جایی که خود وارد دانشگاه شده و شروع به تحصیلات دانشگاهی نمود و پس از وی بزرگانی دیگری از جمله شهید بهشتی وارد دانشگاه می شود.
وی ادامه داد: آنچنان وی بر تحصیلات دانشگاهی تاکید داشته که حتی اصرار داشت که با لباس  روحانیت در دانشگاه حاضر باشد  و معتقد بود که این حرکت بسیار تاثیرگذار است زیرا نشان دهنده موفقیت یک طلبه در تحصیلات دانشگاهی است.
فرزند شهید مفتح خاطرنشان کرد: ابتدای شکل گیری دانشگاه همزمان با ضدیت رژیم پهلوی با دین و دینداری بوده است و در همان دوران هر گونه تظاهر به دینداری و برگزاری مجالس روضه را ممنوع کرده بود که نتیجه آن دانشگاهی بود که در آن از دین هیچ خبری نباشد و این مطلوب رژیم پهلوی بوده است.


ایجاد شهرک خودرو در هاله ای از ابهام

چندیست که مسئله راه اندازی شهرک خودرویی در قم مطرح می شود اما با توجه به مشکلاتی که در مسیر اجرایی شدن این طرح موجود است، راه اندازی این طرح در آینده ای نزدیک در هاله ای از ابهام قرار دارد.
به نقل از فرهنگ نگار، چندی پیش سرپرست سابق سازمان میادین شهرداری در گفتگویی به احداث شهرک خودرویی در قم اشاره کرده و گفت بود: یکی از مطالبات جدی مردم که جزء دغدغه‌ها سازمان میدان‌ها است، احداث شهرک خودرویی برای ساماندهی شغل‌های مربوط به خودرو است.
با گذشت چند ماه، مدیرعامل جدید سازمان میادین شهری قم با یک گام عقب‌تر همین مسئله را مطرح می‌کند؛ علیرضا مظفری خاطرنشان می سازد: به منظور ساماندهی مشاغل شهری مراکز فروش خودروها و نمایشگاه‌های ماشین به فضای 33 هکتاری میدان شهید رجایی منتقل می‌شود.
نخستین ایرادی که به این طرح می‌توان مطرح کرد، فاصله مکان در نظر گرفته‌شده با شهر قم است؛ دور بودن مکان اجرای این طرح، ترغیب مردم برای حضور در آن را با مشکل مواجه می‌سازد، به عنوان مثال دور از ذهن به نظر می رسد که فردی برای تعویض روغن خودرو به خروجی شهر یا همان شهرک شهید رجایی مراجعه کند.
همین عامل برای شاغلین در شغل هایی که برای انتقال به این شهرک درنظر گرفته شده اند نیز وجود دارد و موجب تردید آن ها برای آمدن به این مکان می شود.
دومین نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که با توجه به این مسئله که بخش زیادی از معاملات خودروهای دست دوم از طریق خرید و فروش اینترنتی و خرید خودرو از آشنایان صورت می‌گیرد، این دوری فاصله سبب می‌شود تا حجم چنین معاملاتی افزایش ‌یافته و اولین کسانی که از این مبحث متضرر می‌شوند، فروشندگان خودرو باشند.
نبود زیرساخت‌های مناسب را می‌توان به عنوان سومین نکته برای تأیید این موضوع که تا اجرایی شدن این طرح زمان زیادی باقی‌مانده است، دانست.
نکته دیگر متحدالشکل بودن غرفه‌های شهرک‌هاست که سبب می‌شود تا رقابت در میان فروشندگان کاهش یابد و فروشندگان برندهای برتر رغبتی برای قرار گرفتن در کنار برندهای معمولی نداشته باشند.


پرهیز از تحریک احساسات سایر اقوام

به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در همایش سراسری خادمین فاطمیه که در بیت آیت‌الله وحید خراسانی برگزار شد تأکید کرد: جاذبه، در کلام اهل بیت علیهم السلام هست و حرکت دینی زمانی مؤثر است که با حکمت، عقلانیت و موعظه حسنه باشد.
وی با تأکید بر لزوم پرهیز از تحریک احساسات سایر اقوام و مذاهب سخنان حضرت زهرا(س) را آموزنده دانست و افزود: هنگامی که ام سلمه از حضرت زهرا(س) می‌پرسند: چگونه صبح کردید؟ پاسخ دادند: اصبحت بین کمد و کرب فقد النبی و ظلم الوصی(در میان رنج و سختی صبح کردم، پیامبر از دست رفت و به وصی او ستم شد).
وزیر اطلاعات با گرامیداشت یاد علامه امینی، دفاع علمی و منطقی ایشان از امیرالمؤمنین و زهرای اطهر علیهما السلام را برای همگان، درس آموز دانست.
وی با اشاره به اینکه تمام کارکنان وزارت اطلاعات، دلدادگان حضرت زهرا(س) هستند بیان کرد: من نیز کار خود را در وزارت اطلاعات با توسل به حضرت زهرا(س) آغاز کردم.


موتورسیکلت های که هوای پاک را از دسترس خارج می کنند

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم موتور سیکلت ها نسبت به خودروهای سواری بر اساس فاکتور های مختلف بین 6 تاه 8 برابر آلایندگی بیشتری تولید می کنند این در حالی است که در شهر قم به ازای هر سه نفر یک موتور سیکلت وجود دارد.
به نقل از قم فردا، آلودگی هوا در شهر قم به دلایل مختلف در برخی از روزهای سال بالا می رود  که این موضوع می تواند دلایل مختلفی از جمله تردد بیش از حد وسایل نقلیه در سطح شهر باشد،طبق آمار های اعلام شده از سوی نهاد های مربوطه در خیابان های  شهر قم بیش از 300 هزار دستگاه موتور سیکلت تردد دارد یا بر اساس آمار ریزتری به ازای هر سه نفر یک موتور سیکلت در قم وجود دارد که متاسفانه تعداد زیادی از راکبان آنها نوجوانان 14 تا 20 ساله هستند که قانون نمی توانند با موتور سیکلت رانندگی کنند.
ایجاد آلودگی هوا توسط این وسایل نقلیه کوچک در قم و کمک به و وقوع پدیده وارونگی هوا  موضوعی است که سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر آن تاکید دارد و در این خصوص می گوید: موتورسیکلت ها به مراتب نسبت به هر وسیله نقلیه دیگری چه از نظر آلودگی هوا و چه از نظر آلودگی صوتی بین 6 تا 8 برابر بر اساس فاکتور های مختلف تاثیر بالاتری دارند.
وی با بیان اینکه ساماندهی این تعداد موتور سیکلت در سطح شهر قم نیازمند عزم و همکاری جدی تمامی دستگاه ها است،افزود: روزهای گذشته نیز آلودگی هوا در شهر قم وجود داشت اما به حدی نرسیده بود که بخواهیم شرایط را بحرانی اعلام کنیم.


وقف موسسه امام صادق توسط آیت الله سبحانی

آیت الله جعفر سبحانی در همایش یاوران وقف و افتتاحیه پروژه‌های عمرانی، موسسه علمی امام صادق(ع) که وی موسس آن بوده را وقف و از سند وقف آن رونمایی کرد.
موسسه تحقیقاتی و علمی امام صادق(ع) در سال ۱۳۵۹ تأسیس و در سال ۱۳۶۰ به ثبت رسید که در طول فعالیت خود در زمینه تعلیم طلاب و نشر کتب مختلف فعالیت‌های خوبی داشته باشد.


مسابقات کشتی جام یادگار امام در ابهام

حدود ۳ ماه پیش بود که هیأت کشتی استان قم از فراهم شدن زمینه برای بازگشت مسابقات کشتی بین المللی جام یادگار امام به قم خبر داد.
به نقل از همشهری، محسن حلوایی رئیس هیأت کشتی استان قم در آن زمان اعلام کرد که فدراسیون کشتی موافق بازگشت این مسابقات به قم است اما در بخش مالی این طرح، اما و اگرهایی وجود دارد.
با گذشت مدتی از اعلام این خبر، برگزاری این مسابقات معتبر در قم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است زیرا هنوز راهی برای تامین منابع مالی این مسابقات یافت نشده است.
بخشی از هزینه‌های این مسابقات از سوی فدراسیون کشتی پرداخت می‌شود اما استان میزبان باید بقیه هزینه‌های میزبانی را پرداخت کند که این هزینه‌ها یا باید از طریق حامی مالی مسابقات تامین شود یا اعتبارات ورزشی و غیرورزشی استان به آن تخصیص یابد.
با وجود رایزنی هیأت کشتی استان قم با اداره کل ورزش و جوانان، مشکلات مالی برگزاری این مسابقات در قم کماکان پابرجا است و هنوز جلسه‌ای با مسئولان استانی برای میزبانی قم از این رویداد بزرگ کشتی صورت نگرفته است.
میزبانی خوب قم از این مسابقات در گذشته سبب شده فدراسیون کشتی تمایل زیادی به برگزاری این مسابقات در قم داشته باشد، گرچه هنوز مشخص نیست بودجه نه چندان ناچیز لازم برای برگزاری این مسابقات در قم سرانجام تامین می‌شود یا خیر.


فرید کریمی در نیم‌فصل دوم بازی می‌کند

رئیس هیئت فوتبال استان قم با بیان این که فرید کریمی از نیم فصل دوم بازی خواهد کرد، گفت: متأسفانه به تیم سیاه جامگان مشاوره‌های غلطی داده می‌شود و اگر هم قرار باشد شکایتی صورت بگیرد باید از سازمان لیگ و قانون‌گذاران صورت بگیرد نه از صبای قم.
به نقل از قم فردا، کریم بهرامی با اشاره به محرومیت فرید کریمی توسط کمیته انضباطی اظهار داشت: این کمیته وی را فعلاً از بازی‌های صبا محروم کرده است و طبق شنیده‌ها نمی‌تواند تا پایان نیم‌فصل برای صبا بازی کند ولی بعدازآن مشکلی در این زمینه وجود ندارد چراکه صبا تخلفی انجام نداده است.
وی کمیته انضباطی را مشرف به مسائل دانست و افزود: این کمیته هم معتقد است که نه صبا و نه بازیکن دچار تخلفی شده‌اند و اگر هم وی هم‌اکنون بازی نمی‌کند ظلم به آن است چراکه بازیکن که برای خود تصمیم نگرفته و برایش تصمیم گرفته‌شده است.
بهرامی بابیان اینکه برخی در حال فشار آوردن و واردکردن صبای قم به حاشیه هستند تأکید داشت: متأسفانه معمولاً تیم‌هایی که در حال نتیجه‌گیری هستند برخی برایشان حاشیه درست می‌کنند تا وفاق و همدلی تیمی را در آن‌ها از بین ببرند و در این موضوع هم آقایان از این فرصت در حال استفاده هستند تا صبا را با حاشیه روبرو کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار