جانشین فرمانده پلیس راهور استان قم گفت: از میان تصادفات 8 ماهه نخست امسال 26 درصد از تصادفات جرحی و فوتی قم مربوط به کودکان است.
کد خبر: ۱۴۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵ 13 December 2015
به گزارش تابناک قم، سرهنگ احمد پوربافرانی با اشاره به اهمیت توجه به کودکان در جلوگیری از تلفات در تصادفات عنوان کرد: کودکان، حساس‎ترین قشر در بحث آموزش و فرهنگ ترافیک هستند و در این زمینه متاسفانه شایع‎ترین مواردی که برای کودکان در زمینه جراحات و صدمات شاهد هستیم در بحث وسایل نقلیه و موتور سیکلت است.

جانشین فرمانده پلیس راهور استان قم تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد سهم زیادی از تصادفات چه در جرحی و یا فوتی اختصاص به کودکان دارد چرا که آنها آشنایی چندانی با قوانین و مقررات ندارند و هنوز به سنی از درک قوانین راهنمایی و رانندگی دست نیافته‎اند.

وی اظهار کرد: طبق آمار میان 40 تا 50 درصد از صدمات که منجر به جراحت و 40 تا 50 درصد از عوامل فوتی مربوط به عدم استفاده از کمربند ایمنی است که در این موارد نیز کودکان در معرض صدمات جدی‎تری هستند.

پوربافرانی با اشاره به برخی از تخلفات منجر به آسیب کودکان در سوانح خاطرنشان کرد: گاهی والدین به واسطه اصرار کودکان آنها را در صندلی جلوی خودرو می‎نشانند که در این موارد به دلیل عدم استفاده از کمربند ایمنی و مناسب نبودن صندلی‎های جلو عاملی مهم در صدمات جدی در تصادفات است.

وی گفت: وقتی کودک که در قوانین راهنمایی و رانندگی تا سن 10 و یا 12 سالگی را شامل می‎شود در جلوی خودرو از کمربند استفاده نمی‎کند در تصادفات منجر به صدمه می‎شود متاسفانه در این موارد والدین حتی کودکان را در آغوش می‎گیرند که اینها موجب صدمه‎های جدی‎تری می‎شود.

جانشین فرمانده پلیس راهور استان قم تاکید کرد: آمارها موید این مهم است که کودکان در معرض خطر هستند از مجموع تصادفات در 8 ماه نسخت سال جاری 26 درصد سهم کودکان تا 12 سال هستند.

وی در مورد خطرات موتور سیکلت برای کودکان عنوان کرد: در این میان استفاده ناصحیح از موتور سیکلت صدمه‎های جدی را به ویژه به کودکان وارد می‎کند در بسیاری از این تصادفات کودکان بر روی موتور سیکلت و یا جلوی خودرو دچار صدمه شده‎اند و یا اینکه به عنوان عابر پیاده با موتور سیکلت تصادف می‎کنند گاهی نیز خانواده‎ها فرزندان را در جلوی موتور می نشانند که همه اینها می تواند خطر آفرین باشد.

پوربافرانی در توصیه هایی تصریح کرد: والدین نقش کلیدی در آموزش فرزندان دارند و الگوی مناسبی برای آنها هستند، وقتی آنها خود به ضوابط و قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند فرزندان نیز از رفتار آنها الگو برداری می‎کنند.

وی افزود: در مرحله بعد رانندگان نقش موثری در کاهش تصادفات منجر به صدمه به کوکان هستند که در این باره سرعت غیر مجاز در خیابان‎ها و معابر می‎تواند برای کودکان حادثه بیافریند در این زمینه کودکان گاهی بی محابا به واسطه بازیگوشی به وسط خیابان و معابر می آیند که اگر سرعت راننده پایین باشد می‎تواند وضعیت را کنترل نماید.

پوربافرانی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد نیز حاشیه و کنار معابر و خیابان محلی برای بازی کودکان می‎شود که بسیار خطرناک است در این راستا باید محدوده را برای کودکان مشخص کرد.

وی در مورد آموزش نیز عنوان کرد: باید فرزندان خود را با روش‎های مختلف آموزش دهیم در این باره با مشارکت آموزش و پرورش شهرک ترافیک فعال است که کارشناسان امر در سطح مدارس به کودکان آموزش می دهند اما لازم است رسانه‎ها و متولیان، سطح آموزش برای کودکان را ارتقاء بخشند.

جانشین فرمانده پلیس راهور استان قم پیرامون سرویس های مدارس نیز تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون خطری در مورد سرویس مدارس نداشتیم در این زمینه راننده و خودرو باید شرایطی را داشته باشند که در شهرداری و تاکسیرانی بر این شرایط نظارت می شود.

وی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل آموزش و پرورش هر راننده باید یک سرویس را در یک شیفت بر عهده بگیرد که در این باره متولیان در شهرداری و تاکسیرانی این را تعیین کرده‎اند برخی از راننده‎ها می‎خواهند در یک شیفت چند سرویس را بر عهده بگیرند که تخلف است.

پوربافرانی یادآور شد: همچنین سرویس مدارس باید طبق ظرفیت خودرو به حمل دانش آموزان بپردازد که اگر در این باره تخلفاتی مشاهده شد خانواده‎ها مراتب را با تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی در میان بگذارند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار