شهردار تهران خبر داد:
شهردار تهران با اشاره به مطالعات کافی صورت گرفته در زمینه ریزگردها گفت: دیگر وقت برای مطالعه پیشگیری از پدیده ریز گرد ها وجود ندارد و باید بدانیم که بهترین زمان برای مقابله با این پدیده نیز از اواخر بهمن تا 20 اردیبهشت است.
کد خبر: ۱۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴ 15 March 2015

به گزارش ایرنا از شورای اسلامی شهر تهران محمد باقر قالیباف در یکصد و سی نهمین جلسه شورا پیش از بررسی لایحه اصلاح بودجه سال 94 در خصوص طرح دو فوریت بررسی راه های پیشگیری و مقابله با ریزگرد ها تصریح کرد: این موضوع به عنوان دغدغه کشور و شهر تهران بسیار مهم است.

وی با تقسیم کردن ریزگردهای شهر تهران به سه بخش افزود: در بخش نخست ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که تهدید اصلی شهر هستند و ترکیبات آن از عناصر شیمیایی خطرناک است.

شهردار تهران با بیان اینکه 82 درصد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از وسایل نقلیه متحرک به وجود می آید خاطر نشان کرد: تنها 18 درصد این ذرات از وسایل گرمایشی و کارخانجات حاصل می شود.

وی با بیان اینکه در بخش دوم ریزگردهای تا 10 میکرون با دو منبع خارجی و داخلی کشور را تحت الشعاع قرار می دهند افزود: به گونه ای که ریزگردهای منابع خارجی از شمال غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و به تهران هم می رسند و متاسفانه امروزه رشته کوه های زاگرس و جنگل های آن را دچار لطمات جدی کرده است.

قالیباف اظهار کرد: یک سری از ریزگردها نیز محیطی هستند که از بادهای موسمی محلی که عمدتا از جنوب غرب تهران می وزند نشات می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: برای مقابله با این ریزگردها اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز است که در اقدامات کوتاه مدت می توان به مواردی نظیر مالش پاشی مبادرت کرد و در اقدامات دراز مدت با کاشت درخت ها و درختچه ها جلوی این پدیده را گرفت.

همچنین در این جلسه احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح با بیان اینکه باید پیش بینی های لازم برای مقابله با پدیده ریزگردها انجام شود گفت: این موضوع از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری به شمار می رفت که البته فرمایشات ایشان گلایه آمیز هم بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ریزگردهای تهران تصریح کرد: در منطقه 19 و 18 شاهد فعالیت معادن شن و ماسه هستیم و به همین خاطر سلامتی شهروندان و محیط زیست تهدید می شود.

مجتبی شاکری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ضمن مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: در حال حاضر در فصل بودجه بندی قرار داریم و طرح این موضوعات به فکر و اندیشه بیشتری نیاز دارد حال آنکه برای مقابله با ریزگردها نیاز به هم افزایی دستگاه های دولتی نیز وجود دارد.

به پیشنهاد مهدی چمران متن طرح بدین صورت اصلاح شد که ایجاد مرکزی برای مطالعه و بررسی در راستای دستیابی به راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با ریزگردها با همکاری و استفاده از امکانات مرکز مطالعات شهرداری تهران و سایر مراکز ذیرربط با نظارت شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار گیرد.

در پایان دو فوریت این طرح با اصلاحاتی در متن به تصویب اعضای شورا رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار