مدیرعامل آبفار استان قم خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم گفت: حدود یک هزار و 500 انشعاب غیر مجاز در روستاهای استان قم شناسایی و قطع شدند.
کد خبر: ۱۲۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 15 November 2015
به گزارش تابناک قم، علی‌جان صادق‌پور با اشاره به شناسایی و قطع انشعاب‌های غیر مجاز در روستای استان افزود: از سال گذشته تاکنون حدود هزار و 500 انشعاب غیر مجاز قطع شد که این اقدام معضل کمبود آب در بسیاری از روستاها را رفع کرد.

وی با اعلام اینکه اظهار کرد: از حدود 200 روستای موجود در استان، 154 روستا زیر پوشش آبرسانی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به بحران کم‌آبی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در مرحله نخست میزان حجم آب مصرفی هر روستا مشخص شده و سپس مازاد آب روستاها با مدیریت، ذخیره‌سازی شد.

صادق‌پور قطع انشعاب‌های غیرمجاز را از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آبفار ذکر کرد و افزود: این اقدام سبب برطرف شدن بخش قابل توجهی از مشکلات کمبود آب در روستاهای استان شد.

وی سوء مدیریت را مشکل اصلی در روستاها عنوان کرد و گفت: آنچه به عنوان مشکل اصلی در روستاها وجود داشت کمبود آب نبود بلکه سوء‌مدیریتی بود که با اعمال یک مدیریت صحیح به حل مشکل ختم می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم اذعان کرد: برای مدیریت آب در روستاهای استان، مشکلات با اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و مردم در میان گذاشته شد و این موضوع موجب شد تا ابراز نارضایتی مردم کاهش پیدا کند.

صادق‌پور بالابودن سرانه مصرف آب در روستاها را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، سرانه مصرف آب روستائیان در قم نزدیک دو تا سه برابر بیشتر از سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.

وی با اشاره به برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ابراز کرد: میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در قم، 140 درصد است و این به آن معناست که برداشت از سفره‌های زیرزمینی در قم 40 درصد بیشتر از حد مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به هزینه آب‌بها گفت: هر متر مکعب آب هزار و 300 تومان هزینه در بر دارد که در قم برای هر متر مکعب مصرف آب حدود 250 تومان دریافت می‌شود.

صادق‌پور با اعلام اینکه حدود 30 هزار مشترک روستایی در قم وجود دارد اضافه کرد: سالانه حدود هزار انشعاب جدید به این تعداد اضافه می‌شود.

وی در خصوص کیفیت اشتراک‌های آب روستایی اظهار کرد: 27 هزار و 500 اشتراک آب در روستاها کاربری مسکونی دارد و بقیه آنها نیز اشتراک‌های صنعتی، تجاری، آموزشی و عمومی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم مصرف سالانه آب در روستاهای استان را 8 میلیون و 500 هزار متر مکعب ذکر کرد و گفت: میزان برداشت آب از چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها نیز 14 میلیون متر مکعب است که این مقدار آب از 130 چشمه، قنات و چاه برداشت می‌شود.

صادق‌پور با اعلام اینکه میزان هدر رفت آب 37.5 درصد است ادامه داد: این میزان در سال 91 بیش از 50 درصد بوده است.

وی با اشاره به منابع تامین آب روستاهای استان بیان کرد: حدود 5 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز روستاهای استان از سرشاخه‌های دز تامین شده و مابقی نیز از چاه‌ها و قنات‌های استان برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم یادآور شد: در سال جاری 20 پروژه آبرسانی به بهره‌برداری رسید که 40 میلیارد تومان ارزش مالی این پروژه‌ها بوده است.

صادق‌پور با اشاره به رفع مشکل تامین آب در بسیاری از مناطق روستایی و شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: هشت مجتمع آب رسانی با 70 میلیارد تومان اعتبار مصوب شامل مجتمع روستاهای کهک، مجتمع 80 روستا، تکمیل فاز 3 سلفچگان و مجتمع قاهان، قمرود و سلفچگان از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه افتتاح پروژه آبرسانی به 10 روستا نیز به زودی انجام می‌شود، اضافه کرد: در راستای این اقدامات شاخص بهره‌مندی شرکت به دلیل اعمال مدیریت صحیح 12.5 درصد رشد نشان می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار