پروفسور "حسين نجم‌آبادی" يكي از 100 دانشمند برتر جهان و فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی با ابراز اميدواري در مورد آغاز ارائه خدمات به بيماران در مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در ميبد طي ماه‌هاي آتي، ادعا كرد كه اين مركز در طول چهار سال آينده مي‌تواند مانع از بروز حداقل 95 درصد بیماری‌های تک ژنی در استان يزد شود و به عنوان الگوی پيشگيري در كشور مطرح شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 03 November 2015

به گزارش تابناک یزد، یک مرجع معتبر علمی بین‌المللی، همه ساله با ارزیابی و بررسی تحقیقات انجام شده و مقالات علمی منتشر شده از سوی دانشمندان کشورهای مختلف دنیا و امتیازدهی به سطح علمی و فعالیت آنان، دانشمندان برتر جهان را انتخاب و معرفی می‌کند.

این مرجع علمی که دانشمندان فعّال در علوم پزشکی را شناسایی می‌کند، نام پروفسور "حسين نجم‌آبادی" دانشمند برجسته ایرانی را امسال جزو 100 دانشمندان برتر جهان قرار داده است.

پروفسور نجم آبادی دارای مدرک فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی از آمریکاست. وي استادیار یکی از دانشگاه‌های آمریکاست که از سال 1375 به ایران عزیمت کرده و از بدو تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با راه‌اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه، تحقیقات خود در اين حوزه ادامه داده است.

پروفسور "حسين نجم‌آبادی" در حاشيه‌ي پنجمین نشست پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد سفر کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با اشاره به ارتباط 15 ساله‌ي خود با مرکز ژنتیک میبد، علت طولاني شدن پروسه بهره‌برداري از اين مركز را بی‌مهری‌هایی خواند که در اين باره صورت گرفت و افزود: البته خوشبختانه با پشتکار دولت جدید و همت دوستان، ساختمان اين مركز تکمیل و اكنون آماده بهره‌برداری است.

وي هدف از تشكيل پنجمين شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور را پویا‌تر کردن اين مركز ذكر كرد و گفت: چهار طرح در اين نشست مصوب شد که دو طرح آن در مرحله اجراست.

نجم آبادي با اشاره به خريد تجهيزاتي نظير دستگاه "سکوئنسر" براي اين مركز، از ارائه آموزش‌هاي لازم در رابطه با اين دستگاه خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه حداکثر تا یکی دو ماه آينده اين دستگاه تحویل مركز و به ارائه خدمت به مردم استان مشغول شود.

وي در مورد طرح‌هاي در اولويت مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در ميبد اعلام كرد: موضوعاتي نظير عقب‌ماندگی ذهنی ارثی، ناشنوایی ارثی، نابینایی ارثی و بیماری‌های حسی عصبی به عنوان طرح‌هاي در اولويت هر استان در دستور كار اين مركز است و تلاش مي‌كنيم تا موفقیت‌هاي ژنتیکی در اين حوزه‌ها را شاهد باشيم.

اين فوق تخصص ژنتيك با اشاره به هزينه‌هاي بالايي كه بيماران ژنتيكي به جامعه تحميل مي‌كنند، نخستين و مهمترين گام در اين باره را شناسايي خانواده‌هاي داراي زمينه اين بيماري‌ها و در وهله‌ي بعد جلوگيري از تولد فرزندان مبتلا در اين خانواده‌ها و در ادامه نيز كمك به خانواده‌هاي مبتلا با جدیدترین روش‌های درمانی است.

وي چشم انداز فعاليت‌هاي اين مركز را جلوگيري از حداقل قريب 95 درصد بیماری‌های تک ژنی استان يزد در طول چهار سال آینده به صورت خوشبينانه و ارائه الگویی مناسب براي پیشگیری جهت ارائه به كل کشور است.

نجم‌آبادي در پايان اين هدف را با توجه به مدیریت قوی و تیم علمی، پتانسیل‌های موجود در این مرکز و نيز با توجه به وجود خیّرین فعال در اين حوزه به ويژه آیت الله اعرافی امام جمعه ميبد، دست‌يافتني و امكان‌پذير دانست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار