رقابت بین لیگ های مختلف بسکتبال کشور در هر دو بخش آقایان و بانوان در حالی آغاز شده که امسال و برخلاف سال های گذشته هیچ نامی از تیم های کرمانشاهی دیده نمی شود تا جای خالی بسکتبال این دیار به خوبی در میان بزرگان احساس شود.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 02 November 2015
رقابت بین لیگ های مختلف بسکتبال کشور در هر دو بخش آقایان و بانوان در حالی آغاز شده که امسال و برخلاف سال های گذشته هیچ نامی از تیم های کرمانشاهی دیده نمی شود تا جای خالی بسکتبال این دیار به خوبی در میان بزرگان احساس شود.

بسکتبال کرمانشاه با داشتن ظرفیت و پتانسیل بالایی که دارد روزگاری با طرفداران پرشمارش یکی از قطب های کشور و از مدعیان همیشگی قهرمانی به حساب می آمد ولی امروز با مشکلات مالی فراوانی روبروست، مشکلاتی که باعث شد نه در سطح لیگ برتر بانوان و نه حتی در لیگ یک آقایان نماینده ای نداشته باشیم.

تاریخچه بسکتبال کرمانشاه را که مرور کنیم به سال هایی می رسیم که دنبال کردن ورزش قهرمانی هنوز در بسیاری از استان ها جا نیفتاده بود اما کرمانشاه در خیلی از رشته ها نظیر همین رشته که امروز کمتر کسی از آن سراغی می گیرد آقایی می کرد.

سال 1335 شمسی یعنی 59 سال پیش در حالی که مسابقه های بسکتبال قهرمانی کشور با تعداد تیم های اندکی برگزار می شد کرمانشاه با داشتن چهره هایی نظیر محسن فرزانه، محسن پارسایی، اکبر وحدتی، محسن هاشمی و شادروانان فریدون برهمن و مسعود مشکین که از اولین های بسکتبالیست های استان بودند در سطح کشور همیشه جزء مدعیان بود.

شاید حسن فوادی، بهنام بنی عامریان، بهرام سپه دار، برادران مردانی (شاهپور و کامبیز)، صادق عیوضی و سیروس محمدی آخرین نسل طلایی بسکتبال کرمانشاه بودند که حضورشان در هر تیمی یک وزنه به حساب می آمد و کرمانشاه با وجودشان بر بلندای این رشته در کشور می درخشید، زمانی که هنوز پول به آن شکل وارد ورزش نشده بود و شهر و زادگاه ورزشکاران تعصب خاصی برای آنان داشت.

اما پیشینه و قدمت بسکتبال در کرمانشاه تنها مختص به آقایان نیست چرا که تیم بانوان استان نیز از تیم های قدیمی و ریشه دار این ورزش در کشور می شود، جایی که در سال 1340 شمسی و زمانی که بسکتبال در بین مردان بسیاری از استان ها جایی نداشت، بانوان کرمانشاهی صاحب تیم بودند.

مرحومه نوشین اعظم زنگنه، ثریا ملکی، فاطمه عصری، ناهید کاشانیان، ثریا دزفولیان، ژاله ربیعی، شکوفه سپهری، شهناز مسجدی، نرگس عصری، ملوک سلطانی، سرور خردمند، ثریا ابری، آفاق رحمتی و اولین های بسکتبالیست های بانوان در دهه های 40 و 50 بودند که افتخارات زیادی را خلق کردند.

حضور تیم های بسکتبال کرمانشاه در لیگ های قهرمانی کشور از دهه 1330 تا همین سال گذشته ادامه داشت تا اینکه امسال به دلیل آنچه که مسئولان مشکلات مالی اعلام کردند، شاهد حضور تیم های کرمانشاهی در لیگ های مختلف چه در بخش آقایان و چه بانوان نباشیم.

در حالی امروز بلندقامتان ورزش بسکتبال کرمانشاه زمین گیر شده اند که شاید با کمی درایت بیشتر و تلاش برای جذب حمایت کننده مالی می توانستیم شاهد درخشش آن ها در مسابقه های لیگ برتر باشیم.

** بی پولی مشکل اصلی بسکتبال کرمانشاه

در همین راستا رئیس هیئت بسکتبال استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مشکل اصلی این رشته ورزشی در استان را کمبود اعتبار و نبود حمایت کننده مالی عنوان و تاکید کرد: بی پولی بسکتبال کرمانشاه را به نابودی کشانده است و در حالی تیم آقایان استان از حضور در لیگ یک محروم هستند که به راحتی و با در اختیار گرفتن نیروهای بومی خود می توانیم در لیگ برتر شرکت کنیم.

بهمن صیاد شیرکش با بیان اینکه بسکتبال کرمانشاه پراز استعداد است اما قهرمانان آن به دلیل مشکلات مالی مجبور شده اند از شهر و دیار خود کوچ کرده و برای سایر استان های افتخارآفرینی کنند، گفت: نمونه این بازیکنان می توان به مسعود سلیمانی، سعید محمدی و تعدادی دیگر از بسکتبالیست های کرمانشاهی اشاره کرد که هم اکنون در تیم های نظیر پتروشیمی بندر امام (ره) و دانشگاه آزاد تهران در لیگ برتر حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر پول و امکانات لازم را داشتیم این دسته از بازیکنان کوچ کرده را به کرمانشاه باز می گرداندیم و با حضور جمع دیگری از بسکتبالیست های مستعدمان تیمی را روانه مسابقه های لیگ برتر می کردیم که همانند سال های دورتر که جزء سه استان اول بودیم، از مدعیان اصلی قهرمانی باشد.

صیادشیرکش همچنین با اشاره به حضور تیم مانیزان کرمانشاه در مسابقه ها چند فصل اخیر رقابت های لیگ دسته یک، گفت: به دلیل مشکلات و حواشی که فصل گذشته برای این تیم ایجاد شد مسئولان شرکت مانیزان تصمیم گرفتند امسال در این رقابت ها تیمداری نکنند و با توجه به اینکه اسپانسر دیگری پیدا نکردیم به ناچار از حضور در رقابت های لیگ انصراف دادیم.

رئیس هیئت بسکتبال کرمانشاه در عین حال از رایزنی با شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز خبر داد و افزود: با صحبت های انجام شده مسئولان این شرکت قول هایی برای حمایت از بسکتبال کرمانشاه در تمامی پایه ها و در هر دو بخش آقایان و بانوان را به ما دادند.

وی گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به طور مطمئن تحول عظیمی در این رشته ورزشی اتفاق می افتد و بازهم می توانیم در بالاترین سطح بسکتبال کشور حضور پیدا کنیم.

** حضور در مسابقه ها لیگ موجب پویایی بسکتبال کرمانشاه می شود

رئیس هیئت بسکتبال شهرستان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: حضور نیافتن تیم های کرمانشاه در مسابقه های لیگ برای این رشته بسیار خطرناک است و می تواند به مروز زمان بسکتبال این دیار را از یادها و خاطره ها محو کند.

بیژن ثابتی یادآور شد: بسکتبال کرمانشاه زمانی پویا، جذاب و موفق خواهد بود که تیم هایش در مسابقه ها لیگ حضور داشته باشند و این حضور نداشتن به معنای آن است که انگار در این رشته هیچ نداریم.

وی گفت: تیم دار نبودن در مسابقه های لیگ ضربه های جبران ناپذیری را بر پیکره بسکتبال کرمانشاه وارد می کند و اگر این اتفاق به درازا بکشد به طور حتم در آینده ای نه چندان دور جز خاطره هایی از این رشته در اذهان باقی نمی ماند.

رئیس هیئت بسکتبال شهرستان کرمانشاه با اشاره به حضور تیم مانیزان کرمانشاه در مسابقه های فصل گذشته رقابت های لیگ یک آقایان و هیات بسکتبال بانوان کرمانشاه در مسابقه ها سوپر لیگ گفت: آن ها به نوعی نمایندگان بسکتبال غرب کشور نیز بودند که با خارج شدن از رقابت های لیگ در عمل بسکتبال در غرب کشور به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

وی در پایان و با اشاره به علاقه مندی مردم کرمانشاه به رشته بسکتبال گفت: در مسابقه های فصل گذشته لیگ دسته اول و زمانی که کرمانشاه میزبان بود سالن محل برگزاری مسابقه مملو از تماشاگر می شد و واقعا حیف است چنین هواداران پرشوری را از تماشای مسابقات لیگ محروم کنیم.

** وعده و وعید برای جذب اسپانسر در حد حرف و شعار بوده است

نایب رئیس هیئت بسکتبال کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن ابراز ناراحتی شدید از نبود تیم داری کرمانشاه در مسابقه ها سوپر لیگ بانوان به دلیل نبود حمایت کننده مالی گفت: طی یکی دو سال اخیر وعده و وعیدهای زیادی برای جذب حامی مالی به ما داده شد که متاسفانه همه آن ها در حد حرف و شعار بود.

الهه دارستانی با بیان اینکه در سال های گذشته نیز بیشتر با کمک های مردمی و خانواده خود بازیکنان در سوپرلیگ شرکت می کردیم تا حمایت اسپانسر گفت: ادامه چنین شرایطی برای ما بسیار سخت و غیرممکن بود و با وجود اینکه بازیکنان ما کم کم داشتند تجربه حضور در سطح اول بسکتبال را کسب می کردند مجبور شدیم از این رقابت ها کناره گیری کنیم.

وی گفت: در حالی تیمی مثل نفت آبادان با هزینه 10 میلیارد ریالی در رقابت ها حضور می یافت تیم کرمانشاه با هزینه حدود 300 میلیون ریال در رقابت ها شرکت می کرد و حتی منزل شخصی خودم در تهران خوابگاه بازیکنان تیم شده بود.

دارستانی یادآور شد: هیچ کس اندازه من برای حفظ تیم بسکتبال بانوان کرمانشاه در مسابقات سوپر لیگ مقاومت نکرد و هرچه تلاش کردم با چنگ و دندان این تیم را حفظ کنم نشد تا در نهایت تیم کرمانشاه منحل شد.

نایب رئیس هیئت بسکتبال کرمانشاه همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار است شرکت پتروشیمی در فصل آینده از تیم های بسکتبال استان حمایت کند، گفت: در این مدت آنقدر قول و قرار و وعده و عید داده شد که دیگر باور این مسئله که شرکتی بخواهد به صورت جدی و مستمر از بسکتبال استان حمایت کند سخت شده است.

وی گفت: سال گذشته نیز همین حرف ها را در خصوص جذب اسپانسر تکرار کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا اینکه مجبور شدیم از مسابقه های سوپر لیگ که خیلی از استان ها آرزو دارند در آن نماینده ای داشته باشند، کنار بکشیم.

دارستانی در پایان از وجود استعداهای سرشار در میان بانوان بسکتبالیست استان خبر داد و گفت: حیف است با وجود چنین بازیکنان خوب و با استعدادی از حضور در سطح اول لیگ محروم بمانیم، اتفاقی که بسکتبال بانوان کرمانشاه را چند سال عقب خواهد انداخت.

با نگاهی به پیشینه بسکتبال کرمانشاه و مقایسه آن با وضعیت کنونی که باید از نبود حامی مالی رنج ببرد، تنها می توان افسوس روزهایی را خورد که بلندقامتان این دیار در کشور یکه تازی می کردند.

حالا که بسکتبال کرمانشاه مسابقه های لیگ این فصل را از دست داد چه خوب است مسئولان امر و متولیان ورزش کرمانشاه زمینه جذب اسپانسر و مذاکره های جدی با شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ورزش را انجام دهند تا در فصل آینده شاهد حضور قدرتمند تیم های آقایان و بانوان استان در بالاترین سطح مسابقه های بسکتبال کشور باشیم.

بدون شک حضور شرکت ها و کارخانه های استان در ورزش و به خصوص بسکتبال یک بازی برد - برد برای طرفین خواهد بود تا هم تیم های ما بتوانند در سطح اول مسابقه ها حضور یابند و هم تبلیغی باشد برای فروش بیشتر محصولات شرکت های ما که در گمنامی به سر می برند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار