بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱ 27 October 2015
استمهال با سرمایه‌گذاری که نان شب ندارد!

در صد و پنجاه و یکمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم لایحه‌ اخذ مجوز اعمال مساعدت در پرداخت بدهی یک شرکت مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. شهرداری قم در نشست قبلی شورای اسلامی نیز این طرح را با دو فوریت به صحن علنی آورده بود که دو فوریت آن رد شد. 

عابدینی‌پور عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم با بیان اینکه در خصوص این موضوع تاکنون چند بار استمهال شده است، اظهار کرد: موافقت با این طرح منطقی نیست.

ناصر ملکی هم گفت: هفته گذشته قرار شد این طرح به کمیسیون تلفیق برود، چرا مجدداً از جلسه علنی سر درآورد؟

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز با انتقاد از نحوه برخورد با این پیمانکار بیان کرد: یک‌بار قبل از این در خصوص زمین این پروژه گفتیم که این سرمایه‌گذار گناه دارد و نان شب ندارد بخورد و با او استمهال شد. در داستان عوارض هم قضیه همین است؛ نامه‌ای گرفته که مصوبه شورا ندارد و می‌خواهد با مغازه‌هایی که اصلاً وجود ندارد تهاتر کند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه حدود 4 میلیارد از پول این پیمانکار مانده است گفت: سرمایه‌گذار این پروژه کسی نیست که پول نداشته باشد و باید هرچه زودتر با وی تعیین تکلیف شود.

عباس ذاکریان هم با بیان اینکه ما به بحث زمین و پرداخت پول آن کار نداریم گفت: راجع به بحث عوارض هر کس بیاید ما تا 36 ماه تقسیط می‌کنیم منتها این سرمایه‌گذار خواستار جا‌به‌جایی چک‌ها است.

عابدینی هم گفت: با وجود اینکه شهرداری مشکلات مالی دارد به چه علت استمهال می‌شود.

قراچورلوی هم با اشاره به روال قانونی این کار بیان کرد: ماده 32 قانون مالی شهرداری می‌گوید شهرداری می‌تواند بدهی عوارض را 36 ماه را تقسیط کند.

در نهایت این لایحه با 7 رأی موافق، 9 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع به تصویب شورای اسلامی شهر قم نرسید.

گفتنی است، در این جلسه استفاده از کلمه استمهال (مهلت دادن) توسط اعضای شورا شهر قم، صدای سخنگو را درآورد و گفت لطفاً از کلمات عربی استفاده نکنیم که البته عابدینی در پاسخ او گفت: در قانون آمده است.


تصمیم نوه امام برای حضور در انتخابات 94

حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم از تصمیم قطعی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان خبر داد.

وی ادامه داد: چند شب پیش با ایشان دیداری داشتم و همین موضوع را مطرح کردم و گفتند بعد از تاسوعا و عاشورا رسما برای ورودم به انتخابات خبرگان اعلام حضور می‌کنم. ایشان گفتند شرایط به گونه‌ای است که باید بیایم و احساس تکلیف بیشتری در این زمینه دارم. با توجه به صحبت‌هایی که با ایشان داشتم به نظر من،‌ 80 درصد به انتخابات می‌آید و 20 درصد امکان ورود ندارد.

غرویان با اشاره به واهمه تندروها و دلواپسان از ورود سیدحسن خمینی به انتخابات خبرگان رهبری گفت: قطعا این افراد واهمه دارند. حتی با آیت‌الله مقتداتی عضو مجلس خبرگان در این باره صحبت می‌کردم که ایشان گفتند اگر سیدحسن ورود کند، بین مردم رأی بالایی دارد. اینها همه نشانه‌ها و قرائنی هستند که نشان می دهد دلواپسان از ورود سید حسن نگرانی و خوف دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا سیدحسن خمینی در سال‌های گذشته نسبت به خواسته‌ها مبنی بر ورودش به فضای رقابت انتخاباتی، پاسخ مثبتی نداشت؟»، گفت: در هشت سال گذشته فضای جامعه، فضای امنیتی، پلیسی و بداخلاقی بود و شرایط سنی سیدحسن نیز اجازه ورود به ایشان نمی‌داد؛ ولی با توجه به فضای جامعه، امروز مطالبات مردمی از سیدحسن بیشتر شده است و امیدواریم اتفاقی نیفتد و بتوانند تا آخرین روز، روی تصمیمشان بمانند.

غرویان یادآور شد: بخش وسیعی از روحانیت کشور با ایشان همراه هستند و به گفته آیت‌الله مقتدایی، سیدحسن خمینی تا به امروز در لیست جامعه مدرسین قرار نگرفته است؛ دلیلش را نمی‌دانم اما در سرلیست مجمع روحانیون مبارز یا لیست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار خواهد گرفت. این موضوع را هم اشاره کنم که در جامعه مدرسین برای ورود سیدحسن به انتخابات خبرگان موافقان و مخالفانی وجود دارند و نظر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره یکسان نیست.


دستمزد استاد فرشچيان برای طراحی ضريح امام حسين(ع)

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته مديران پروژه ساخت ضريح امام حسين (ع)، استاد براي طراحی و نظارت بر ساخت اين ضريح بارها به ايران آمد و بارها به قم رفت ولی هـيچگاه به مسوولان ساخت ضريح اجازه نداد درباره مسائل مالی، حرف بزنند.

او حتی اجازه نداد پول هتلش را حساب كنند و هر بار كه مسئولان پول هتل را پرداخت می‎كردند، استاد بيش از رقم پرداختی را به كارگاه ساخت ضريح برمی‌گرداند.


استاد، برای طراحی ضريح جديد امام رضا(ع) نيز ريالی دريافت نكرد و بعد از پايان پروژه، وقتی به او گفتند لااقل اين تسبيح ياقوت را به عنوان يادگار قبول كن، پاسخ داد: هيچ چيز قبول نمی‎كنم و اگر اين تسبيح را نيز به من بدهيد، آن را داخل ضريح خواهم انداخت.

استاد گفت: من مزدم را قبلا از ائمه گرفته ام و همين توفيق و هنري كه دارم را از آنان دارم.


انتقاد یک مرجع تقلید به صدا و سیما

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار مریم خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: چندین سال است که ما درباره حجاب و لزوم رعایت آن در ادارات و سازمان‌ها صحبت می‌کنیم اما کسی توجه نمی‌کند و صدای ما به‌جایی نمی‌رسد.

به نقل از مهر، وی افزود: شما باید کاری کنید که در زمینه ترویج اسلام همه با شما هم‌صدا شوند هنگامی‌ می‌توان کار و اقدامی انجام داد که صداوسیما، مجلس، قوه مجریه و روزنامه‌ها باهم متحد و یک‌صدا باشند ولی متأسفانه نه صداوسیما به‌خوبی سخنان ما را منعکس می‌کند و نه روزنامه‌ها درست می‌نویسند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی اقدامی انجام می‌شود و یا سخنی گفته می‌شود که مربوط به جامعه است باید به‌گونه‌ای باشد که در کل جامعه تأثیرگذار بوده و همه به شکل متحدان آن را منعکس کند.

وی ادامه داد: ما بارها اخذ جریمه و دیرکرد را حرام اعلام کردیم اما اثری نداشت قدرت در دست ما نیست و کسانی هم که قدرت در دستشان است در جهت میل خودشان حرکت می‌کنند.


بدبینی شهرداری به نهادکتابخانه‌ها 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: ما در استان قم 52 کتابخانه داریم که در مجموع  دارای 44هزار عضو، 4500 صندلی و 936 هزار کتاب هستند که این آمار واقعا برازنده این استان نیست و باید برای ارتقا و توسعه آن تلاش کنیم.

به نقل از فارس، حجت‌الاسلام عباس دانشی در جلسه انجمن نهاد کتابخانه‌های عمومی استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب در هفته کتاب، عنوان کرد: ظرفیت‌های موجود برای برگزاری این نمایشگاه کافی نیستند و ما به دنبال مکان بهتری هستیم اما اگر نتوانستیم، این نمایشگاه را مثل سال گذشته در مجتمع ناشران برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان نیز در این جلسه گفت: نهاد کتابخانه‌ها هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و تنها بودجه مصوب آن استفاده از نیم درصد از درآمد ماهانه شهرداری است که این بودجه محقق نشده است.

حجت‌الاسلام امیر عطاء‌الله جباری بودجه فعلی نهاد را فقط یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بارها از شهردار قم تقاضا کردیم که جلسه‌ای با آن‌ها داشته باشیم ولی هر بار با پاسخ منفی مواجه شدیم. شهرداری از سال 84 تا کنون به ما بدهکار است و کمتر از نیمی از مطالبات ما پرداخت شده است. بارها کتابخانه‌های ما به دلیل عدم توانایی پرداخت قبوض آب و برق تعطیل شده‌اند به همین دلیل خواسته ما از شهرداری این است که قانون نیم درصد را رعایت کند.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز با اشاره به برخی از بی‌اعتمادی‌های بین شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها ابراز کرد: در سال‌های گذشته یکی از مسئولان وقت نهاد کتابخانه‌ها مقدار زیادی از بودجه این نهاد را به چاپ کتابی که تالیف همسرش بود اختصاص داد که این کار غیر قانونی او موجب ایجاد بی اعتمادی بین شهرداری و نهاد شد.


جلو بدپوششي خزنده در جاده ها گرفته شود

حجت الاسلام دکتر ناصر رفيعي در جمع نيروهاي مسلح استان قم با بيان اينکه جاده هاي کشور حريم خصوصي افراد نيست، تاکيد کرد: بايد جلو بدپوششي خزنده در جاده ها گرفته شود.

به نقل از پايگاه خبري پليس، این استاد برجسته حوزه و دانشگاه عفاف و حجاب را از ويژگي حضرت زينب(س)ب رشمرد و با بيان اينکه عفاف حفظ حريم و حرمت زن است، گفت: متأسفانه در جاده هاي کشور افرادي در درون خودروهايشان بي حجاب مي شوند، اين بي حجابي خزنده است.

وي با تاکيد بر اينکه جاده ها حريم خصوصي افراد نيست و اين خطرناک است و قبح اين گناه شکسته مي شود، تاکيد کرد: من به مسئولين کشور بارها عرض کرده ام که بايد قانون جلوي بي حجابي در جاده ها را بگيرد، فلان مسئول خانمي که خارجي است وقتي وارد کشور ما مي شود ملزم به رعايت حجاب است چرا الزام مي کنيم در صورتي که شرعاً لازم نيست اما چون قانون کشور است بايد انجام دهد.

دکتر رفيعي افزود: من نمي خواهم بگويم اين مسئله درجه يک کشور است اما مهم است و مي شود جلوي آن را گرفت مثل ضرورت استفاده از کمربند ايمني که براي خودروها الزام شد.


انتقاد از نامگذاری بد برای بافت فرسوده

معاون عمرانی استاندار قم با اشاره به اینکه یک ششم شهر قم بافت فرسوده و سکونت‌گاه غیر رسمی است، اظهار داشت: در بحث بافت فرسوده شهر قم نیاز به بازآفرینی پایدار شهری داریم، در این تعریف مسائل اجتماعی فرهنگی و اقتصادی دیده شده است. در نگاه جدید ما به میزان درآمد خانواده‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی که در یک بافت وجود دارد هم توجه می‌کنیم.

به نقل از مهر، محسن بهشتی نام‌گذاری بافت فرسوده برای این مناطق شهری را یک نامگذاری بد توصیف کرد و گفت: طرح‌های شهرسازی ما این بافت‌ها را ناجوانمردانه جراحی و سبک زندگی مردم در آنها را دچار چالش کرده است. به عنوان مثال طرح‌های منطقه عمار یاسر انسجام محلات قدیمی را از بین برد و بلوار شهید روحانی هم چنین شرایطی دارد. این پروژه‌ها برای ساکنان قدیمی این بافت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده چرا که نگاه ما در اجرای آنها ترافیکی است نه شهرسازی.  

وی معتقد است آسیب‌هایی در این نوع نگاه به بافت ناکارآمد شهری به وجود می‌آید که از آسیب‌های قبلی بدتر است. در واقع این بازگشایی‌ها در بافت فرسوده برای مردم شهر اثرات مثبتی داشته اما زندگی ساکنان این مناطق را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی با اشاره به انجام مطالعاتی بر اساس نگاه اجتماعی و شهرسازی به بافت ناکارآمد شهری اظهار داشت: این مطالعات به دورن بافت توجه دارد و محله باغ پنبه را به عنوان محله پایلوت در این عرصه در نظر گرفته‌ایم.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید نگاه اقتصادی در عرصه احیای بافت فرسوده حاکم باشد، گفت: وقتی تراکم اگر می‌دهیم به یک یا چند خانه، برج دیده بانی در محله ایجاد می‌شود و افراد اصیل و بومی فراری می‌شوند. می‌شود طوری ساماندهی کرد که هم نگاه اقتصادی باشد هم فرهنگی و ... و این در شهرهای دیگر اتفاق افتاده است.


خبر خوش برای اهالی نیروگاه

شهردار منطقه 2 وعده داده است که عملیات زیرسازی و آسفالت خیابان های منطقه نیروگاه تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد.

به نقل از همشهری، از یک طرف شرکت آب و فاضلاب در حال اجرای طرح فاضلاب شهری است تا به مطالبه چند دهه ای اهالی این منطقه پاسخ داده باشد و از طرف دیگر به مدد اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم در سال 89، شهرداری کمر همت برای زیرسازی و آسفالت برخی کوچه ها و معابر شهری بسته است.

شهردار منطقه 2 این طرح مدیریت شهری را در راستای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان دانست و تاکید کرد که عملیات زیرسازی و آسفالت خیابان های نیروگاه، پس از عاشورای حسینی از  خیابان حریم ریل آهن آغاز می شود.

خیابان های 16 متری ولیعصر(عج) که به منطقه شیخ آباد معروف است و جمعیت زیادی در خود جای داده یکی از این خیابان هایی است که شهرداری منطقه 2 قصد دارد با آسفالت آنها، رضایت اهالی محل را جلب کند.

به گفته صادقی، حریم ریل آهن از پل مصطفی خمینی تا پل ۹دی، ۱۶متری حریم اتوبان امام علی(ع)، تقاطع شاهد غربی و شرقی با بلوار بنی فضل، ۱۸متری قدس در جوادالائمه و جوادالائمه حد فاصل توحید تا پاسداران زیرسازی و آسفالت خواهند شد.

وی تاکید کرد: خیابان شهید ستاری در بلوار توحید، خیابان مالك اشتر، فرعی‌های خیابان جوادالائمه و مالك اشتر از دیگر مکان‌هایی هستند كه زیرسازی و آسفالت آن‌ها در دستور كار قرار گرفته است.
بلوار جلال آل احمد در انتهای 16 متری ولیعصر نیز زیرسازی و آسفالت خواهد شد.


اتفاقی دردناک برای والیبال قم

مسئولین باشگاه سفیر از حضور تیم والیبال این باشگاه به عنوان نماینده قم در مسابقات فصل جدید لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور انصراف دادند.

به نقل از فارس، در شرایطی که فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال مردان قهرمانی باشگاه‌های کشور با جدال تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود اما والیبال قم دیگر هیچ نماینده‌ای در این رقابت‌ها نخواهد داشت.

سفیر سه سال به عنوان نماینده استان قم در لیگ دسته اول والیبال مردان باشگاه‌های کشور حضور یافت و تا آستانه صعود به لیگ برتر نیز پیش رفت اما مهمتر از صعود، این بود که فرصت برای بروز استعداد و توانمندی چهره‌های مستعد والیبال قم ایجاد کرد.

این باشگاه در قم چندان مورد حمایت قرار نگرفت تا مدیریت آن در مواجهه با نامهربانی‌های صورت گرفته‌ به یک‌باره تصمیم به ترک سفیر از قم و رفتن آن به استان گیلان بگیرد و بدین‌ترتیب تیم والیبال سفیر از امسال نماینده استان گیلان در لیگ دسته اول والیبال باشگاه‌های کشور شود.

پیگیری‌ها برای اینکه به چه دلیل تیم سفیر از حضور به عنوان نماینده قم در فصل جدید لیگ دسته اول والیبال مردان باشگاه‌های کشور و همچنین دیگر رده‌های سنی آقایان و بانوان انصراف داد، به عدم همکاری و تعامل هیئت والیبال استان قم با باشگاه سفیر و همچنین بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های مدیریت باشگاه سفیر با اداره کل ورزش و جوانان استان قم برای اختصاص یک سالن به برنامه‌های این باشگاه منتج شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار