رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: متاسفانه شاهد جایگزینی ۶۰ تا ۷۰ درصدی گونه ماهی قرمز به جای گونه‌های بومی در منابع آبی این استان هستیم.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹ 30 March 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمد تقدیسی اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر سد‌های استان با چالش حضور ماهی قرمز به جای ماهی‌های بومی منطقه استان هستیم.

وی تاکید کرد: مردم باید به موضوع مهم و جدی عدم رهاسازی ماهی قرمز که برای سفره هفت سین عید نوروز خریداری می‌شود در آب‌های آزاد توجه کنند.

تقدیسی افزود: برخی از افراد نیز به صورت غیرمجاز لاک پشت گوشت قرمز یا مار آبی از طریق شبکه‌های مجازی برای سفره هفت سین خریداری می‌کنند که در مجموع خرید و فروش آن‌ها نیز غیرمجاز است.

وی ادامه داد: این گونه ها، گونه‌های غیربومی برای منطقه ما محسوب می‌شوند که با ورود در اکوسیستم این استان چرخه و تعادل طبیعت را به هم می‌زنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در واقع ماهی قرمز با ورود به آب‌های آزاد و سد‌های استان با گونه‌های بومی استان برای زنده ماندن به رقابت می‌پردازد، از تخم و لارو گونه‌های بومی و غذای آن‌ها استفاده می‌کند در نتیجه گونه‌های بومی از بین می‌رود و این گونه‌های مهاجم باقی می‌مانند.

وی تاکید کرد: ماهی قرمز به شدت به دما و شوری آب مقاوم است در نتیجه حضور آن‌ها در منطقه ما به شدت آسیب زا است.

تقدیسی گفت: مردم این ماهی‌ها را در مکان‌ها سربسته‌ای که شهرداری پیش بینی کرده همچون استخر بوستان بش قارداش رهاسازی کنند تا از آسیب رسیدن به گونه‌های بومی منطقه خودداری شود.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار