مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: ۸۳ درصد از مصارف آبی استان در بخش کشاورزی، ۱۱ درصد مصرف شرب و سهم صنعت از مصارف ۶ درصد است، برداشت آب از مخازن دشت قزوین در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. هر میزان بارندگی بیشتر بوده کسری آب در مخازن ما کمتر شده است و به هر میزان بارش کمتر شده کسری آب مخازن رو به فزونی گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳ 13 February 2024

به گزارش تابناک قزوین، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه که امروز ۲۴ بهمن برگزار شد، اظهار کرد: دشت قزوین از بزرگترین دشت‌های کشور است که میزان متوسط بارندگی در ۵۵ سال گذشته در آن ٣٢٢ میلی‌لیتر بوده که بیشترین بارندگی مربوط به سال ١٣٩٨ و کمترین آن سال ١٣٧٨ است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ۸۳ درصد از مصارف آبی استان در بخش کشاورزی، ۱۱ درصد مصرف شرب و در نهایت سهم صنعت از مصارف ۶ درصد است، برداشت آب از مخازن دشت قزوین در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. هر میزان بارندگی بیشتر بوده کسری آب در مخازن ما کمتر شده است و به هر میزان بارش کمتر شده کسری آب مخازن رو به فزونی گذاشته است.

این مسئول بیان کرد: در استان قزوین ۱۳ طرح وجود دارد که ۵ پروژه آن ملی، ۶ پروژه متمرکز و ۲ پروژه استانی داریم و در مجموع اعتبار این طرح‌ها ۸۲۳۷ میلیارد تومان است که از این میزان در حال حاضر ۳۸۲۰ میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۴۶ بودجه تخصیص یافته است.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان قزوین ۱۷۲ میلیارد تومان مصوبه به پروژه‌های مختلف اختصاص داده شد که پروژه سد نهب، شبکه نهب، سد بالاخانلو، کانال تغذیه مصنوعی تاکستان و کانال و مخزن روستای آقا بابا از جمله طرح‌هایی بودند که از مصوبات سفر بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: آب شرب استان قزوین تا افق ۱۴۲۵ از محدوده حوزه شاهرود و ارتفاعات حوزه رودخانه شور که ۶ شهر و ۶۱۱ روستا را شامل می‌شود و نیز محدوده دشت قزوین که ۱۹ شهر و ۲۲۰ روستا را در بر می‌گیرد، تأمین می‌شود که قرار است آب شرب مورد نیاز این محدوده‌ها از سد طالقان، منابع آب زیرزمینی و سد بالاخانلو تأمین گردد.

وی بیان کرد: آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان از اهدافی است که در نظر داریم و در این راستا پروژه تأمین مالی، احداث، بهره‌برداری و انتقال تأسیسات تصفیه خانه آب شرب قزوین از سد طالقان به روش BOT و آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین را در نظر گرفته‌ایم که تا امروز بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آبرسانی به شهر آبیک و بیش از ۹ کیلومتر لوله فولادی برای این طرح انجام شده و در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ این بخش از پروژه به بهره برداری می‌رسد.

ستوده بیان کرد: انجام اقدامات مربوط به برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه‌گذار به منظور تکمیل تصفیه‌خانه آب شرب و اولویت‌بندی فعالیت‌های اجرایی به منظور استفاده از منابع عمومی دولت در صورت عدم انتخاب سرمایه‌گذار از جمله اقدامات ما بوده است که خوشبختانه تصفیه‌خانه امروز دارای پیشرفت فیزیکی ۸ درصدی است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه آبرسانی از سد بالاخوانلو به دنبال آبرسانی به ۵ شهر و ۳۰ روستای منطقه بوئین‌زهرا بودیم که پروژه به تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه مجهز خواهد شد؛ همچنین این پروژه به احداث ۸۲ کیلومتر خط انتقال آب نیاز دارد. پروژه سد نهب تاکنون پیشرفت ۹۸ درصدی داشته است و منابع آبی آن توسط رودخانه خروج با آورده سالانه ۱۴۲ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است، سد نهب قرار است سیلاب‌ها را مدیریت کرده و منابع آبی ۸۰ میلیون متر مکعبی کشاورزی جهت بهبود آبیاری ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی تلفیقی موجود را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تأکید کرد: تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان ۵.۲ میلیون متر مکعب و تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت و نیز تأمین ۲۵ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز تغذیه مصنوعی جهت بهبود آبخوان منطقه از جمله کارایی این سد است.

وی گفت: در پروژه زیاران و در سد نهب به دنبال طرح‌های گردشگری نیز هستیم، با توجه به آبگیری اولیه سد نهب در اواخر سال ۹۹ مطالعات گردشگری سد مخزنی نهب در راستای سیاست‌های وزارت نیرو در زمینه توسعه گردشگری آبی پیرامون سد‌ها و تأسیسات منابع آبی کشور از طریق مشاور ذی‌صلاح به انجام رسیده است.

ستوده در پایان یادآور شد: مطالعات مرحله اول سد مخزنی بورمانک و مطالعات مرحله دوم توسط مشاوران شرکت آب منطقه‌ای انجام شده و هم اکنون اخذ مجوز تخصیص آب در حال انجام است و پیشرفت مطالعات فاز ۲ آن به ۷۸ درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود هزینه اجرای این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان باشد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار