با روی کار آمدن دولت سیزدهم پروژه‌های مهمی در خوزستان به سرانجام رسیدند؛ پروژه‌هایی که بارقه های امید در دل مردم استان ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 07 December 2023

تابناک خوزستان: با روی کار آمدن دولت سیزدهم پروژه‌های بسیاری در خوزستان به نتیجه رسیده‌اند، پروژه هایی که سال ها بر زمین مانده بودند.

جهاد دولت سیزدهم برای آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان

در حال حاضر ۲ هزارو ۳۷۳ پروژه در خوزستان در حال اجرا هستند که ۴۴ درصد از این پروژه بیش از ۸۰ درصد و ۲۸ درصد آن ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۱۱۰۰ کیلومتر راه بین شهری و روستایی بهسازی و احداث شد؛ مطالعات ۱۱۵۸ کیلومتر جاده در ۱۳ محور و ۱۱۹ پروژه برای احداث آماده است. همچنین ۶۵۸ کیلومتر دارای قراداد فعال هستند که برای سرعت در تکمیل قرارداد ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است. ۵۰۰ کیلومتر دیگر به بودجه‌ای معادل ۱۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

همچنین طرح آبرسانی غدیر برای تامین آب شرب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان در افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده است. این طرح تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما با پیگیری‌های رئیس‌جمهور با جهش چشم‌گیر تا امروز ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

طرح کوثر به منظور تامین آب ۱۴ شهر و ۵۴۱ روستای در جنوب‌شرقی خوزستان با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد، طرح آب فدک برای تامین آب هفت شهر و ۶۹۰ روستا در شمال شرق خوزستان با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیز از دیگر پروژه های در دست اجرا هستند. آبرسانی روستایی و اصلاح شبکه یک هزار و ۷۵۳ روستا، از دیگر تلاش های این دولت برای خدمت به مردم خوزستان است.

جهش ۳ برابری طرح فاضلاب اهواز / بهره‌برداری از ۶۱ مدرسه در دهه فجر

در دولت سیزدهم طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون در حالی که تنها ۲۱ درصد پیشرفت داشت، با جهش سه برابری‌ به ۶۱ درصد رسید. احداث تصفیه خانه‌های خرمشهر، آبادان، بندر امام (ره)، بندر ماهشهر و شادگان نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.‌

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶ هزار و ۷۷۰ واحد مسکونی در سطح خوزستان واگذار شده اند و ۳۲ هزار و ۹۷۱ واحد نیز در حال احداث هستند. زمین ۸۶ هزار و ۳۱۲ واحد دیگر هم تامین شده است؛ یکی از اقدامات مهم دولت در حوزه مسکن، آغاز ساخت اولین صنعت شهر کشور با ۳ هزار واحد مسکونی در ماهشهر است.

همچنین در شرایطی که استان خوزستان از عقب ماندگی در بخش امکانات آموزشی رنج می برد برای جبران آن، توسعه سرانه آموزشی استان در دستور کار قرار گرفت و ۱۳۹ مدرسه با ۵۲۳ کلاس با ۴۶۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. پیش‌بینی می‌شود در دهه فجر امسال ۶۱ مدرسه دیگر با ۲۵۳ کلاس درس با ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسند.

مقام نخست خوزستان در برق رسانی به روستاها در کشور

در ادامه توجه دولت مردمی به استان خوزستان، راستای برق‌رسانی و پایداری شبکه، ۴۳ پروژه اجرا شد؛ مهم‌ترین فعالیت نیز افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی دو کوهه بود که در سفر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. با سامان‌دهی شبکه برق ۳۳۶ روستا در نقاط مختلف خوزستان، ۶۷ هزار خانوار روستایی از نعمت برق بهره‌مند شدند و از این حیث استان خوزستان مقام نخست برق‌رسانی روستایی را در کشور از آن خود کرد.

یکی از دغدغه های اصلی مردم خوزستان کمبود امکانات بهداشت و درمان بود که به همین دلیل بیشتر مواقع برای دریافت خدمات در حال آمد و رفت به استان های دیگر بودند که با روی کار آمدن این دولت، رفع این مشکل در حال پیگیری است؛ تاکنون در حوزه بهداشت و درمان بیش از ۱۴۵ پروژه با بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان اجرا شدکه افتتاح بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان، تکمیل بخش‌های بیمارستان گلستان و بهره‌برداری از بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب حضرت فاطمه زهرا (س) در بهبهان برخی از این اقدامات هستند.

در حوزه راه آهن نیز افتتاح خط دوم اهواز - اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر در سفر دوم رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. افزایش سرعت قطارهای مسافری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش سالانه بار ریلی از به ۱۴ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه بود.

اقداماتی در راستای تحقق سیاست‌های ملی

همچنین در راستای تحقق سیاست‌های ملی توسعه دریامحور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اقدامات زیربنایی و عمرانی با بیش از ۵۹۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۲ هزار و ۸۸۵ نفر انجام شده است. احداث اسکله ۱۰۰۰ تنی بندر اروند کنار و احداث انبار کامل بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار از مهم ترین اقدامات هستند.

پروژه پایش تصویری در خوزستان در سال ۸۴ با نصب ۵۰ دوربین آغاز شد که در دو سال اخیر ۲۳۸ دوربین برای اهواز نصب شده است. در حوزه برون شهری نیز ۶۰ سامانه جدید ثبت تخلف نصب شده است. راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ استان در استانداری خوزستان که قابلیت پایش متمرکز کل شهرستان های را دارد، از دیگر اقدامات هستند.

این اتفاقات در حالی رقم خورده است که تا پیش از این، استان خوزستان از بی مهری ها رنج می بُرد و در حالی که شریان ها حیاتی از زیرپایشان عبور می کرد، به نام مردم مناطق محروم و کم برخوردار از آن ها یاد می شد ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم امید در دل مردم خوزستان جان گرفت.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار