سازمان حفاظت محیط‌زیست و مسؤولان استانی آن، در حالی اعلام می‌کنند «کوشکی» مسن‌ترین یوزپلنگ جهان و رکورددار طول عمر در میان یوزها بوده است که بررسی‌ها و مستندات خبرنگار فارس، این ادعا را رد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹ 06 December 2023

به گزارش تابناک سمنان: «کوشکی»، نام یک یوزپلنگ ایرانی است که زندگی پرفرازونشیبی داشت؛ اما ماجرای او از کجا آغاز شد؟

از زمان‌های دور، یوزهای ایرانی از گزند دامداران و سگ‌های گله در امان نبوده‌اند و هرازگاهی شاهد تلفات یوزهای طبیعت در اثر حمله گروهی سگ‌های گله یا منفعت‌طلبی‌های چوپانان و برخی اهالی محلی در حومه محل زندگی یوزها بوده‌ایم.

یک دوستدار محیط‌زیست به همین دلایل، به فکر افتاد تا از این گونه‌های نادر در معرض خطر انقراض صیانت کند.

«محمدرضا کوشکی»، یکی از علاقه‌مندان به محیط‌زیست در حمایت از حیات‌وحش به دامداران اعلام کرد که اگر دام‌هایشان مورد حمله پلنگ، یوزپلنگ یا کفتار قرار گرفتند، اقدام به کشتن آنان نکنند و او، همه خسارت‌های وارده را پرداخت می‌کند.

خودش می‌گوید «خوشبختانه این برنامه نتیجه داد» و یوز «کوشکی» حاصل همین نتیجه است.

آقای کوشکی می‌گوید: «من تهران بودم که متوجه شدم یک توله یوز در منطقه رضاآباد توسط شخصی گرفته شده و قرار است پوست این حیوان به مبلغ هشت میلیون تومان به یک نفر در فیروزکوه فروخته شود»!

او ادامه می‌دهد «من پس از متوجه شدن موضوع و کسب صحت آن، سریعاً مبلغ پیشنهادی را به دارنده یوز پرداخت کردم و با هماهنگی محیط‌زیست استان سمنان و با حضور مسؤولان وقت محیط‌زیست استان به همراه لوک هانتر، مسؤول طرح یوز در ایران که از طرف سازمان ملل متحد مأمور بود و یک دامپزشک استرالیایی، یوز را تحویل محیط‌زیست دادیم»؛ این وقایع به گفته خود او برای اوایل سال 1386 است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست بعدها این یوز را به پاس خیرخواهی و طبیعت‌دوستی آقای کوشکی به نام «کوشکی» نام‌گذاری کرد.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار