کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه سالانه چهار هزار و ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان به ثبت می رسد، گفت: بیشترین موارد حیوان گزیدگی در این استان مربوط به گربه است.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹ 04 December 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، علی اکبر تاج فیروزه اظهار کرد: در حالیکه ۸۰ درصد گزش ها در کشور مربوط به سگ است، این رقم در استان یزد ۴۷.۵ درصد است و ۴۹.۵ درصد موارد گربه گزیدگی را شامل می شود..
وی با بیان اینکه ۲۲ مرکز درمان پیشگیری از بیماری هاری به صورت ۲۴ ساعته در استان آماده درمان بیماران احتمالی هستند، ادامه داد: اصلی ترین و رایج ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری، گزیده شدن از سوی حیوان هار است و هرگونه گزش توسط حیوان مخزن بیماری ، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند اقدام های درمانی و پیشگیری از بیماری است .
تاج فیروه ادامه داد: درمان و پیشگیری از بیماری هاری شامل شست‌و شوی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل زخم و تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری است و شهروندان در صورت حیوان گزیدگی برای انجام درمان و آزمایش های لازم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی گفت: شهروندان برای دریافت راهنمایی بیشتر می توانند با شماره تلفن ۳۶۲۴۵۹۰۰ گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان تماس بگیرید.
هاری از جمله بیماری مشترک بین انسان و دام و نوعی بیماری ویروسی است که از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن می شود و یک بیماری کشنده است که اگر فرد مبتلا شود هیچ راهی درمانی ندارد و یک بیماری صد درصد کشنده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار