رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: کانون‌های بیماری هاری در استان رو به افزایش است و به مردم توصیه می‌شود که در مواجهه با حیوانات اصول بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 24 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌شمالی، حسن قاسمی فرد اظهار کرد: سال‌های اخیر کانون‌های بیماری هاری در حیوانات در استان رو به افزایش بوده است به گونه‌ای که در سال ۹۵ تنها ۲ کانون و در سال ۹۷ سه کانون بیماری هاری شناسایی شد، اما این رقم پارسال ۱۴ و در سال جاری ۹ کانون گزارش شده است.

وی افزود: میزان حیوان گزیدگی نیز در استان بالاتر از میانگین کشوری است و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی این رقم در کشور ۳۷۵ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که در استان ۶۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ثبت شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری باید دام‌های اهلی، سگ‌های نگهبان و یا سگ گله واکسینه و این امر سالانه تکرار شود.

قاسمی فرد افزود: برای کنترل بیماری و ایجاد ایمنی در جمعیت سگ ها، باید ۷۵ درصد از این حیوانات صاحب دار واکسینه شود که این اقدام در حال انجام است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ و در سال جاری ۱۵ هزار و ۳۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: ۲۴ هزار و ۷۳۴ قلاه سگ صاحب دار در استان شناسایی شده است که زیر نظر دامپزشکی واکسیناسیون می‌شوند.

هاری بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها رفته و شروع به تکثیر می‌کند. این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم نیز قابلیت رشد و تکثیر را دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

برچسب ها: خراسان‌شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار