مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد:
مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد همکاری جامعه محلی را بهترین راه حل برای مقابله با بحران هایی همچون آبگرفتگی و سیل در بافت تاریخی برشمرد.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 21 November 2023

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، علیرضا نقوی در همایش مدیریت بحران ویژه محلات شهر یزد که با حضور معاون خدمات شهری شهرداری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیر منطقه چهار شهرداری، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و رئیس میراث فرهنگی شهرستان برگزار شد، به وضعیت یزد در بحران ها به ویژه سیل سال گذشته اشاره و اظهار کرد: خوشحالیم که از سوی مدیریت بحران شهرداری این همایش برگزار شد و توفیق حاصل شد تا به عنوان دومین جلسه با معتمدین محلات بافت تاریخی در خدمت شما باشیم.

وی افزود: شهر یزد به جهت وضعیت جغرافیایی در پایین ترین قسمت قرار دارد و در بارندگی های همچون سال گذشته شاهد بیشترین آسیب بودیم که البته با اقداماتی که طی یکسال گذشته انجام گرفت و اختصاص بودجه برای بحران سیل، بخش بزرگی از مشکلات رفع شده است.

نقوی نقشه بارندگی شهر یزد در سالیان گذشته را یادآور شد و ادامه داد: بزرگان محلات و قدیمی ها بیان می کنند مسیر سیلاب در سال ۱۳۳۵ در سیل سال ۱۴۰۱ تکرار شده است و سیل سال گذشته در مرداد ماه بعد از یک خشکسالی ۳۰ ساله در یزد اتفاق افتاد.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان اقدامات سال گذشته در برابر خسارت ها، گفت: پس از پیش بینی ها برای بارندگی های سیل آسا ستاد عملیاتی و آمادگی مناطق انجام شد و هرچند تیم های عملیاتی به موقع وارد عمل شدند اما بیشترین خسارت را در محله سرسنگ داشتیم که برخی خانه های قدیمی از بین رفتند.

نقوی افزود: منطقه بافت تاریخی از این مسئله آسیب دید و آب از سرریزی که از میدان های باهنر و امام حسین (ع)، مارکار، بلوار بسیج رخ داد شاهد خسارت های زیادی در خیابان دهم فروردین، محلات سردوراه و سرسنگ بودیم.
وی به مهمترین مسائل در آسیب های خانه های قدیمی در سیل سال گذشته پرداخت و افزود: مسدود شدن ناودان ها در خانه های قدیمی، ساخت غیراصولی و بدون پروانه ساختمان ها از جمله مسائلی بود که در تخریب خانه ها نقش داشت.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد ادامه داد: حذف آسفالت معابر بافت تاریخی، بدنه سازی اصولی و کف سازی سنتی در محلات که در سال های گذشته شروع شده بود با شتاب بیشتری ادامه یافت تا کمترین آسیب را در آینده داشته باشیم. همچنین اقدامات موثری که میراث فرهنگی با همکاری شهرداری قبل از وقوع سیل در مسیر ابنیه تاریخی داشت تا این آثار از سیل در امان باشد.

نقوی تاکید کرد: مشارکت جامعه محلی بهترین را حل برای مقابله با بحران ها همچون سیل خواهد بود و از معتمدین محلات تقاضا داریم تا با مدیریتی که دارند و با همکاری شهرداری بتوانیم از رخدادهایی که ممکن است در سال آینده رخ دهد سربلند بیرون بیاییم.

وی به آموزش ها اشاره و عنوان کرد: برگزاری دوره آموزشی ویژه محلات، ارائه تجهیزات به معتمدین، همچنین ۱۵۰ مورد اصلاح دریچه چاه ها و حفر ۱۷۰ مورد چاه جذبی جدید و ته زنی چاه های موجود به عمق ۲۵ متر از جمله اقداماتی بود که طی یک سال گذشته صورت گرفت.

علیرضا نقوی ادامه داد: مسیر میدان مارکار، خیابان دهم فرودین، خیابان ایرانشهر تا رودخانه مرکزی که سال گذشته آب گرفتگی های شدیدی داشت به طول ۱۸۰۰ متر حفاری و لوله گذاری شد تا دیگر شاهد آبگرفتگی معابر نباشیم.​​​​​​​

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار