رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت:: با وجود پیش بینی تولید ۱۴۲ هزار تنی در طرح جهش تولید در دیم زارها اما با پایان برداشت محصولات شاهد تولید ۱۴۶ هزار تن محصول از سطح مزارع استان بودیم.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱ 01 August 2023

سید رحمت الله پریچهر ظهر امروز سه‌شنبه در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان خوزستان بیان کرد: طرح جهش تولید در این استان در سال اول در هفت هزار و ۴۲۹ هکتار اجرا شد که فقط شامل کلزا بود؛ همچنین ۵۴ هزار و ۶۲۰ هکتار از مزارع استان به طرح مذکور در سال دوم نیز اختصاص یافت که شامل گندم، جو و کلزا بود، در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز سطح مصوب زیر کشت این طرح ۱۰۲ هزار هکتار بود که در سطح ۱۰۶ هزار هکتار به اجرا درآمد.

وی افزود: در سال سوم علاوه بر سه محصول یاد شده عدس، نخود، علوفه دیم و گیاهان دارویی در راستای تنوع بخشی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان دیم کار کشت شد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با وجود پیش بینی تولید ۱۴۲ هزار تنی در طرح جهش تولید در دیم زارها اما با پایان برداشت محصولات شاهد تولید ۱۴۶ هزار تن محصول از سطح مزارع استان بودیم.

پریچهر اضافه کرد: در این طرح ۱۴۱ دستگاه ادوات ویژه دیم زارها با مبلغ ۱۴۲ میلیارد ریال از طریق بانک ملی در استان خوزستان جذب شد.

وی با بیان اینکه سطح مزارع بیمه شده در سال سوم طرح ۷۹ هزار هکتار از مزارع خوزستان بود، اظهار کرد: ۲ پایگاه نوآوری در شهرستان‌های لالی و ایذه ایجاد شده که در این پایگاه‌ها ارقام جدید گندم و کلزا کشت شده است؛ همچنین مقایسه ارقام جدید نخود و کشت آزمایشی گلرنگ برای نخستین بار در این پایگاه‌ها انجام شده و مورد بازدید کشاورزان قرار گرفت.

پریچهر ادامه داد: پیشنهاد ما برای سال زراعی پیش رو افزایش ۲۰ درصدی سطح نسبت به سال زراعی گذشته است که این امر به معاونت زراعت وزارت نیز ارجاع شد.

وی افزود: بارندگی مناسب و همکاری خوب بین ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان جهاد کشاورزی و معاونت زراعت وزارت متبوع از عوامل مهم پیشبرد اهداف این طرح در استان بود، ضمن آنکه کشاورزان تلاشگر با همت و توجه به توصیه‌های ارائه شده نقش مهمی را در رسیدن به نتایج مطلوب ایفا کردند.

پریچهر در ادامه ارائه تسهیلات برای خرید ادوات، تأمین به موقع کود و بذر، نظارت‌های مستمر بر اساس مراحل رشد گیاه و کمک به بیمه محصولات را از جمله ویژگی‌های مهم طرح جهش تولید در دیمزارها عنوان کرد.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار