مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: سه ضلع دانشگاه، فنی و حرفه‌ای و صنعت اگر در کنارهم قرار گیرند مشکلات استان در زمینه بیکاری کمتر خواهد شد و فرصت های پایدار شغلی جدیدی ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰ 31 July 2023

شهرام مولایی هزاروندی دوشنبه همزمان با هفته ملی مهارت با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی اهواز بیان کرد: دغدغه اصلی مسئولان استان اشتغال‌زایی است و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با توجه به ماموریت توانمندسازی نیروی کاردر بخش‌هایی از جمله صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر و آموزش جوانان جویای کار، نقش کلیدی در توسعه و ایجاد اشتغال دارد.

وی با اشاره به اولویت‌های امسال فنی و حرفه ای خوزستان در سال جاری افزود: نهضت مهارت‌آموزی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم به مسئولان و نیروهای شهرستان‌ها ابلاغ و سند مهارت آموزی استان با ۱۹ گروه هدف تدوین شده است.

مولایی هزاروندی ادامه داد: این سند شامل گروه جوانان، دانش آموختگان دانشگاه، دانش آموزان، معتادان بهبود یافته، افراد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی و زنان سرپرست خانوار درراستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و سربازان وظیفه در دستور کار قرار دارد.

کمتر از یک درصد اعتبارات آموزش و پژوهش کشور سهم فنی و حرفه ای است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان توضیح داد: ۹۲ درصد اعتبارات آموزش و پژوهش کشوردر نظام آموزش‌های نظری و حدود هشت درصد در مهارت آموزی است که از این میزان کمتراز یک درصد سهم آموزش فنی و حرفه‌ای است.

وی با تقدیر از حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اداره کل فنی و حرفه‌ای خوزستان با چالش مواجه است و با وجود این کمبودها، نقش کلیدی را در ایجاد اشتغال داشته و هیچ دستگاه آموزشی به اندازه این اداره کل، اشتغال آفرینی نمی‌کند.

مولایی هزاروندی با اشاره به اهمیت تخصیص تسهیلات و اعتبارات از سوی دولت برای ایجاد اشتغال اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، ۳۰ هزار میلیاردریال تسهیلات اشتغال‌زایی در استان برنامه‌ریزی شده و با تخصیص اعتبار بیشتر، اشتغال بیشتری توسط فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان افزود: سال گذشته۴۰ میلیارد ریال اعتبار تجهیز مراکز آموزشی به فنی و حرفه‌ای خوزستان اختصاص یافت که ۲۶ برنامه در راستای اشتغال‌زایی و خدمات هدفگذاری شد.

افراد تحت پوشش فنی و حرفه‌ای از تسهیلات اشتغال‌زایی دولت سهمی ندارند

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این اداره کل در سه محور اشتغال مستقیم، اشتغال غیرمستقیم و خدمات تمرکز دارد گفت: اشتغال مستقیم شامل دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و راه اندازی آموزشگاه آزاد برای ورود به بازار کاراست؛ افراد تحت پوشش فنی و حرفه‌ای از تسهیلات اشتغال‌زایی دولت سهمی ندارند اما ایجاد شغل در این گروه بالاتر از افراد دریافت کننده تسهیلات در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

مولایی هزاروندی ادامه داد: اشتغال غیرمستقیم انعقاد تفاهم نامه‌هایی با کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید را در برمی گیرد چون این ادارات با وجود داشتن تسهیلات اما افراد زیر پوشش از مهارت کافی برخوردار نیستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به فعالیت‌ها در بخش خدمات تصریح کرد: از آنجایی که فنی و حرفه‌ای از سال ۱۳۹۱ حتی اجازه جذب یک مربی حق التدریس یک ساعته را ندارد بنابراین طرح خادم یارامام حسین (ع) برای تربیت نیروی جهادی ماهر در قالب نذر مهارتی ارائه شده که مدرس در ۲ محور تربیت می‌شود.

راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای برای زندانیان خوزستان

وی اضافه کرد: در یکی از محورها با نیروهای جهادی مانند بسیج سازندگی و امور فرهنگی مساجد تفاهم نامه امضا شده که به عنوان مدرس کددار فنی و حرفه‌ای، دوره های مهارتی را به مردم منتقل کنند و همچنین خدمات گروه‌های جهادی به افراد کم برخوردار در قالب تفاهم نامه با بنیاد شهید، کمیته امداد، بهزیستی و اداره کل زندان‌ها ارائه خواهد شد.

مولایی هزاروندی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم امسال، راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری برای زندانیان و معتادان کمپ ها تعیین شده چون نداشتن شغل یکی از عوامل وقوع جرم و جنایت محسوب می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان بر فعالیت قرارگاه مهارت آموزی و آموزش ویژه سربازان تاکید کرد و گفت: خوزستان در موضوع مهارت آموزی ویژه سربازان در کشور رتبه نخست دارد به گونه ای که تعهد فنی و حرفه ای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت در سال است و آمادگی ۲ برابر کردن ظرفیت وجود دارد و راه اندازی چهار مرکز جدید در بهبهان، آبادان و ماهشهر در دستورکار قرارگرفته است.

وی در خصوص اقدامات کلیدی فنی و حرفه‌ای خوزستان توضیح داد: در طرح مهارت آموزی در اوقات فراغت تابستانی ویژه دانش آموزان، خوزستان با حدود ۶ هزار نفر شرکت کننده در رتبه اول کشوری و تهران با سه هزار نفر در رتبه دوم قرار گرفت.

نظام آموزش رسمی مهارتی نیست

مولایی هزاروندی در زمینه برنامه‌های مرتبط با دانشجویان فارغ التحصیل اظهار کرد: دانشجویان با صنعت فاصله دارند و نظام آموزش رسمی مهارتی نیست و با وجود تاکید بر مهارت آموزی در سندهای توسعه ای، اما بر اساس آخرین اطلاعات در برنامه توسعه ششم قرار بود دانشگاهها ۳۰ درصد در موضوع مهارت آموزی ورود کنند اما تنها ۱۵ درصد محقق شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان بیان کرد: در راستای رفع این کمبود، مراکز مشاوره و هدایت آموزشی با همکاری دانشجویان در دانشگاه‌ها راه اندازی شده که دانشجویان علاوه بر تحصیل، مهارت نیز کسب کنند و دانشجو با آموزش حدود ۲۴ واحد درسی در دانشگاه معادل ۵۴۰ ساعت آموزشی فنی و حرفه ای، گواهینامه مهارت دریافت می‌کند.

وی در ادامه تعامل با صنایع و توانمندسازی نیروی کار و موفقیت طرح استاد شاگردی یعنی کاردرمحیط واقعی کار را از دیگر اقدامات مهم این اداره کل برشمرد و تاکید کرد: این اداره کل را دریابیم چون نقش کلیدی در اشتغال استان دارد و دولت و خیرین باید پای کار بیایند.

مولایی هزاروندی در زمینه دیپلماسی مهارت و توسعه مهارت آموزی با کشورعراق توضیح داد: تبادل مهارت‌های آموزشی و کمک به اوضاع اشتغال این کشور، به کاهش آسیب ۲ کشور کمک می‌کند.

تقویت مشاغل بومی خوزستان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان به مشاغل بومی استان اشاره کرد و گفت: احیای مشاغل بومی استان از جمله حصیربافی در شادگان، قالی‌بافی در اندیکا و جاجیم بافی در شوشتر با برنامه ریزی‌های آموزشی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: فنی و حرفه‌ای خوزستان حدود ۲۰۰ مربی دارد و آماده ارائه مجوز به صنعتگران است که با در اختیار گذاشتن کارگاه به تولید و اشتغال و آموزش مبادرت کنند.

مولایی هزاروندی تصریح کرد: با انعقاد یک تفاهم‌نامه با حوزه نفت، یک هزار نفر کارگر مورد نیاز تربیت و اعتبار آن را تامین کردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: حدود یک هزار و ۱۰۰ آموزشگاه آزاد در سطح استان فعال است و امسال حدود ۱۷ میلیون نفر ساعت برنامه ریزی آموزشی صورت گرفته که ۱۱ میلیون نفر ساعت در بخش آموزشگاه آزاد و غیر دولتی محقق شده یعنی ۶۵ درصد آموزش عالی در بخش غیر دولتی است.

وی اضافه کرد: البته آموزشگاه‌های آزاد دررشته‌های تخصصی، فنی و سنگین فعالیت کمتری دارند و بیشتر دررشته های خدماتی مانند خیاطی، پیرایش و گلدوزی و نقشه کشی آموزش می‌دهند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار