دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از مهلت ۲ ماه برای بانک ها برای تعیین تکلیف واحدهای تولیدی در تملک خبر داد و گفت: ایجاد ساز و کار فرابورس در استان خوزستان به منظور تسهیل شدن تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست، ضروری است.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ 05 July 2023

محمدباقر آقاعلیخانی چهارشنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان در محل استانداری بیان‌کرد: با ایجاد ساز و کار فرابورس در استان صنعتی خوزستان امکان تهیه مواد اولیه واحدهای تولیدی بزرگ و پایین دستی فراهم می‌شود، این موضوع از ستاد تسهیل کشور برای عملیاتی شدن در خوزستان دنبال خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به طور معمول واحدهای صنعتی باید مواد اولیه خود را از بورس تامین کنند گفت: طبق اعلام متولیان برخی صنایع خوزستان، امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز در داخل استان از طریق بورس با محدودیت هایی روبه‌رو است؛ لذا می بایست مواد اولیه را از استان های دیگر تامین کنند که هزینه های متعددی بخصوص در زمینه حمل کالا را به تولیدکنندگان تحمیل می کند.

آقاعلیخانی اظهار کرد: ایجاد ساز و کار فرابورس در خوزستان، امکان تهیه مواد اولیه در داخل استان برای تولید کنندگان را تسهیل می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده صنایع از تکنولوژی های روز دنیا بیان کرد: بخش زیادی از صنایع کشور با فناوری های جدید کار نمی کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ادامه داد: متاسفانه بسیاری از صاحبان صنایع در زمانی که قیمت انرژی کم بوده کارخانه‌های انرژی بر احداث کردند که در حال حاضر این کارخانه‌ها با افزایش قیمت انرژی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

آقاعلیخانی با اشاره به اهمیت تولید برق صنایع از انرژی‌های طبیعی افزود: در تلاش هستیم که از انرژی‌های طبیعی برای تامین برق صنایع استفاده کنیم، به عنوان مثال یک هیات فنی و مهندسی در حال بررسی ظرفیت های شهرستان ماهشهر به منظور ایجاد زمینه لازم برای تامین برق صنایع پتروشیمی از انرژی بادی است.

وی با بیان اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مرجع کمک به واحدهای تولیدی کشور است افزود: اگر مشکلی در تصمیم گیری‌های این ستاد وجود داشته باشد دستگاه‌های ناظر پیگیری می‌کنند.

آقاعلیخانی یادآورشد: شرایط کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که دستگاه‌های ناظر نیز از این ستاد برای دفاع از تولید کننده حمایت می‌کنند.

سه هزار واحد تولیدی کشور در تملک بانک‌ها

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با بیان اینکه سه هزار واحد تولیدی در تملک بانک‌ها هستند گفت: بانک‌ها اگر توانایی اداره یک واحد تولیدی را ندارند نباید آن صنعت را در تملک خود قرار دهند و به چرخه تولید کشور خدشه وارد کنند.

وی افزود: بانک‌های عامل ۲ ماه فرصت دارند که واحدهای تولیدی در تملک خود را تعیین تکلیف کنند.

تاکید بر تامین نقدینگی صنایع با کمک بانک‌ها

وی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، میزان سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع نیز افزایش یافته که طبق بخشنامه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها برای تامین نقدینگی صنایع باید همکاری کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به تاکید رییس جمهور بر حمایت از تولید افزود: امکان ایجاد مجدد شرکت‌های بزرگی همچون گروه ملی صنعتی فولاد ایران وجود ندارد؛ بنابراین باید برای ماندگاری از واحد تولیدی، همکاری های بین بخشی بیشتری را شاهد باشیم.

بر اساس این گزارش، در خوزستان ۲ هزار واحد تولیدی ایجاد شده که از این تعداد ۴۰۰ واحد در حالت راکد و نیمه راکد قرار دارند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار