به مناسب هفته دولت با حضور خیریان پور معاون اقتصادی استاندار، دکتر عبدالرضا بابایی فرماندار شهرستان ، سید شبر موسوی تاکامی رئیس جهاد کشاورزی و تعدادی از مسئولین شهرستان نکا ، کارخانه شالیکوبی زائر اومالی با ظرفیت 1000 و تولید روزانه 50 تن در روستای اومال بخش مرکزی شهرستان نکا با هزینه ۳۵ میلیارد ریال و زیربنای یک هزار و 500 مترمربع از بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید
کد خبر: ۱۰۶۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵ 29 August 2022

به  گزارش تابناک مازندران، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: ۷/۵ میلیون تن بهترین ارقام محصولات کشاورزی در استان تولید میشود که به مراتب نوید حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین را به همراه دارد. 

افتتاح کارخانه شالیکوبی مدرن عیسی زایراومالی در نکا
افتتاح کارخانه شالیکوبی مدرن عیسی زایراومالی در نکا
افتتاح کارخانه شالیکوبی مدرن عیسی زایراومالی در نکا
افتتاح کارخانه شالیکوبی مدرن عیسی زایراومالی در نکا
 

حسن خیریانپور پیش از ظهر امروز دوشنبه در آیین افتتاح طرح های کشاورزی شهرستان نکا، هفته ی دولت را فرصت مناسبی برای بیان عملکرد و خدمات دستگاه های اجرایی و خدمات رسان دولت برشمرد که علارقم همه ی تنگناها ، نارسایی ها و شرایط ناشی از کرونا توانسته با مدیریت اصولی عملکرد موثر و بسیار خوبی از خود به جای بگذارد.

وی گفت: همزمان با هفته دولت بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان طرح های تولیدی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطح مازندران افتتاح و به بهره برداری می رسد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به بهای گندم تولید شده در سطح استان تصریح کرد: سال جاری ۹۷۱ میلیارد تومان گندم در سطح استان تولید شد که از این مقدار ۹۴۳میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد.

خیریانپو افزود: ۷/۵ میلیون تن بهترین ارقام کشاورزی در مازندران تولید می شود که این امر نوید حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین را به همراه دارد.

وی در ادامه به تولید برنج به عنوان یکی از مهمترین تولیدات استان اشاره و بیان کرد: سالانه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ تن شلتوک در سطح اراضی زیرکشت برنج تولید می شود که خوشبختانه سال جاری با تاکید بر  مکانیزاسیون و زهکشی اراضی برنج این مقدار به یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تن شلتوک خواهد رسید.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران اضافه کرد: اگر بحث زهکشی اراضی برنج مورد توجه و اقبال کشاورزان قرار گیرد قطعا سطح تولید محصول برنج استان دو برابر خواهد شد.

خیریانپور از فعالیت ۸۰۰ واحد شالیکوبی در سطح استان خبر داد و همچنین متذکر شد: این تعداد واحد های شالیکوبی عمدتا به صورت فصلی فعال بوده و در مابقی فصول سال تعطیل می باشند از این جهت برای بکارگیری در سایر فصل ها به دنبال واردات برنج قهوه ای در استان هستیم تا با تصویب این طرح این واحد ها مجددا فعال شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا در افتتاح این کارخانه گفت : کارخانه های شالیکوبی موجود در شهرستان نکا 24 عدد و با راه اندازی این کارخانه که در هفته دولت به بهره برداری رسید، تعداد کارخانه های شالیکوبی مدرن این شهرستان به عدد 7 رسیده است.

سیدشبر موسوی تاکامی افزود : تعدادی از کارخانه های موجود هم با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به اصلاح ساختار و تعویض دستگاه ها نموده اند که در مجموع نقش موثری در کاهش ضایعات برنج در مرحله تبدیل شلتوک در شهرستان دارد.

عیسی زائر اومالی مدیر این کارخانه و رئیس شرکت تعاونی شالیکوبی های شهرستان نکا  در تشریح فنی احداث این مجموعه صنعتی اظهار کرد: کارخانه شالیکوبی زائراومالی بیش از 60 سال قدمت دارد و بنیانگزار آن پدر مرحوم بنده است که ما نیز نسل سوم هستیم که در این کارخانه فعالیت می کنیم.

وی افزود: برنج شهرستان نکا در کشور شناخته شده است که هدف ما از احداث این کارخانه، کاهش ضایعات برنج و افزایش کیفیت آن و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان بوده است.

زائر اومالی در پایان یادآور شد: این واحد تولیدی در زمینی به‌مساحت کاربری 4 هزار متر و بنای یک هزار پانصد متر ساخته شد که هزینه احداث آن 35 میلیارد ریال بوده است که می‌تواند روزانه 40 الی 50 تن برنج تولید کند.

کارخانه شالیکوبی عیسی زائر اومالی روستای اومال دارای پیشرفته ترین دستگاه های خشک کن شلتوک و تبدیل به برنج سفید می باشد بهره مندی این کارخانه از ماشین آلات فوق مدرن باعث شده بتواند برای انواع ذائقه های مشتریان، محصولات باب طبع آنها را تهیه کنند و با قیمت مناسب در اختیار هموطنان گرامی قرار دهند.

لازم به یادآوری است، دستگاه ها و تجهیزات  بکار گرفته شده در این واحد تبدیل برنج شامل؛ دو دستگاه پوست کن، یک دستگاه سفیدکن، یک دستگاه پیش بوجار، ۳ دستگاه بالابر (الواتور) و یک دستگاه الک نهایی می باشد هزینه آن توسط بخش خصوصی تامین اعتبار گردید. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار