معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه برداشت نوبرانه محصولات نخیلات شامل خارک و رطب از ۲۰ روز گذشته آغاز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۸۷ هزار تن خرما از نخیلات استان برداشت شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ 29 August 2022

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه برداشت نوبرانه محصولات نخیلات شامل خارک و رطب از ۲۰ روز گذشته آغاز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۸۷ هزار تن خرما از نخیلات استان برداشت شود.

تورج نوروزی در گفت‌ و گو با ایسنا با بیان اینکه برداشت نوبرانه محصولات خرما شامل خارک و رطب به صورت تازه‌خوری از ۲۰ روز گذشته در خوزستان آغاز شده است، اظهار کرد: برداشت خرما در استان از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

وی افزود: سطح زیرکشت نخیلات استان ۴۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بارور و مابقی آن نابارور است و همچنین بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ بهره‌بردار در نخیلات استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه کشت نخیلات در ۲۰ شهرستان انجام می‌شود، تصریح کرد: شهرستان‌های شادگان، آبادان و کارون به ترتیب بیشترین میزان سطح و تولید خرما را در استان دارند.

نوروزی با بیان اینکه خوزستان بالغ بر ۷۵ رقم خرما دارد و یکی از مهمترین مراکز ذخایر ژنتیکی خرما در کشور است، عنوان کرد: برآورد می‌شود امسال بیش از ۲۴۲ هزار تن خارک، رطب و خرما از نخیلات استان برداشت شود که از این رقم ۵۵ هزار تن خارک و رطب و ۱۸۷ هزار تن محصول خرما است.

وی افزود: مهمترین ارقام خرمای خوزستان شامل استعمران، برحی، بریم، دیری، زاهدی، خضراوی، گنطار، کبکاب و عویدی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه دیگر ارقام با ارزش تجاری مانند خرمای مجول و پیارم نیز در حال توسعه هستند، گفت: خرمای استعمران بیشترین رقم خرمایی است که در استان برداشت خواهد شد که حدود ۹۰ هزار تن از آن صادر خواهد شد و چرخه اشتغال وسیعی را در سطح کارگاه‌های بسته‌بندی و صادرکنندگان خرما در استان ایجاد خواهد کرد.

نوروزی با بیان اینکه جلساتی با عنوان جلسات هماهنگی خرید خرما برگزار شده است، اظهار کرد: بر اساس این جلسات تولیدکنندگان، خریداران و کارگاه‌داران که صادرکننده هستند توافق کرده‌اند هر کیلوگرم خرمای درجه یک استعمران به قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری شود و تمامی هزینه‌های تبعی نیز بر عهده خریداران خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار