تحلیل جامعه‌شناختی مقایسه واکنش‌ها به حادثه های متروپل و قطار مشهد به یزد:
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است که احساس دین مردم ایران نسبت به مردم آبادان پس از حصر در دوران جنگ، بار تاریخی مردم آبادان و وجود فساد محلی مسئولین وقت آبادان در صدور جواز ساخت، داغ متروپل را داغی سوزان‌تر از حوادث دیگر مثل حادثه قطار مشهد به یزد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹ 14 June 2022

دو حادثه فروریختن ساختمان متروپل و خارج شدن قطار مشهد به یزد از ریل، با فاصله ۱۶ روز در خرداد امسال اتفاق افتاد.
این دو حادثه پیامدهای متفاوتی از منظر پوشش خبری و برانگيختن واکنش مردم داشت.
بر همین اساس رسانه خبری_تحلیلی تابناک با محسن مسعودیان، جامعه شناس و استاد دانشگاه برای تبین واکنش‌های متفاوت در مقابل این دوحادثه مصاحبه کرده است.

به گزارش تابناک یزد، محسن مسعودیان، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در مقایسه واکنش‌ها به دو حادثه متروپل و قطار مشهد به یزد گفت: دلیل تفاوت واکنش‌ها به حادثه متروپل را می‌توان خون گرمی بیشتر مردم جنوب و مناسک و آداب خاص ایشان در عزاداری دانست. گذشته از این، رنج مردم آبادان به دلیل مکان و زمان حادثه نسبت به مردم یزد بیشتر و قابل درک‌تر بود؛ چرا که حادثه متروپل حوالی ظهر و در وسط شهر اتفاق افتاد درحالیکه حادثه قطار مشهد به یزد‌، خارج از شهر و ساعت ۵:۳۰ صبح بود.
این استاد دانشگاه در ادامه بار تاریخی حادثه متروپل را قوی‌تر خواند و توضیح داد: حادثه متروپل از چندجهت بار تاریخی سنگین‌تری برای اذهان دارد. از طرفی متروپل یادآورِ حادثه پلاسکو بود و به نوعی داغ مردم را تازه کرد؛ از طرفی دیگر نیز متروپل برای آبادان است و آبادان در هشت سال دفاع مقدس، فداکارانه و ایثارگرایانه برای ایران جانفشانی کرده؛ در نتیجه احساس دین مردم ایران به آبادان و همچنین بار تاریخی تلخِ پلاسکو، داغ متروپل را سوزان‌تر کرد.
این جامعه شناس همچنین با تاکید بر وجود فساد محلی در صدور جواز ساخت برای متروپل و اعتراض و خشم مردم نسبت به این رفتار وقیحانه بیان داشت: عامل حادثه قطار مشهد به یزد، خطای انسانی (وجود بیل مکانیکی در جای نامناسب) بود؛ اما در متروپل شاهد فساد برخی از مسئولین وقت آبادان هستیم که اتفاقا اعتراضات متروپل، رفته رفته به اعتراض علیه فساد کشیده شد و به همین جهت، بار این حادثه سنگین‌تر گشت.

محسن مسعودیان در پایان با تاکید بر کرامت و شرافت انسانی تمام جانباختگان تصریح کرد که شایسته است مراسم بزرگداشت ایشان چه از طرف مردم و چه از طرف دولت به شایستگی صورت پذیرد و ما باید سوگوار هموطنان آبادانی و یزدی به‌طور توأمان باشیم.

ظهر دوشنبه ۲ خرداد ماه ساختمان متروپل واقع در خیابان امیرکبیر (امیری) در مرکز آبادان فروریخت. وقوع این حادثه، ۴۳ فوتی و ۳۷ نفر مصدوم داشت.
قطار مسافربری مشهد به یزد ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه، ۱۸ خردادماه در کیلومتر ۵۰ محور طبس – یزد (ایستگاه مزینو) به علت برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی از ریل خارج شد و تعدادی از مسافران مصدوم و شماری هم فوت کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار