کد خبر: ۱۰۴۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹ 06 June 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی
مورخ سه شنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱

خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی بویژه در استان‌های جنوبی کشور عزیزمان به شمار میرود که به دلیل اشتغال زایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژ‌های دارد.

نخلستان‌های پربار، خوزستان را در رتبه اول صادرات خرما در کشور قرار داده است، بازار مصرف خرما روز به روز در حال افزایش است و در مصارف صنعتی متعدد این محصول نظیر شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما و لواشک خرما مورد استقبال بیشتری قرار دارد.

درخت نخل از آن آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است؛ از تنه آن در ساختمان
سازی و ساخت سقف یا ستون‌های ساختمان استفاده می شود.

باید ازسرمایه گذاری در صنایع فرآوری و تبدیلی خرما حمایت شود و با اصلاحات آبیاری و تولید فرآورده‌های خرمایی همچون شیره خرما توان ارتقا رتبه خود را داریم.

ما باید ضمن حفظ بازار‌های فعلی خرما بازار‌های جدید را هم اضافه کنیم، راه اندازی پایانه صادراتی برای محصول خرما در خوزستان بحث مهم دیگری است که این روز‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.

خام فروشی چالش اصلی محصول خرما است که اولویت اقدامات حفظ نباتات در زمینه مراقبت نخیلات، بحث مبارزه با چوب خواران است.

برداشت خارک، رطب و سپس خرما در خوزستان به تدریج از نیمه دوم تیر شروع و تا اوایل آبان ادامه می
یابد که بیشتر نخیلات خوزستان در حاشیه اروندرود، کارون، بهمنشیر، شادگان، بهبهان، اهواز، دشت آزادگان و هویزه متمرکز هستند.

می طلبد متولیان امر با برنامه ریزی بهتر و دعوت از سرمایه گذاران سود سرشار این ماده غذایی در صادرات کالاهای غیر نفتی را برای مردم خوزستان و کشورمان رقم زنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار