یک مدرس دانشگاه ابرکوه با بیان این که ابرکوه فاقد شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: سهم استان یزد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور کمتر از دو درصد یعنی ۱۰۹ شرکت است ولی ابرکوه از این تعداد، هیچ سهمی ندارد و علی‌رغم تقاضای شرکت‌های فناور، سختگیری‌های مرحله ارزیابی تاکنون مانع از دانش‌بنیان شدن شرکت‌های متقاضی در ابرکوه شده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲ 30 May 2022

«مسعود امیدواری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان اینکه رهگذر شرکت‌های دانش‌بنیان از مراکز رشد و دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: از ابتدای امسال با مطرح شدن شعار سال، دائماً شاهد هستیم که مسئولان شهرستان در مصاحبه‌های خود راجع به مسئله دانش‌بنیان صحبت‌های داشته‌اند اما مراجعه آنان به واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد، تقریباً صفر بوده است.

وی با بیان این که در حال حاضر چندین شرکت فناور مستقر در مرکز رشد ابرکوه متقاضی دانش‌بنیان شدن هستند، خاطرنشان کرد: هر چند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی ارزیابی و اعطای تأییدیه دانش‌بنیان به شرکت‌های متقاضی است اما متولی اصلی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، در وهله اول مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و در وهله دوم مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای هستند.

انجام کار فناورانه در شهرستانی کم برخوردار

این فعال حوزه فناوری اظهار کرد: به عنوان یک شرکت فناور، سامانه‌ای را طراحی کردیم که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد و در توزیع خدمات سهمیه‌ای به کمک دولت بیاید ولی متأسفانه تلاش‌هایمان جهت معرفی این محصول تاکنون ثمری نداشته و حتی صدایمان به مرکز استان و استاندار هم نرسید زیرا گناه ما این است که در یک شهرستان کم برخوردار می‌خواهیم کار فناورانه و دانش‌بنیان انجام دهیم.

وی گفت: یکی از ضروریات فعلی ابرکوه در این حوزه، تشکیل کارگروه ویژه در شهرستان با محوریت مرکز رشد واحدهای فناور جهت بررسی، پیگیری و رفع مشکلات واحدهای فناور و دانش‌بنیان است که می‌تواند موانع دریافت تأییدیه‌های دانش‌بنیان توسط شرکت‌ها را رفع کند.

فقدان زیرساخت‌های حداقلی برای فناورها

این کارآفرینی ابرکوهی خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم جهت توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان وجود مراکز شتاب‌دهنده است که با همکاری ترجمان‌های دولتی و بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی را در جهت شتاب‌دهی به کسب‌ و کارهای نوپا ایفا کند که امیدواریم با ورود بخش خصوصی و حمایت ویژه دولت، شاهد تأسیس مرکز شتاب‌دهنده در شهرستان باشیم.

امیدواری یادآور شد: رسالت مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی متخصص، خلاق و کارآفرین و رسالت مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها هدایت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جهت ایده پردازی، ایده پروری و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و همچنین تقویت واحدهای فناور و ارائه مشاوره لازم به آن‌ها جهت دریافت تأییدیه دانش‌بنیان است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مراکز رشد فناوری همچنین می‌توانند محلی برای ارتباط صنعت، دانشگاه و کسب‌وکارهای نوآور و فناور باشند، ادامه داد: تقویت دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، زمینه‌ساز بهره‌برداری کاربردی از تحقیقات علمی خواهد بود و منجر به حل مشکلات جامعه می‌شود.

وی افزود: ضمن اینکه اگر از دانشجویان و اساتید دانشگاه جهت حل مشکلات صنعت استفاده شود، زمینه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز به وجود می‌آید.

امیدواری تأکید کرد: تعداد اندک واحدهای فناور در ابرکوه نیز دلایل متعددی دارد که عمده‌ترین آن نبود زیرساخت‌های لازم برای استقرار هم‌زمان واحدهای فناور در مرکز رشد است.

به گفته‌ی وی، در حال حاضر مرکز رشد ابرکوه با حداقل نیروی انسانی (دو کارمند) و حداقل فضای اداری (استقرار هم‌زمان ۵ واحد فناور)، علی‌رغم درخواست‌هایی که جهت استقرار واحدهای فناور جدید وجود دارد، مشغول به فعالیت است.

امیدواری با بیان این که مشکل فوق باید مورد توجه جدید مسئولان شهرستانی و استانی قرار گرفته و برطرف شود، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان، حداقل فضای لازم برای مرکز رشد واحدهای فناور ابرکوه بایستی قابلیت استقرار هم‌زمان ۲۰ واحد فناور را داشته باشد.

بومی‌سازی شعار «حمایت از تولید داخلی»

این کارآفرین جوان ابرکوهی گفت: همان‌طور که در مسئله حمایت از تولید ملی استفاده از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، ممنوع است؛ انتظار شرکت‌های فناور ابرکوه از ترجمان‌های دولتی و صنایع شهرستان این است که اولویت برون‌سپاری رفع نیاز سازمان‌ها، ابتدا با واحدهای مستقر در مرکز رشد باشد و در صورت عدم ارائه خدمات مورد نیاز به شهرهای دیگر مراجعه کنند.

امیدواری در پایان نیز افزود: حمایت ویژه از برگزاری رویدادهای فناورانه و خلاقانه همچون ایده شو و استارتاپ ویکند توسط ترجمان‌های دولتی به منظور زمینه‌سازی لازم جهت ایجاد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، برگزاری فن بازار در شهرستان که سازمان‌ها با تشریح نیازهای خود در حوزه‌های مختلف در رویدادهای فصلی، امکان ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را در تأمین نیازهای خود به وجود می‌آورند، از جمله درخواست‌های شرکت‌های فناور ابرکوه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار