استاد حوزه علمیه گفت: قرآن و عترت هر دو مهجور و غریب هستند و بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم بویژه امام مجتبی(ع) که مظلومیت مضاعف دارند و حتی در منزل خود هم غریب بودند.
کد خبر: ۹۹۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 04 October 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت یکی از وظایف مهم ما در قبال اهل بیت(ع) را به دست آوردن معرفت نسبت به آنها و الگو گرفتن از ائمه(ع) در زندگی دانست و اظهار کرد: معرفت به قدری مهم است که بدون معرفت به امام انسان به مرگ جاهلی مرده است و در روایت است که حکمت که خداوند در قرآن از آن به خیر کثیر یاد کرده، معرفت امام است.

وی با اشاره به سیره عبادی، سیاسی و اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام مجتبی(ع) در بین ما شیعیان هم مظلوم واقع شده و با وجود اینکه رفتار، سیره واخلاق امام حسن(ع) در روایات فراوانی بیان شده ولی ما کمتر به این احادیث پرداخته‎ایم.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام مجتبی(ع) در زمان خود عابدترین انسان‌ها بوده و ۲۵ بار با پای پیاده به مکه مشرف شدند، افزود: امام وقتی می‌خواستند وضو بگیرند رنگ از صورتشان می‌پرید و دستشان می‌لرزید و وقتی اصحاب از علت آن پرسیدند ایشان فرمودند مگر نمی‌دانید که می‌خواهم با پروردگارم روبرو شوم و با او سخن بگویم.

وی با بیان اینکه انسان از هر بعدی که نگاه می کند مظلومیت را در سیره امام حسن(ع) می‌بیند، افزود: امام در تاریخ مظلوم واقع شده و کسی که اینگونه عبادت می‌کرد و زهد داشت در برخی از منابع ساختگی آمده است که ایشان راحت طلب و دنیا دوست بود.

محمدی با تأکید بر اینکه همه منابع شیعه و سنی نقل کرده‌اند که امام مجتبی(ع) در جود و بخشش نظیر نداشتند و سه بار تمام اموالشان را در راه خدا نصف و در میان فقرا تقسیم کردند، گفت: ما نیز اگر خود را شیعه می دانیم باید پا جای پای امامان بگذاریم و از این سیره امام حسن(ع) الگو‌برداری و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به تواضع و فروتنی امام مجتبی(ع) گفت: امام هیچ گاه خود را برتر از دیگران نمی دانستند و در روایت است که امام سوار بر مرکب از محلی عبور می کردند و چند فقیر روی زمین نشسته و غذا می خوردند؛ همین که امام را دیدند ایشان را تعارف کردند و امام بدون هیچ تکبری از مرکب پیاده شدند و بر سر سفره آنها بر روی زمین نشستند و بعد فقرا را به خانه خود دعوت و از آنها پذیرایی کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما کمتر از شجاعت امام مجتبی(ع) شنیده‌ایم، افزود: امام حسن(ع) در شجاعت مانند امام حسین(ع) بودند و شجاعت ایشان در جنگ صفین زبان‌زد است به طوری که ابن ابی الحدید گفته است علت اینکه معاویه پیشنهاد صلح را به امام حسن(ع) داد به خاطر این بود که شجاعت ایشان در صفین را دیده بود و از روی ترس این پیشنهاد را به ایشان داد.

وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) در عفو و بخشش هم به گونه ای بودند که چند بار اهل خانه ایشان با وعده و وعید دشمن ایشان را مسموم کردند ولی امام حسن علیه السلام آنها را می‌بخشید و حتی نام کسی که ایشان را مسموم کرده را برای امام حسین(ع) و دیگر اصحاب افشا نمی‌کردند.

محمدی در بیان سیره سیاسی امام مجتبی(ع) به صلح ایشان با معاویه اشاره کرد و گفت: اگر صلح ساباط نبود واقعه کربلا هم نبود و امروز چیزی به نام اسلام هم نبود.

وی با بیان اینکه در منابع ما کلمه صلح نیامده بلکه کلمه هدنه که به معنی ترک مخاصمه است آمده، گفت: امام می دانستند که از طریق جنگ اسلام حفظ نمی‌شود و به همین خاطر ترک مخاصمه را پذیرفتند زیرا بنی امیه هدفشان بدون تردید نابود کردن اسلام بود و معاویه می‌گفت من تا نام پیامبر(ص) را دفن نکنم از پا نمی‌نشینم ولی امام مجتبی(ع) نگذاشتند او به هدفش برسد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رفتار امام حسن(ع) احیا کننده رفتار جدشان در هدیبیه بود، افزود: اگر صلح امام حسن(ع) نبود ما در جنگ تحمیلی هم گرفتار بودیم و رفتار ایشان سیره و الگوی سیاسی مناسبی برای ما شیعیان شده است.

وی با اشاره به رفتار پیامبر(ص) با امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، گفت: گاهی ایشان به صراحت می فرمودند حسن و حسین دو امام هستند و حق شفاعت امت را دارند و یا در روایتی دیگر فرمودند شما دو امام هستید چه قیام کنید و چه بنشینید.

محمدی با بیان اینکه امروز ما باید تلاش کنیم که غبار غربت را از امام مجتبی(ع) پاک کنیم، افزود: امروز قرآن و عترت هر دو مهجور و غریب هستند و بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم بویژه امام مجتبی(ع) که مظلومیت مضاعف دارند و حتی در منزل خود هم غریب بودند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار