استاندار قم با بیان اینکه فعلا موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان کمتر از ۱۲ سال استان مطرح نیست، گفت: در این زمینه در سطح ستاد ملی مقابله با کرونا بحث جدی صورت نگرفته، و درمحافل علمی و دانشگاهی محل چالش است، ما منتظر تصمیم‌گیری و ابلاغ دستورالعمل مربوطه هستیم.
کد خبر: ۹۹۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 02 October 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: درحال حاضر فقط بحث اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال مطرح است.

وی همچنین آموزش حضوری دانش‌آموزان از نیمه آبان ماه به شرط گسترش واکسیناسیون را از موارد مطرح شده در این جلسه ذکر کرد، و گفت: مقرر شد همزمان با توسعه واکسیناسیون، بر پرهیز از عادی انگاری و رعایت پروتکل‌ها نیز تاکید شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه این جلسه طرح مدیریت هوشمند واکسیناسیون به تدریج جایگزین مدیریت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قبلی خواهد شد.

 استاندار قم در ادامه تحقق ۵۵ درصدی واکسیناسیون در استان را مورد توجه قرار داد، و گفت: قرار است این امر با سرعت پیش برود، سهمیه واکسن خیلی خوبی برای استان گرفته شده،  مراکز تزریق واکسن افزایش یافته، مردم نیز باید تشویق شوند، تا با واکسیناسیون حداکثری از شیوع موج‌های بعدی پیشگیری کنیم.

سرمست بیان داشت: بر اساس مصوبه این جلسه، موضوع اطلاع رسانی در مورد کرونا باید توسط سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق روال صورت گیرد و در سطح استان‌ها نیز مسئولان علوم پزشکی این وظیفه را بر عهده دارند.

وی یادآور شد: مطابق تصمیم ستاد مقابله با کرونا، هر گونه ورود به کشور و یا خروج از آن، مستلزم واکسیناسیون می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تهیه گزارش دقیق از راهپیمایی اربعین و ارائه آن را نیز از مصوبه‌های این جلسه برشمرد، و بیان کرد: تشکیل کارگروه‌هایی برای احصای شرایط زیست کرونایی و پسا کرونایی به منظور کاهش تبعات این بیماری در کسب و کارها و همچنین آموزش بچه‌ها هم از دیگر مصوبه‌ها بود.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.         

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار