تصميمي دشوار براي سال تحصيلي جديد؛
آناهيتا مطهري نژاد
کد خبر: ۹۹۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 06 September 2021

آيا بازگشايي مدارس با حضوري شدن آن همراه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار تابناک از هرمزگان، با پيدا شدن نشانه هاي کرونا در کشور، تصميم به تعطيلي برخي اماکن گرفته شد و در صدر اين اماکن مدرسه ها قرار داشتند چراکه با توجه به حضور تعداد زيادي دانش آموز در مدرسه، احتمال سرايت و سرعت انتقال نيز بيشتر ميشد، از همين رو آموزش حضوري مدارس به آموزش مجازي و در خانه تبديل شد. پس از گذشت ماهها از شيوع کرونا، بارها مقرر شد که مدارس باز شوند و حتي اگر شده، دانشآموزان براي رفع اشکال به مدرسه بروند، اما با توجه به شرايط موجود، استقبال آنچناني از سوي خانوادهها در اين رابطه صورت نگرفت و آنها همچنان نگران سلامتي فرزندشان بودند، برخي والدين هم اصلا فرزندشان را در مدرسه ثبت نام نکرده و بر اين باور بودند که با يکسال مدرسه نرفتن مشکلي ايجاد نميشود ولي اين يکسال به دوسال رسيد.
سال گذشته قرار بر بازگشايي مدارس بود، اما در آستانه بازگشايي مدارس، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمام مدارس داير است و حضور يا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه اختياري است که در اين شرايط نيز والدين حاضر به حضور دانش آموز در مدرسه نشدند و تعدادي هم براي مدت کوتاهي فرزند خود را روانه مدرسه کردند. پس ازگذشت 2 سال از تعطيلي مدارس اکنون چيزي تا شروع سال تحصيلي جديد نمانده و همچنان در خصوص حضوري يا غير حضوري بودن مدارس سردرگميهايي وجود دارد.
از طرفي آموزش غير حضوري با مشکلاتي از جمله اختلال در سرعت اينترنت و گاها قطعي برق، استفاده از تلفن والدين و مشکل والدين شاغل در اين زمينه، عدم دسترسي برخي دانش آموزان بويژه دانش آموزان با معلوليت خاص به فضاي مجازي، فشردگي و محدوديت زماني برنامههاي آموزش تلويزيوني، محدود بودن آموزش مجازي تلويزيوني و اينکه برنامههاي آموزش تلويزيوني رسانه ملي در حوزه آموزش و پرورش همه دروس را در بر نميگيرد و عمدتاً شامل دروس پايه است، روبه رو است .از همين رو با توجه به مشکلاتي که در زمينه يادگيري دانش آموزان ايجاد شده، وزارت آموزش و پرورش تلاش ميکند و اصرار دارد که مدارس کشور براي مهر 1400 بازگشايي شود چراکه بر اين باور است تعطيلي مدارس موجب شده است آموزش تحتالشعاع قرار گيرد و برخي دانشآموزان از درس عقب بيفتند، همچنين با توجه به اينکه مدرسه علاوه بر تعليم بر تربيت نيز تمرکز دارد، تربيت دانش آموزان نيز تحت الشعاع قرار گرفته است؛ اما از طرفي ديگر اطمينان هايي که مسئولين بابت بازگشايي مدارس در اين شرايط مي دهند يا سعي مي کنند بدهند، نگرانيهاي والدين را کم نمي کند، مخصوصاً حالا که کرونا با چهره دلتا به ميدان آمده و مستقيماً به سراغ کودکان مي رود، نگراني هاي خانواده ها دوچندان شده است و هنوز هم والدين بر اين باورند که اگر فرزندشان يک سال ديگر از درس عقب بماند مشکلي نيست و ترجيح مي دهند در اين شرايط فرزندشان به مدرسه نرود.
مسئولين همانند گذشته در اين خصوص اظهار نظرهايي کرده اند که در ادامه مي خوانيد .
تلاش ما براين است، بار ديگر شاهد حضور گرم دانش آموزان در محيط مدرسه باشيم
محسن حاجي ميرزايي وزير سابق آموزش و پرورش از بازگشايي مدارس از مهرماه 1400 خبر داد و گفت: تلاش ما براين است که سال تحصيلي آينده مدارس فعال شوند و بار ديگر شاهد حضور گرم دانش آموزان در محيط مدرسه باشيم. محسن حاجي ميرزايي در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بازگشايي مدارس از مهرماه 1400، افزود : اين امرمستلزم کسب آمادگيهايي است که براي اين آمادگي ها برنامهريزي کرديم. وي ادامه داد: ستادي در وزارت آموزش وپرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهيدات را براي آغاز به کار مدارس در مهر ماه 1400 برنامه ريزي مي کند. وزير سابق آموزش و پرورش شروع سال تحصيلي مدارس را از اول مهرماه اعلام کرد و گفت: سناريوهايي براي ورود دانش آموزان به مدرسه پيش بيني شده است، اگه محدوديتي اعمال نشود، دانش آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه مي شوند؛ در غير اين صورت، متناسب با محدوديت هاي اعمال شده در شهرهاي مختلف، وضعيت هاي متفاوت تعريف مي شود.حاجي ميرزايي بيان کرد: وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش آموزان را به گونه هاي مختلف تنظيم مي کند تادستورالعمل هاي بهداشتي هم رعايت شود.
حضوري يا غير حضوري ؟
عليرضا کاظمي، سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصيلي و ارائه آموزشها از اول مهر ماه گفت: آموزش دانشآموزان امسال به صورت ترکيبي از آموزش مجازي و حضوري خواهد بود.سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بيش از 100 هزار کلاس زير 15 دانشآموز داريم و 50 درصد مدارس نيز کمتر از 75 دانشآموز دارند که اين مدارس و اين کلاسها ميتوانند به صورت حضوري و با رعايت شيوه نامههاي بهداشتي برگزار شوند. وي تأکيد کرد: ستاد ملي مقابله با کرونا کليات اين طرح را تصويب کرده و قرار است تفاهم نامهاي بين کميتههاي ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظيم شود تا استانداردهاي لازم بهداشتي تدوين و تا پايان هفته به مدارس ابلاغ شود.اما در آخرين اخبار منتشر شده در خصوص بازگشايي مدارس، رييس کميته کشوري اپيدميولوژي کرونا گفت: قطعا در چند هفته آينده امکان بازگشايي مدارس وجود ندارد و بايد صبر کنيم و زيرساختهاي اين موضوع توجه ويژه کنيم. دکتر حميد سوري، اپيدميولوژيست در پاسخ به اين سوال که آيا سه هفته آينده مدارس را مي توانيم بازگشايي کنيم يا نه؟ افزود: ما همچنان در روند پيک پنجم قرار داريم و هيچ کشوري در اين شرايط مدارس را باز نميکند يا اجتماعات را آزاد نميگذارد.
وي ادامه داد: اين کارها عملا دامن زدن به اپيدمي در شرايط بسيار حاد است. راهکارهايي که براي بازگشايي مدارس که ميبايست انجام شود، که هنوز صورت نگرفته است. سوري افزود: بازگشايي مدارس يا بازگشت به شرايط عادي جامعه سازوکارها و اقداماتي دارد و بايد انجام شود که فقط با يک نامه از ستاد کرونا يا وزارت بهداشت نمي توان ادعا کرد که مي توان مدارس را باز کرد.
آمادگي بازگشايي حضوري مدارس را نداريم
دکتر نادر توکلي، معاون درمان ستاد فرماندهي مديريت بيماري کرونا در کلان شهر تهران نيز گفت: با توجه به شرايط فعلي در کشور و عدم واکسينه کردن کودکان و نوجوانان به خصوص در دهه دوم زندگي، اگر اين شرايط ادامه پيدا کند، به نظر ميرسد آمادگي واضحي براي شروع مدارس به شکل حضوري را نداشته باشيم.
وي ادامه داد: خيلي از کشورها واکسيناسيون کودکان را آغاز کردند و در کشور ما هنوز اين موضوع پيش بيني نشده است.توکلي افزود: به نظر مي رسد براي ابتداي مهر علاوه بر رعايت پروتکلهاي بهداشتي، آمادگي حضوري مدارس پيدا ميکرديم اما اين کار منطقي نيست.وي بيان داشت: اين موضوع بايد در ستاد ملي مقابله با کرونا بحث و بررسي شود و نتيجه آن هم در آينده اعلام خواهد شد.
اگر چه مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردهاند که با واکسيناسيون معلمان، به سمت بازگشايي حضوري مدارس خواهند رفت و از مدل آموزش مجازي در مدارس رضايت چنداني ندارند و خواهان بازگشايي مدارس هستند، اما همين اظهار نظرها موجب ترس و نگراني بسياري از خانوادهها شد و ماجرا تا جايي پيش رفت که تعدادي از والدين در شبکههاي اجتماعي نوشتند که فرزندانشان را به خاطر جهش ويروس کرونا و احتمال ابتلاي دانشآموزان به مدرسه نميفرستند و عده اي هم به شدت موافق آموزش حضوري و بازگشايي
مدارس هستند. به نظر مي رسد در شرايط حاد کنوني که کشور در آن قرار دارد تصميم گيري در اين خصوص براي مسئولين و والدين کاري دشوار است و تا مهرماه نمي توان در مورد آن به طور قطعي اظهار نظر کرد.از طرفي بايد ديد واکسيناسيون معلمان و رانندگان سرويس مداس که در تير ماه سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا وعده ي آن را داده بود به کجا خواهد رسيد و آيا برنامه اي براي واکسيناسيون دانش آموزان وجود دارد يا خير.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار