عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: بارندگی‌های بی‌موقع و تغییرات اقلیمی عامل اصلی ترشیدگی و ریزش خرما در جهرم است.
کد خبر: ۹۹۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 05 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمید زرگری افزود: در بازدیدی که همراه با اعضای یاوران تولید از نخلستان‌های شهرستان جهرم صورت گرفت مشکلات و مسائل به وجود آمده ناشی از ترشیدگی و ریزش میوه خرما بررسی شد، دستورالعمل‌های فنی و ترویجی برای رفع مشکلات موجود به منظور ارتقای کمی و کیفی این محصول و افزایش بهره‌وری به نخلکاران ارائه شد.

محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اضافه کرد: بارندگی‌های بی‌موقع و تغییرات اقلیمی شامل درجه حرارت و رطوبت بالا از عوامل ترشیدگی و ریزش میوه خرما بخصوص در ارقام تر مانند شاهانی است که خسارات بسیاری به نخلکاران وارد کرده است.

زرگری گفت: کشاورزان می‌توانند با رعایت اصول باغی مانند ضدعفونی و پوشش خوشه های خرما با کاغذ گرافت خسارات ناشی از ترشیدگی و ریزش این میوه را کاهش دهند.

عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما در چند سال اخیر از مهمترین بیماری‌های درخت خرما در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و برخی از نواحی استان فارس است.

این عارضه که معمولاً در مرحله تبدیل خارک به رطب اتفاق می‌افتد باعث پژمردگی و خشکیدگی ناگهانی میوه‌ها و خوشه‌ها می‌شود.

وقوع عارضه در بعضی از ارقام با ظهور نوارهای طولی قهوه‌ای تیره که از وسط دم خوشه شروع می شود و به دو طرف امتداد پیدا می کند، همراه است که در نهایت به خشکیدن کل خوشه و رشته‌های آن منجر می‌شود. دمای بالا و رطوبت نسبی پایین عامل اصلی در ظهور و تشدید عارضه است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: ترشیدگی ، خرما ، ریزش خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار