آرش بهاروند گفت: همه مناطق استان البرز درگیر تنش آبی و کم بارشی هستند و این موضوع کشاورزی، منابع آبی و در واقع کلیه ابعاد زندگی مردم را در بر می گیرد.
کد خبر: ۹۷۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹ 06 July 2021
به گزارش «تابناک البرز» مدیر کل هواشناسی البرز در تشریح وضعیت تنش آبی استان گفت: از پاییز سال ۹۹ کم بارشی و خشکی زمستان پیش بینی شد و آن را به مسئولین ارائه دادیم.
آرش بهاروند احمدی با اشاره به اینکه از زمستان ۹۹ کم بارشی بهار و تابستان را تا پایان سال زراعی پیش بینی کردیم، افزود: همچنین افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت پیش بینی شد و امروز شاهدیم که این موضوع محقق شده است.
وی با تاکید بر اینکه کم بارشی زمستان و بهار به وقوع پیوست و کم بارشی و افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت، باعث ذوب بیش از موعد برف در ارتفاعات شد‌، اظهار داشت: کم آبی که هر ساله از خرداد و تنش آبی که در تابستان با آن مواجه می شدیم از اوایل اردیبهشت با آن روبر شده ایم.
بهاروند تصریح کرد: در کل کشور کم بارشی فصل زمستان و بهار و افزایش دما باعث ایجاد تنش آبی شده است و نشانه های آن قطعی برق و افت فشار آب خواهد بود که در حال حاضر در البرز هم شاهد آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارش کل البرز، امسال از ابتدای سال زراعی و آبی که از مهرماه آغاز می شود تا زمان این گفتگو ۲۹۰ میلیمیر بوده است، گفت: ۷۷ میلیمتر نسبت به میانگین بلندمدت کاهش و ۲۰۰ میلیمتر نسبت به سال گذشته کم بارشی داریم.
بهاروند افزود: بیشترین کم بارشی البرز مرتبط با شهرستان طالقان است که ۳۳۴ میلیمتر بارندگی داشته و نسبت با میانگین بلند مدت  ۱۵۹ میلیمتر کاهش دارد، همچنین این شهرستان نسبت به سال گذشته ۲۱۰ میلیمتر کمبود بارش داشت.
وی با اشاره به اینکه پس از طالقان بیشترین کم بارشی در حوزه کرج اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در کرج از ابتدای سال آبی تا زمان این گفتگو ۳۵۲ میلیمتر بارش داشته ایم که نسبت به نرمال خود ۱۰۶ و نسبت یه سال گذشته ۲۷۰ میلیمتر کمبود بارش داشته است. 
بهاروند تصریح کرد: در ادامه سال آبی و زراعی پیش بینی ما افزایش ۲ الی ۳ درجه ای دما نسبت به میانگین بلند مدت است و با توجه به اینکه فصل بارش تمام شده، اگر بارشی هم باشد در بهترین حالت ۸ میلیمتر تا پایان سال آبی داریم که جبران کننده نیست.
بهاروند با اشاره به اینکه تا پایان سال خشکسالی بسیار شدید را در کشور و البرز شاهد خواهیم بود، گفت: همه مناطق استان درگیر تنش آبی و کم بارشی هستند و این موضوع کشاورزی، منابع آبی و در واقع کلیه ابعاد زندگی مردم را در بر می گیرد.
وی رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم، مدیریت منایع آب و مصرف بهینه آب و سایر حامل های اترژی را موثر دانست و افزود: متاسفانه حوزه های دولتی کشاورزی را جدی نگرفته اند و مردم به صورت جدی با این موضوع کنار نیامده اند.
بهاروند با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت گیاهان هم موثر است، اظهار داشت:  پایش و بیش بینی شرایط جوی، بارندگی و دما با توجه به پراکندگی ایستگاه ها انجام می شود و مرکز پیش بینی هواشناسی آن را ارائه می دهد.
مدیر کل هواشناسی البرز در خاتمه خاظرنشان داشت: شرایط جوی استان البرز با توجه به خشکی، افرایش دما و بادهای محلی انجام می شود و در ماه های آینده قطعا افزایش گرد و غبار و کاهش دید را نسبت به سال های گذشته به دنبال دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار