مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان گفت: عملیات ترمیم بخشی از سازه مهم غرب شبکه آبیاری دز موسوم به سیفون بالارود ترمیم شد.
کد خبر: ۹۷۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳ 04 July 2021

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان گفت: عملیات ترمیم بخشی از سازه مهم غرب شبکه آبیاری دز موسوم به سیفون بالارود ترمیم شد.

محسن سعادت‌فر  افزود: کانال بزرگ غرب شبکه دز با ظرفیت ۱۵۷ مترمکعب در ثانیه پس از آبگیری از سد انحرافی دز در مسیرخود با رودخانه فصلی بالارود تلاقی می‌کند که جهت گذرآب کانال از زیر بستر آن، سیفونی به طول بیش از ۹۰۰ متر طراحی شده که در بین سازه‌های آبی ایران بی‌نظیر است.
وی ادامه داد: به دلایل متعدد از جمله برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای و بروز سیلاب‌ها طی سال‌های متمادی به تدریج اطراف سازه‌‍‌ها دچار فرسودگی شده و نیاز به حفاظت سازه اصلی احساس می‌شد.
سعادت‌فر گفت: اهمیت اجرای این طرح به اندازه‌ای است که درصورت بازسازی نکردن آن و تخریب سیفون بالارود، آب زراعی بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی غرب رودخانه دز قطع شده و اقتصاد هزاران خانوار منطقه شمال خوزستان به خطر می‌افتاد.
وی تاکید کرد: آب اراضی کشاورزی شرکت‌های کشت و صنعت به ویژه مزارع نیشکر شرکت هفت تپه نیز از کانال آبیاری غرب دز و از طریق سیفون بالارود تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آبیاری شمال خوزستان بیان کرد: در این طرح با استفاده از ۳۲۰ مترمکعب گابیون بندی (تورسنگ)، سازه مهم سیفون بالارود حفاظت شد.
شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان با استفاده از ۷۴۰ کیلومتر کانال در مناطق غرب و شرق رودخانه دز و منطقه سبیلی اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار