به منظور جلوگیری از حوادث:
مدیر‌عامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه رعایت نکات و الزامات ایمنی در مصرف گاز برای مشترکین در تمام طول سال الزامی است، گفت: در سال گذشته ۱۲ حادثه برای مشترکین گاز در اقصی نقاط استان ایلام به وقوع پیوست که از این تعداد ۵ مورد آن، حادثه منجر به فوت بوده‌است.
کد خبر: ۹۷۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ 04 July 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ عباس شمس اللهی مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام بیان داشت: علیرغم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از روشهای مختلف به شهروندان و اعلام هشدارهای فراوان شرکت گاز استان مبنی بر عدم استفاده از وسایل غیر استاندارد و رعایت نکات ایمنی، متأسفانه برخی از مشترکین به این موضوع مهّم توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از این ۵ مورد حادثه منجر به فوت، ۴ مورد آتش سوزی ناشی از نشت گاز در داخل منزل و یک مورد نیز گاز گرفتگی بدلیل مسدود بودن خروجی دودکش آبگرمکن بوده است، اظهار کرد: در برخی موارد پرندگان در مسیر دودکش لانه سازی می‌کنند و این موضوع باعث مسدود شدن دهانه خروجی دودکش می شود، انتظار میرود که مشترکین این مهم را همواره در طول سال مد نظر داشته و دودکش‌ها را بصورت متناوب بررسی کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام به عوامل نشت گاز اشاره و مطرح کرد: استفاده از بخاری گاز‌سوز غیر استاندارد، نشت از شیلنگ گاز بدلیل پاره‌گی، عدم نصب درپوش در خروجی لوله‌ها و شیرهای گاز، نقص در عملکرد بست یا استفاده از بست‌های غیر استاندارد و سیمی در محل اتصال شیلنگ، از عوامل مهم نشت گاز در منازل مسکونی، تجاری و صنعتی می‌باشد.

شمس اللهی از افزایش ۵ برابری تعداد متوفیّات ناشی از حوادث گاز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد و یادآور شد: تأثیر‌گذاری شیوع کرونا بر آموزش‌های حضوری کارشناسان شرکت گاز برای مشترکین از قبیل کاهش حضور در مدارس، مساجد، ادارات و غیره یکی از عوامل افزایش فوتی مشترکین در طول سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل کاهش دهنده حوادث در اختیار شرکت‌های گاز استانی نیست، خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی جامعه، میزان تعهد و مسئولیت پذیری سازندگان ابنیه در کیفیت ساخت و ساز، عدم الزام بازرسی توسط ناظرین سازمان نظام مهندسی از سیستم لوله کشی گاز در حین خرید، فروش و اجاره اماکن، فرهنگ عمومی و میزان آگاهی شهروندان و مصرف کنندگان گاز طبیعی در عدم توجّه به توصیه های ایمنی از جمله عوامل مهّم در بروز حوادث ناشی از گاز هستند.

شمس اللهی ادامه داد: شرکت‌ گاز استان ایلام در کنترل این گونه شاخص‌ها هیچگونه نقشی ندارد و منحصراً پایش و تزریق ماده بودار‌کننده مرکاپتان برای تشخیص بوی نشت گاز را بر‌عهده دارد که فراتر از الزامات قانونی نسبت به پایش این شاخص ها اقدام نموده است و در آینده نیز در دستور کار کارکنان شرکت خواهد بود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار