مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به‌برخی اقدام‌های صورت گرفته به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام در این استان گفت: در سه‌ماهه نخست امسال بر روی بیش از هشت هزار راس دام آزمایش بیماری سل و بروسلوز انجام شد که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۷۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵ 03 July 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دامپزشکی قم اقدام‌های مختلفی را در خصوص پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام انجام داده که بخشی از آن ها در قالب واکسیناسیون است.

وی افزود: واکسیناسیون بیماری تب مالت را برای گوسفند و بز و همچنین بره‌های جوان هر سه‌ یا ۶ ماه انجام می‌دهیم.

رفیعی محمدی با اشاره به واکسیناسیون جمعیت گاوی گوسفندی استان در برابر بیماری بروسلوز بیان داشت: آزمایش بیماری‌های بروسلوز و سل در تمام گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد و گاوهای مبتلا به‌سل و تب مالت نیز شناسایی، و از چرخه مصرف و تولید خارج می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی قم واکسیناسیون هاری را به‌عنوان یکی دیگر از اقدام ها جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام مورد توجه قرار داد و گفت: در سه ماه نخست سال جاری به ۸۲۵ قلاده سگ در استان واکسین هاری تزریق شد که نسبت به‌سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به‌انجام آزمایش سل و بروسلوز بر روی بیش از هشت هزار راس دام یادآور شد: در مقایسه با سال گذشته ییش از ۳۰ درصد افزایش عملکرد آزمایش سل و بروسلوز داشتیم، و مایه کوبی بروسلوز نیز که اکنون در فصل آن قرار داریم، برای بره و بزغاله شروع شده که نسبت به‌پارسال بالغ بر ۲۰ درصد عملکردمان رشد یافته است.

مدیرکل دامپزشکی قم نظارت بر کشتارگاه‌ها را نیز از اقدام‌های دامپزشکی برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام ذکر کرد و گفت: تمام دام‌هایی که کشتار می‌شوند توسط دامپزشکی مورد نظارت قرار می‌گیرند و قسمت‌های آلوده از چرخه مصرف خارج می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت گسترده و کامل دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی موجود در سطح شهر از زنجیره حمل و نقل تا عرضه تصریح کرد: سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی و آموزش دامداران به‌شیوه‌های مختلف نیز از جمله اقدام‌های پیشگیرانه از بیماری‌های مشترک انسان و دام به‌شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: یکی از اقدام‌هایی که انجام می‌شود نیز آزمایش مشمشه در باشگاه‌های سوارکاری است که در سه‌ماهه آغازین امسال بیش از ۶۰ راس اسب را آزمایش مشمشه کردیم و اکنون نیز موردی از این بیماری در قم نداریم.

رفیعی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از عملکرد دامپزشکی قم در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای نخستین بار ۱۲ کار جدید را در استان انجام دادیم که به‌صورت کتابچه آماده شد.

وی با اشاره به‌۵۵ موفقیت عمده در حوزه دامپزشکی استان افزود: نرخ اشتغال زایی دامپزشکی استان در سال گذشته نسبت به‌سال قبل از آن ۲۹ درصد رشد کرد.

وی با یادآوری کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجایی از سوی اداره کل دامپزشکی قم گفت: دامپزشکی قم همچنین رتبه نخست کارگروه تولیدی این استان را از آنِ خود نمود و در سطح اداره‌ کل‌های دامپزشکی کشور نیز رتبه سوم کشوری جشنواره شهید رجایی را کسب کرد.

وی انتخاب دامپزشکی قم به‌عنوان دستگاه برتر در زمینه مدیریت سبز و دریافت لوح تقدیر از اداره کل حفاظت محیط زیست را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی کاهش قابل توجهی داشت که ۲۸ درصد تب برفکی گاوی، ۲۴ درصد تب برفکی گوسفندی و ۲۲ درصد نیز بیماری راکتورهای سل گاوی نسبت به‌سال ۹۸ کاهش داشت.

وی با اشاره به‌حجم عملیات واکسیناسیون رایگان دامی در استان گفت: برغم گران شدن واکسن، پنج درصد حجم عملیات مایه‌کوبی داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های بسیار خوبی که سال گذشته به‌دست آمد این بود که ۹۱ درصد دام‌هایی که از استان‌های دیگر به‌قم حمل شدند، با گواهی حمل بودند.

وی افزود: سال گذشته آزمایشگاه پی.سی‌.آر یا مولوکولی دامپزشکی قم برای تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعال شد و در حال حاضر تمام نمونه برداری مربوط به‌این بیماری در داخل استان انجام می‌شود و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور است.

وی همچنین معرفی ۸۹ میلیارد ریال تسهیلات به‌بخش خصوصی را از دیگر اقدام‌های سال ۹۹ دامپزشکی قم برشمرد و بیان کرد: از تسهیلاتی که در اختیار بود برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی استفاده شد.

وی بیان کرد: ۲ مرحله واکسیناسیون طیور روستایی را نیز انجام دادیم که به‌صورت کاملا رایگان انجام شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار