رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف مواد دخانی در استان مرکزی چهار درصد از میانگین کشور بالاتر است.
کد خبر: ۹۶۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵ 30 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: میانگین استعمال دخانیات در کشور ۱۰ درصد و این شاخص برای استان مرکزی ۱۴ درصد است.
وی با تاکید بر اینکه این امر زنگ خطری برای سلامت عمومی محسوب می‌شود، یادآورشد: بیماری‌های غیرواگیر هر پنج سال یک‌بار مورد سنجش قرار می‌گیرد و طبق پیمایش سال ۹۵ استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ سال به بالا در استان مرکزی نشان می‌دهد که جوانان در این رده سنی ۱۴ درصد بیشتر مصرف کننده مواد دخانی هستند.
وی تاکید کرد: صنایع دخانی برای افزایش تقاضا مصرف‌کنندگان چند برنامه را هدایت می‌کنند که شامل تغییر جنسیت مصرف و گرایش زنان به دخانیات، کاهش سن مصرف و تغییر نوع ماده دخانی به سمت قلیان است.
دکتر جمالیان گفت: مصرف مواد دخانی بسترساز ۲۰ نوع سرطان از جمله حفره‌های سینوسی بینی و روده بزرگ، کبد، کلیه، لوزالمعده، تخمدان، معده، تخمدان، دستگاه ادراری تحتانی مثل مثانه و نیز تشدید شوندگی سرطان دهانه رحم و خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی مطالعات گزارش شده است.
وی ادامه داد: در دود قلیان ۷۰ ماده شیمیایی و محرک و سرطان زا است و هر یک ساعت مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه دخانیات سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و حتی روند بهبودی در کووید ۱۹ را با اختلال مواجه می‌سازد، یادآور شد: با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و اهمیت ترک مواد دخانی به ویژه قلیان در ارتقای سلامت مردم، همچنین اجرای برنامه شهرها و روستاهای بدون دخانیات با تاکید بر ممنوعیت پایدار عرضه قلیان، شعار ملی امسال «تعهد من، ترک قلیان» تعیین شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار