دادگستری شاهرود با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی اصراری بر تخریب و نوسازی مسجد امام حسن عسکری (ع) این شهرستان ندارد.
کد خبر: ۹۵۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 03 April 2021

دادگستری شاهرود اصراری بر تخریب و نوسازی مسجد امام حسن عسکری(ع) ندارد

 

به گزارش تابناک سمنان در پی اعتراضات و دغدغه های مردم شاهرود نسبت به حکم صادر شده از سوی دستگاه قضایی درخصوص تخریب و بازسازی مسجد تاریخی امام حسن عسکری (ع)، روابط عمومی دادگستری شهرستان شاهرود روز شنبه به منظور روشن شدن افکار عمومی اطلاعیه ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه با تأکید بر اهتمام دستگاه قضایی بر حفظ و حمایت از میراث مذهبی و معنوی آمده است: درباره مسجد امام حسن عسکری(ع) باتوجه به اینکه حفظ جان افراد و نمازگزاران آن مسجد در اولویت قرار داشت، حسب اعلام و درخواست مراجع ذیربط،  دادستانی شهرستان با هدف در اولویت قرار دادن جان افراد و جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی مطابق تکلیف قانونی به موضوع ورود پیدا کرد و با صدور دستور مبنی بر عدم استفاده از مسجد تا مشخص شدن نتیجه کارشناسی رسالت قانونی خود را انجام داد. البته صرف نظر از درخواستها، تعلل و برخورد منفعلانه برخی از مسئولان امر که امروز نیز برخلاف روزهای نخست فعالانه حضور دارند و اظهار نظر می کنند نیز در ورود دستگاه قضایی مؤثر بود تا خدای ناکرده جان افراد قربانی کش مکش های بیهوده نگردد. 

در ادامه اطلاعیه آمده است: با مشخص شدن نتیجه کارشناسی و اذعان هیات کارشناسی مبنی بر عدم استحکام و ایمنی بنا با وضعیت موجود اجازه تخریب و بازسازی مسجد با سیر مراحل قانونی و اخذمجوزهای لازم از ارگان های مربوطه صادر گردید.

این اطلاعیه حاکیست: نکته مهم و قابل توجه این است که هر چند بنای مذکور از جمله آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده نمی باشد لکن دستگاه قضایی ازهمان ابتدا اصراری به تخریب مسجد نداشته و ندارد و صرفا انتقال دهنده نظریه فنی هیات کارشناسی به عنوان پشتوانه ای برای هرگونه تصمیم و عملیات ساختمانی بوده است و به خاستگاه این مسجد، آیین های سنتی و جایگاه آن بین مردم نیز واقف بوده است و چنانچه به اذعان کارشناسان دیگر، حفظ بنای موجود در مسجد و مقاوم سازی آن امکان پذیر باشد، امناء محترم مسجد براساس نظر اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی امر می توانند بدون تخریب، نسبت به مقاوم سازی بنا به نحوی که اطمینان فنی از جهت حفظ جان افراد ایجاد شود اقدام نمایند.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است: اگر نظر کارشناسان مورد تایید اداره اوقاف وامورخیریه به امکان مقاوم سازی مسجد با حفظ بنای موجود و بدون تخریب باشد و این امر از ناحیه دستگاه متولی مورد تضمین قرار گیرد، از جانب دستگاه قضایی نیز مورد حمایت قرار می گیرد اما چنانچه از ناحیه فعل و یا ترک فعل متولیان امر درآینده حوادثی رخ دهد، دستگاه قضایی بدون اغماض به رسالت قانونی خود دراین زمینه عمل می کند.

بخش هایی از مسجد امام حسن عسکری (ع) از مرداد پارسال بر اساس آنچه هیات امنای جدید این مسجد استحکام سازی این بنا اعلام کرد، تخریب شده است. این کار در ابتدا از سوی متولیان مسجد و اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود مقاوم سازی اعلام شد اما مدتی پیش حکم تخریب مسجد از سوی دادستانی شاهرود صادر شد. مسجد امام حسن عسکری (ع) یکی از مسجدهای قدیمی و دارای پیشینه تاریخی در شهر شاهرود است و نزد مردم جایگاه خاصی دارد. این مسجد در بافت تاریخی قرار گرفته و محل برگزاری بسیاری از آیین های سنتی و مذهبی خاص این شهر است. موضوع تخریب مسجد در ماه های گذشته سبب ایجاد دغدغه و نگرانی های بسیاری در بین مردم شد و اعتراضات گروه های مختلف را در پی داشت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار