رئیس بازرسی جوش فولاد خوزستان امیر حسینی کلورزی:بازرسی فنی، یک رشته تخصصی در صنعت می‌باشد که وظیفه آن کنترل کیفیت از نظر صحت و سلامت قطعات، تجهیزات، سازه‌ها و عملیاتی همچون جوشکاری و رنگ آمیزی می‌باشد. با توجه به تاثیری که بازرسی فنی بر کیفیت محصول و خدمات دارد در تمام حوزه‌های صنعتی ( دارویی، الکترونیک و غیره) حضور آن به‌چشم می‌خورد. از این رو به نزد رییس بازرسی جوش شرکت رفته و با وی به گفتگو نشستیم.
کد خبر: ۹۴۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷ 09 November 2020

رئیس بازرسی جوش فولاد خوزستان امیر حسینی کلورزی:بازرسی فنی، یک رشته تخصصی در صنعت می‌باشد که وظیفه آن کنترل کیفیت از نظر صحت و سلامت قطعات، تجهیزات، سازه‌ها و عملیاتی همچون جوشکاری و رنگ آمیزی می‌باشد. با توجه به تاثیری که بازرسی فنی بر کیفیت محصول و خدمات دارد در تمام حوزه‌های صنعتی ( دارویی، الکترونیک و غیره) حضور آن به‌چشم می‌خورد. از این رو به نزد رییس بازرسی جوش شرکت رفته و با وی به گفتگو نشستیم.
جناب دکتر با معرفی خود، از سوابق تحصیلی و شغلی برای ما توضیح بفرمایید.

امیر حسینی کلورزی هستم، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مواد اخذ نموده و در رشته مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی دارای مدرک دکتری می‌باشم. از سال ۱۳۷۹ وارد فولاد خوزستان شده و از سال ۱۳۸۰ در واحد بازرسی فنی، کار خود را در قسمت بازرسی خوردگی شروع نموده، پس از آن در قسمت بازرسی جوش و تست‌های غیرمخرب با عناوین مختلف مشغول به‌کار شده و اکنون در جایگاه رییس بازرسی فنی جوش و تست‌های غیر مخرب در حال خدمت می باشم.

واحد بازرسی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده و چند نفر در آن شاغل هستند؟

بازرسی از نظر حوزه فعالیت، به ۵ قسمت تقسیم می‌شود. حوزه مدیریت و اداری که شامل مدیر بازرسی و کارمندان اداری و برنامه‌ریزی می‌باشد و قسمت‌های تخصصی «بازرسی پوشش‌ها و کنترل خوردگی»، «بازرسی بالابرها، جرثقیل‌ها و سازه‌ها»، «سیستم پایش تجهیزات» و «بازرسی جوش و تست‌های غیرمخرب» که جمعاً ۳۰ تن مشغول به‌کار می‌باشند.

واحد بازرسی فنی در فولاد خوزستان چه وظایفی را بر عهده دارد؟

برمبنای نقشه استراتژی، یکی از اهداف اصلی سازمان سودآوری پایدار می‌باشد. لازمه‌ی سود پایدار تولید کیفی، به موقع و صد البته ایمن است. بر این اساس ماموریت واحد بازرسی فنی بسترسازی برای تولید پایدار و ایمن می‌باشد.

عمده فعالیت‌های واحد بازرسی فنی عبارت است از:

حصول اطمینان از سلامت سازه‌ها و تجهیزات با استفاده از تکنیک‌هایی مانند پایش وضعیت روغن و ارتعاش، بالانسینگ، اجرای آزمون‌های غیرمخرب، گرمانِگاری، حفاظت کاتدی، بازرسی‌های موردی و دوره‌ای از سازه ها، جرثقیل‌ها، بالابرها، لوله‌ها، مخازن، سیلندرها و بویلرها و همچنین آزمون‌های عملکردی مانند تست فشار و تست بار انجام می‌گردد.

کنترل صحت عملیات اجرایی در ساخت و تعمیرات، شامل کنترل مستندات، ارزیابی مجریان، نظارت بر عملیات اجرایی و آزمون‌های تایید نهایی است.

انطباق پروژه‌ها در زمان تحویل‌گیری برای تجهیزات حساس (مانند بویلرها و جرثقیل‌ها)، اطمینان از رعایت الزامات استاندارد و قانونی(یک سری از الزامات از بیرون سازمان ابلاغ شده و باید رعایت شود که جنبه‌های فنی کار توسط واحد بازرسی فنی انجام می‌شود)،

همکاری در روند توسعه بومی‌سازی (برای بالا بردن اطمینان از تولید پایدار باید تامین کننده پایدار و مطمئن نیز داشته باشیم)، با ایجاد تحریم‌ها تمرکز شرکت بر تامین‌کنندگان داخلی و بومی بیشتر شد.

در اینجا نقش بازرسی دوگانه است. یکی آنکه تامین‌کنندگان داخلی در محصولاتی که الزامات قانونی دارند، باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و با تایید این واحد از خدمات آنان استفاده شود. از دیدگاه دیگر بازرسی و نظارت بر رعایت و تامین تمامی الزامات در محصول یا خدمت ارائه شده، که از فعالیت‌های مهم بازرسی است.

فروش خدمات مهندسی؛ بخش دیگری است که در فعالیت‌های بازرسی وجود دارد و به دلایلی در حال حاضر مقداری کم‌رنگ‌تر شده است.

در این واحد چه حجمی از کارها انجام می‌شود؟

این واحد به دلیل آنکه به دیگر واحدها ارائه خدمات می‌دهد، درحوزه خدمات به صورت سالانه، حجم فعالیت‌ها و هدف گذاری آن روند افزایشی داشته است. هرساله یکسری فعالیت به‌عنوان هدف برای اطمینان از سلامت بیشتر در کار تعریف شده و به فعالیت‌های پیشین افزوده می‌شود.

لطفا برای مخاطبان ما بفرمایید که بازرسی فنی در شرکت های صنعتی از چه جایگاهی برخوردار است؟

بازرسی فنی نقش بازوی نظارتی سازمان در مسایل فنی و الزامات استانداردی و قانونی مرتبط را عهده دار است. بنابراین در تمامی صنایع معتبر و شاخص شاهد حضور بازرسی فنی قوی می‎باشید. زیرا بدون وجود چنین واحدی سازمان از سلامت فنی خود مطمئن نمی‌شود. از این رو در تمامی کشورهای پیشرو صنعتی، حجم زیادی از استاندارد‌های مرتبط با بازرسی وجود دارد و سیستم‌های مدیریت روش‌های نوین بازرسی، به طور دائم در حال تولید بوده و این نشان از جایگاه ویژه بازرسی در صنعت می‌باشد. اما جایگاه آن در صنایع مختلف متفاوت بوده در برخی صنایع بازرسی فنی واحدهای مستقل زیر مجموعه مدیر عامل بوده حتی در برخی سازمان‌ها زیرمجموعه هیات مدیره می‌باشد که ضمانت اجرایی بالایی به دستورات این واحد می‌بخشد و در شرکتی مانند فولاد خوزستان زیر مجموعه معاونت بهره‌برداری و بخش نگهداری و تعمیرات می‌باشد.

بازرسی فنی چه نقشی در صنعت ایفا می‌کند؟

نقش اساسی بازرسی فنی اطمینان از پایداری تولید در کنار ایمنی تجهیزات می‌باشد، به گونه ای که بازرسی فنی باید از کار اشتباه، دارای نقص یا مغایر با استاندارد جلوگیری نماید. در برخی از موارد واحدهای فنی ممکن است این احساس را داشته باشند که بازرسی روند فعالیت آنان را کُند کرده و زمان را طولانی می‌کند. در حالی‌که مهمترین عاملی که تولید را به خطر می‌اندازد، توقف‌های ناخواسته و اضطراری است. که باعث به هدر رفتن زمان، انرژی و هزینه‌ی زیاد می‌شود. شاید در مواردی بازرسی در ظاهر، زمان عملیات را بیشتر نماید، اما با حصول اطمینان، ریسک توقف‌های ناخواسته و اضطراری را کاهش می‌دهد. در تولید، مدت زمان توقف برای بازرسی، بسیار کوتاه‌تر از توقف‌های ناخواسته است. شاید در زمانی بازرسی درخواست توقف موقت تولید را داشته باشد، اما در پس آن رعایت نکات ایمنی وجود دارد. برای مثال در سازه ای که احتمال بروز سانحه فردی در آن وجود دارد، پافشاری واحد بازرسی برای حصول اطمینان از رعایت نکات ایمنی می باشد تا از حوادث جانی جلوگیری شود.

چه عواملی در تسریع روند بازرسی موثر می‌باشد؟

عوامل موثر بر بهبود خدمات بازرسی را می‌توان به دو مجموعه عوامل داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد.

عوامل داخلی: به دو عامل نفرات و تجهیزات بستگی دارد‌. برای ارائه خدمات مناسب به تعداد نفرات با تخصص کافی نیاز است. در تامین تعداد نفرات ما به محدودیتی به نام ساختار سازمانی برخورد می نماییم. مورد دوم تخصص نفرات می‌باشد.

اگر ما بخواهیم کاری با کیفیت و سرعت بالا انجام شود، نفرات باید در یک رشته مشخص به مهارت خاص با عمق کافی دست یافته باشند. در حوزه بازرسی افرادی وجود دارند با عنوان بازرس کارخانه، این افراد از تمام زمینه‌های بازرسی مقداری آگاهی دارند ( مشابه پزشکان عمومی) در نتیجه نمی‌توانند در حوزه‌های مختلف اعلام نظر تخصصی نمایند. در بازرسی تخصصی هر بازرس در یک یا دو رشته، تخصص کافی را کسب می نماید. برای سرعت بخشی و بهبود کیفیت در کار بازرسی نیاز به تفکیک وظایف می‌باشد. با توجه به تنوع فعالیت‌ها و محدودیت قسمت‌های بازرسی در شرکت فولاد، سعی شده است که افراد به کارهای خاصی گمارده شوند اما زمانی که حجم و فشار کار بالا رود از تمامی بازرسان در زمینه های مختلف استفاده می‌شود. این امر در طولانی مدت، روند بازرسی را دچار آسیب می نماید.

نکته دیگر در بازرسی این امر می‌باشد که یک الزام قانونی برای بازرسان وجود دارد. بازرسان فنی حتما باید گواهی‌نامه تایید صلاحیت داشته باشند. این گواهینامه‌ها نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی ویژه با صرف هزینه‌های نسبتا بالا دارند که خوشبختانه در شرکت با حمایت معاونت بهره‌برداری و همکاری واحد آموزش برای بازرسان دوره‌های تخصصی تامین شده که رشد خوبی داشته‌‌اند. در نظر است که تمامی بازرسان همه گواهینامه‌های لازم را دریافت نمایند.

در عامل تجهیزات که دومین عامل داخلی به حساب می‌آید، به دلیل توسعه تکنولوژی و تولید تکنیک‌ها و تجهیزات نوین و به روز، برای تامین چنین تجهیزاتی تحریم‌ها یکی از عوامل مهم به شمار می‌آیند. البته بازرسی فنی شرکت در سال‌های اخیر با تامین تجهیزات مناسب از جایگاه خوبی برخوردار می باشد؛ اما به دلیل فرسایش تجهیزات در سایت های صنعتی در آینده نیاز است آن‌ها به روزرسانی شوند.

عوامل بیرونی: یکی از عوامل بیرونی دیدگاه متقاضی دریافت کنندگان خدمات می باشد. گاهی چنین دیدگاهی بازرسی را به عنوان یک مانع در نظر می گیرد. بازرسی شاید به عنوان یک فیلتر در مقابل کار غیراستاندارد باشد، اما قطعاً مانع نیست.

از دیگر عوامل بیرونی سطح اختیار و ضمانت اجرایی برای دستورات بازرسی فنی است که در شرکت فولادخوزستان بر روی آن کار شده و خوشبختانه رو به بهبود می باشد؛ اما هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است.

لطفاً بفرمایید واحد بازرسی فنی چه انتظاراتی نسبت به واحدهای مرتبط و دریافت کننده خدمات بازرسی دارد؟

نخستین انتظار این واحد، پذیرش ماهیت شغل واحد بازرسی از سوی واحدهای دریافت کننده خدمات می باشد. انتظار دیگر، اجرای درست و به موقع موارد اصلاحی گزارش شده از سوی این واحد است. البته با در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود، تا حد مناسبی رعایت شده است. هماهنگی قبل از کار از دیگر انتظارات این واحد است. خیلی از فعالیت هایی که انجام می‌شود، مواردی از آن باید پیش از شروع آن فعالیت ، برای پیشگیری از بروز مشکل کنترل شود. برای مثال پیش از شروع فعالیت جوشکاری باید هماهنگی‌هایی همچون: دستورالعمل چگونگی اجرای جوش، گواهینامه تایید صلاحیت جوشکار، جریان گواهینامه مواد مورد استفاده و ... صورت گیرد؛ درغیر این صورت امکان تایید عملیات جوشکاری وجود ندارد. بر این امر، بسیار تلاش شده که خوشبختانه روند رو به رشدی یافته است.

واحد بازرسی به غیر از بخش‌های بهره برداری به چه واحدهای دیگری خدمات رسانی می‌نماید؟

بازرسی در زمینه‌های مختلف فعالیت گسترده‌ای دارد برای نمونه در پروژه‌ها به عنوان واحد ناظر‌عالی از سوی بهره‌بردار معرفی شده است. در نتیجه پروژه‌ها برای تجهیزات حساس، پیشگیری از بروز مشکل در زمان تحویل، در روند ساخت با واحد بازرسی هماهنگی می‌نمایند.

با معاونت خرید نیز همکاری‌های متعددی وجود دارد. این همکاری‌ها شامل بازرسی و کنترل کیفی تجهیزات حساس یا دارای الزام قانونی خریداری شده و ارزیابی تامین کنندگان مشمول الزامات قانونی می‌شود.

این واحد همکاری تنگاتنگی با واحد ساخت قطعات دارد. تقریبا در تمامی قطعات و تجهیزات حساس، بازرسی فنی، بخشی از کنترل کیفی ساخت در کل کشور را انجام می‌دهد.

واحد بازرسی فولاد خوزستان گاهی با شرکت‌های تابعه و شرکت‌های خارج از سازمان نیز، پس از هماهنگی‌های لازم، در قالب فروش خدمات مهندسی همکاری می‌نماید. یکی از فعالیت‌های مهم واحد بازرسی برای ارتقاء تصویر بیرونی شرکت در جامعه که از اهداف استراتژیک به شمار می‌آید، همکاری این واحد با مراجعی مانند: سازمان ملی استاندارد، انجمن‌های علمی و صنفی تخصصی می‌باشد که به‌خوبی عمل نموده به گونه‌ای که واحد بازرسی فولاد خوزستان در کشور شناخته شده است. از جمله همکاری‌های قابل توجه در این حوزه می‌توان به دبیری تدوین بسیاری از استانداردهای ملی مرتبط، دبیری کمیته فنی متناظر جوشکاری، ریاست و دبیری زیر کمیته فنی متناظر فولاد، عضویت موثر در انجمن های علمی و صنفی و مشارکت در برگزاری همایش‌های ملی مرتبط اشاره کرد.

لطفاً افتخارات کسب شده این واحد برای ما توضیح دهید.

کارکنان این واحد افتخاراتی همچون، چند دوره پژوهشگر برتر در حوزه صنعت و معدن، چند دوره دبیری نمونه استاندارد، ارائه مقالات برتر در کنفرانس‌های مختلف، دبیری، داوری و عضویت کمیته علمی چندین کنفرانس تخصصی، مسئولیت اجرا و کمیته داوری مسابقات ملی مهارت مرتبط با بازرسی را در کارنامه فعالیت های خود به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، رئیس بازرسی جوش فولاد خوزستان در پایان سخنان خود تصریح نمود: پیشرفت کار این واحد مرهون حمایت‌های معاونت و مدیران بخش های بهره‌برداری، به‌خصوص مدیریت بخش نگهداری و تعمیرات می‌باشد که با حمایت‌های همه جانبه خود در بهبود روند فعالیت‌های این واحد تاثیر بسزایی داشته و همکاری صمیمانه و موثر واحدهای آموزش، ایمنی، دفتر فنی و برنامه‌ریزی، ساخت قطعات، تعمیرگاه مرکزی، کارگاه ساخت فولادسازی، نت بخش‌ها، خرید و پروژه‌ها می‌باشد. وی همچنین ابراز امیدواری نمود که جایگاه بازرسی بهتر از وضعیت کنونی شده تا به بهبود روند تولید کمک بیشتری شود.

برچسب ها: فولاد خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار