مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: با پیگیری های به عمل آمده، عملیات عمرانی در محوطه ی تاریخی کوه مبارک جاسک متوقف شده اما پیش از توقف در 10 درصد از بخش حریم تاریخی، خاک برداری صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸ 12 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، محسن ضیایی افزود: شایعاتی در منطقه وجود دارد که در ابتدا، مردم روستای کوه مبارک، از این مساله مطلع شده اند و موضوع را از طریق نامه اعتراض آمیز و مکاتبه با اداره میراث فرهنگی در میان گذاشته اند، در حالی که اولین بار دوشنبه ی هفته گذشته، اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی در حال گشت زنی، متوجه انجام عملیات عمرانی در محوطه ی تاریخی کوه مبارک شده و این موضوع را بلافاصله به ما اطلاع دادند.

وی ادامه داد:پس از اطلاع، فرمانده یگان حفاظت وکارشناسان اداره کل میراث فرهنگی برای بازدید در منطقه حضور پیدا کردند و بعداز پیگیری، مسولین اجرایی عملیات عمرانی از تاریخی بودن محوطه، اظهار بی اطلاعی کردند.

ضیایی تصریح کرد:پیگیری های ما به این منتج شد که گروه عملیات عمرانی در حریم کوه مبارک ، که مربوط به یک نهاد بود، در نهایت تعامل عملیات را متوقف کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: طبق رایزنی های انجام شده با این نهاد در جاسک، مقرر شد تا برای توضیح و شفافیت درباره حوادث انجام شده،جلسه ی مشترکی با حضور نمایندگان مردمی محل و نمایندگان شورای روستای کوه مبارک برگزار شود .

کارشناس میراث فرهنگی و معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان نیز درباره پیشینه ی تاریخی این محوطه گفت: نام کوه ِ مبارک خود یک قدمت تاریخی دارد و بر اساس پژوهش ها و بررسی های انجام گرفته در سال 1385 که من سرپرستی آن را برعهده داشتم تعدادی آثار سفالی در این محوطه یافت شد که مربوط به دوره صفویه تا دوره قاجاریه است و اخبار مندرج در باره قدمت 3 هزار ساله این محوطه به تایید نرسیده است.

وی درباره وجود یک قلعه ی تاریخی در دل کوه مبارک که در برخی رسانه ها تخریب آن بازتاب داشته است، تصریح کرد: بر روی کوه مبارک، شکاف های باریکی که مشابه آن در بافت کوه های این منطقه یافت می شود وجود دارد که افرادی که در گذشته بخصوص دوره قاجاریه مورد غضب بوده اند برای زندگی به این شکاف ها پناه می آورده اند. نوروزی اظهار کرد: محلی ها اصطلاحا به این شکاف ها ،قلعه می گویند که در بسیاری از رسانه ها به غلط و با تیتر درشت درج شده است که قلعه ی تاریخی کوه مبارک تخریب شد، که این موضوع از اساس کذب محض و نتیجه ی بی اطلاعی و کمبود مطالعه است و آنجا قلعه ای با تصور عام از قلعه با برج و بارو وجود ندارد.

وی یادآور شد: بر روی کوه های این محوطه، دستکند هایی قرار داشته که به مرور زمان در 800 سال پیش تخریب شده و هم اکنون آثارکمی از آن باقی است.

برخی از سایت های خبری اخیرا از تخریب قلعه 3 هزار ساله کوه مبارک در شهرستان جاسک خبرداده بودند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار