در آستانه سال تحصیلی جدید:
در آستانه سال تحصیلی جدید مسئولان آموزشی کشور در حالی خبر از نوسازی مدارس و امکانات برتر و هوشمند سازی در مدارس کشور می دهند که تعداد زیادی از دختران نوجوان همین کشور به دلیل نبود دبیرستان در روستاها مجبور به ترک تحصیل هستند.
کد خبر: ۹۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 12 September 2015

به گزارش تابناک از قزوین، تنها 10 روز تا آغاز سال تحصیلی جدید مانده است و دانش آموزان و خانواده های آن ها در شوری وصف ناپذیر منتظر آغاز سال تحصیلی جدید هستند، سالی که شاید به دلایلی بی شمار تعداد قابل توجهی از دختران روستایی را از ادمه تحصیل در دوران دبیرستان باز داشته است.

اهمیت تحصیل در بین جامعه اسلامی تا جایی است که چندی قبل بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری همه افراد حتی اتباع بیگانه ای که بدون مجوز در ایران زندگی می کنند باید بتوانند در مدارس تحصیل کنند.

اما با وجود تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری هنوز دست انداز های سرراه دانش آموزان روستایی هموار نشده است. 
براساس اخبار تقریبا 6 سال قبل بود که به دلیل کمبود نیروی آموزشی و صرفه جویی در هزینه های آموزش و پرورش بخش قابل توجهی از مدارس روستایی استان و کشور تعطیل شد و مقرر شد در ازای تعطیلی این مدارس هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان به نزدیک ترین روستا و یا نزدیک ترین مدرسه در شهر توسط آموزش و پرورش تامین شود. این در شرایطی است که در همان زمان نیز تعداد زیادی از خانواده ها به دلیل فرهنگ حاکم بر روستاها از ادامه تحصیل دختران نوجوان خود خودداری کردند.

با گذشت زمان و البته ترویج اهمیت سواد آموزی و تحصیل در بین خانواده های ایرانی ماجرای تحصیل دختران نوجوان در مدارس روستاهای اطراف جای خود را در بین خانواده ها باز کرد تا جایی که 3 سال قبل به دلیل کمبود اعتبارات مقرر شد تا بخشی از هزینه ها توسط اولیاء دانش آموزان تامین شود. سهمی که در ابتدا 20 درصدی بود و امروز به 70 درصد رسیده است.
این در شرایطی است که بسیاری از خانواده های ساکن در روستاهای قزوین جزو افراد کم درآمد جامعه محسوب می شوند تاجایی که به گفته رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین بیش از 65 درصد از خانوار های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین را خانواده های روستایی تشکیل می دهند.

زمانی مردی 56 ساله است که در یکی از روستاهای قزوین زندگی می کند او میگوید: برای ادامه تحصیل دختر بزرگم در شهر هزینه رفت و آمد نمی دادیم اما امروز برای دختر کوچکترم باید ماهیانه 60 هزار تومن پول سرویس بدهیم که برای خانواده های روستا خیلی هزینه زیادی است و برای یک سال درس خواندن بچه ها به جز هزینه های معمولی مدرسه باید نزدیک به سالی 500 هزار تومان کرایه سرویس بدهیم که برای ما زیاد است.

خانم احمدی نیز که در روستای فارسیان قزوین با او رو به رو شدم می گوید: من 2 دختر دبیرستانی دارم که با باید هر ماه نزدیک به 130 هزار تومن برای کرایه سرویس دختران بدهم که برای من و همسرم خیلی زیاد است . ما اگر در شهر زندگی می کردیم با ماهی 130 هزار تومن شاید بچه های من در بهترین مدارس درس می خواندند.
او میگوید: در روستای ما دبیرستان وجود داشت اما آموزش و پرورش مدرسه را تعطیل کرد حتی یک خیر مکان و مدرسه را برای ما ساخته است که آموزش و پرورش حتی به بچه های ما معلم نمی دهد.
کاظمی از دیگر اهالی این روستا میگوید: در حال حاضر بیش از 70 دانش آموز از روستای ما به شهر می رود که به نظر من برای یک مدرسه دبیرستان 3 کلاسه کافی است.

طبق دستورالعمل سازماندهی مدارس، امسال برای تشکیل کلاس‌های درس معیار و میانگینی برای تعداد دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، به طوری که مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آنها به حد نصاب 40 نفر نمی‌رسد، منحل می‌شود و دانش‌آموزان با صلاحدید مدیران مناطق، به مدارس شبانه‌روزی منتقل شده یا از طریق دیگر راهکارهای مصوب در دستورالعمل به ادامه تحصیل می‌پردازند.

سالار قاسمی رئیس آموزش و پرورش استان قزوین در این باره به تابناک گفت: ادامه تحصیل دختران دانش آموز در مدارس شبانه روزی و دور از خانواده برای خیلی از افراد ممکن نیست به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با طرح روستا مرکزی دانش آموزان چند روستای محروم را به یک روستا بیاوریم و مدرسه تشکیل دهیم.

وی بیان کرد: طرح روستا مرکزی از دولت قبل آغاز شده بود که بازخورد خوبی هم داشت اما کمبود اعتبارات و تعیین سهمی برای دانش آموزان از هزینه های سرویس مدرسه نیز از همان سال های اول آغاز شدو ربطی به تغییر دولت ندارد.

قاسمی افزود: اما طبق آخرین سخنانی که از سوی مقام عالی وزارت اعلام شد امسال تلاش شده است تا سهم بیشتری برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شود تا دانش آموزان محروم بتوانند راحت تر به ادامه تحصیل خود بپردازند. 

براساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از 1 هزار و 500 دانش آموز در قزوین بازمانده از تحصیل هستند که عمدتا به دلیل نبود مدرسه در روستا به این ترک تحصیل اجباری تن داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار