لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان از مسیر میانکوه در چهارمحال و بختیاری برای چهارمین بار در طول دهه‌های اخیر دچار شکستگی و بروز حادثه شد.
کد خبر: ۹۲۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 16 December 2020

به گزارش  تابناک سمنان  پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۳ آذر  خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه خانه روستای گندمکار شهرستان اردل دچار شکستگی می‌شود.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی می‎شود و با تلاش نیرو‌های امدادی و آتش‌نشانی از گسترش آتش به شهر سرخون جلوگیری شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون و روستا‌های اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

 

پیش از این حادثه چندین بار است که با شکستگی لوله نفت و نشت آن به زمین‌های اطراف و چشمه‌های پرآب منطقه مشکلاتی را در خصوص فعالیت‌های کشاورزی، شیلات و معیشت این منطقه ایجاد کرده است.

رانش کوه علت شکستگی لوله انتقال نفت در میانکوه اردل

عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری، رانش کوه در منطقه بین گندمکار و شهر سرخون بخش میانکوه اردل را علت حادثه اعلام کرد.

او افزود: با شکسته شدن لوله از طریق پرتاب سنگ بزرگی که بر اثر رانش کوه رخ داد، نفت با فشار وارد رودخانه سرخون می‌شود و خسارت قابل توجهی را به بار می‌آورد.

عباسی اضافه کرد: آلودگی نفتی ناشی از شکستگی لوله خسارت قابل توجهی بر شیلات، زمین‌های کشاورزی، محیط‌زیست، آب شرب و کشاورزی و باغداری منطقه وارد کرده است که تمامی این خسارت‌ها برآورد و برای جبران به ستاد بحران کشور اعلام می‌شود.

خط لوله نفت مارون به اصفهان دومین خط نفتی جهان در منطقه صعب العبور است

خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: خط لوله نفت مارون به اصفهان دومین خط نفتی جهان بعد از آلاسکا در منطقه صعب العبور است.

او افزود: این خط در منطقه‌ای احداث شده است که خطر ریزش کوه و زلزله همواره آن را تهدید می‌کند.

کیانی اضافه کرد: این حادثه برای چهارمین بار است که طی چندین سال گذشته در این منطقه رخ می‌دهد، حادثه‌ای قابل پیش بینی که تنها عامل آن بی توجهی است.

او ادامه داد: عمر مفید لوله این خط گذشته است و هم اکنون در برخی از قسمت‌های این لوله خوردگی وجود دارد که باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر و ایمن سازی آن اقدام شود.

هشدار‌هایی که جدی گرفته نشدند

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: آب شهر سرخون واقعا تبدیل به یک معضل شده است و تعجب می‌کنیم از اینکه چرا مسئولین نسبت به این موضوع عنایت جدی ندارند.

او افزود: زندگی مردم این منطقه تباه شده است، آب شرب، زمین کشاورزی، شیلات و ... همه تحت تأثیر نفت قرار گرفته است.

خط لوله نفت مارون

حجت السلام والمسلمین نکونام اضافه کرد: لوله‌های خط انتقال مستهلک شده اند و مدام نفت به بیرون نشت می‌کند که یک بار برای همیشه باید این مشکل توسط مسئولین امر حل شود.

او ادامه داد: رودخانه سرخون در  ۳۱ سال گذشته همواره آغشته به نفت شده است.

حجت السلام والمسلمین نکونام گفت: حجت السلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ۲۰ شهریور ۹۹ در سفر به استان و در نشست شورای اداری چهارمحال و بختیاری خواستار رفع این مشکل شده بود.

آغاز به کار ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری برای پیگیری حادثه میانکوه

خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور بررسی همه‌جانبه شکستگی لوله نفت میانکوه و برآورد خسارت‌های ناشی از آن ستاد مدیریت بحران استان در شهرستان اردل برگزار شد.

نفت مارون

کیانی اضافه کرد: در حالی که در برخی دره‌ها و نقاط سخت‌گذر منطقه آتش‌سوزی ناشی از نشت نفت ادامه دارد، اما خطر گسترش آن به شهر سرخون وجود ندارد و موضوع تحت کنترل است.

او با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از شکستگی لوله نفت هنوز برآورد نشده است ادامه داد: با جمع‌بندی خسارت‌ها و ارزیابی بیشتر، این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

برآورد خسارت بخش میانکوه به ستاد بحران کشور ارسال می‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: متأسفانه خسارت جدی به مردم و محیط زیست منطقه وارد شده است و ستاد مدیریت بحران، خسارت‌های وارده به کشاورزان، باغداران، شیلات داران، محیط زیست، آب آشامیدنی را برآورد و به تهران اعلام می‌کند.

او با اشاره به این که خط لوله مارون از ۳۰ سال گذشته دچار مشکلاتی بوده و در آینده هم مشکلاتی خواهد داشت، افزود: شرکت ملی نفت باید نتیجه مطالعات تغییر در خط انتقال نفت مارون در بخش میانکوه را که پیشتر با یکی از دانشگاه‌های مهم کشور منعقد کرده بود، زودتر عملیاتی کند تا خطر نشت و آتش سوزی جان مردم، رفت و آمد و تولید و اشتغال در منطقه را تهدید نکند.

عباسی اضافه کرد: هم اکنون ماشین آلات سنگین مشغول پاکسازی منطقه آلوده به نفت هستند.

برگزاری نشست برای حل مشکل آلودگی نفتی منطقه میانکوه اردل در مجلس  

قدرت‌الله حمزه نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: نشستی با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در کمیسیون سیاست داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل آلودگی نفتی ناشی از حادثه شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه اردل برگزار شد.

او در خصوص حادثه شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه اردل، افزود: مشکل نشتی نفت از این لوله خط انتقال نفت سالیان گذشته مشکلات متعددی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است و چند حادثه مشابه نیز در این منطقه در پی نشت نفت رخ داده است.

حمزه اضافه کرد: آلودگی نفتی به اراضی کشاورزی، شیلات و آب رودخانه منطقه خسارات زیادی را وارد کرده است و مسئولان تاکنون کار اساسی برای حل مشکل مردم منطقه میانکوه انجام نداده‌اند.

او ادامه داد: خوشبختانه استاندار و مسئولان مرتبط با بحران بلافاصله پس از وقوع حادثه شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه حضور پیدا کردند و توانستند موضوع را مدیریت کنند و این حادثه خسارت جانی در پی نداشت و تنها خسارت به بحث اراضی کشاورزی و محیط‌ زیست وارد شد.

نفت مارون

حمزه با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی نفتی در منطقه میانکوه اردل باید به صورت کارشناسی و اساسی حل شود گفت: خسارات حادثه شکستگی لوله انتقال نفت مارون باید برآورد و برای ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شود تا بتوانیم اعتبارات لازم را پیگیری کنیم.

او با اشاره به اینکه زندگی و معیشت مردم منطقه میانکوه اردل تحت تاثیر نشتی نفت از لوله انتقال نفت مارون ازسال‌های قبل قرار گرفته است افزود: باید این مشکل حل شود تا مردم به زندگی عادی خود برگردند و بتوانند از زمین‌های کشاورزی خود بهره‌برداری کنند.

خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان به مدار بهره برداری رسید

قاسم عرب یارمحمدی مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: روز سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹ خط لوله حادثه دیده انتقال نفت خام مارون به اصفهان پس از ۳۴ ساعت کار شبانه روزی و تعمیر مجددا وارد مدار بهره برداری شد.

او افزود: جمع آوری نفت خام، پاکسازی منطقه و انتقال خاک‌های آلوده با حداکثر امکانات و تجهیزات در حال اجرا است.

ایمن سازی خط انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه شهرستان اردل

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت ملی نفت ایران گفت: ایمن سازی خط انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه شهرستان اردل در آینده نزدیک انجام می‌شود.

او افزود: برای پایداری این خط انتقال مطالعاتی انجام شده است و برای رفع مشکلات اهالی منطقه سرخون، امکان اجرای هر طرح و برنامه وسیع‌تر برای ایمن سازی خط لوله نفت، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه انجام خواهد شد.

یارمحمدی با قدردانی از صبر و همکاری ساکنان بومی منطقه گفت: در تلاش هستیم هر چه سریعتر منطقه را پاکسازی کنیم و حفظ جان و مال مردم در این حادثه برای ما در اولویت و تعمیر خط لوله، عملیاتی شدن آن و تامین خوراک پالایشگاه از اولویت‌های بعدی ما خواهد بود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار