در حالی که تا چند روز پیش آمار مبتلایان و بیماران جدید کرونایی بستری در بیمارستان‌های مازندران با تداوم روند افزایشی می رفت تا وارد موج سوم همه‌گیری شود، اما اکنون با کاهشی شدن آمار بیماران تا حدودی از این تهدید فاصله گرفته است.
کد خبر: ۹۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶ 12 December 2020

در حالی که تا چند روز پیش آمار مبتلایان و بیماران جدید کرونایی بستری در بیمارستان‌های مازندران با تداوم روند افزایشی می رفت تا وارد موج سوم همه‌گیری شود، اما اکنون با کاهشی شدن آمار بیماران تا حدودی از این تهدید فاصله گرفته است.

به گزارش ایرنا ، بر اساس تازه‌ترین گزارش ستاد مقابله با کرونای مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های استان بستری شدند و در همین مدت ۱۵۷ بیمار نیز به دلیل بهبودی از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

طبق این گزارش در مجموع هم اکنون ۸۹۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و از این تعداد ۱۹۰ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه دوره درمان را می گذرانند.

بررسی آمارهای چند روز گذشته نشان می دهد که روند کاهشی آمار بستری در بیمارستان های مازندران در حال رسیدن به وضعیت نسبی است.

بیمارستان های مازندران روز سه شنبه ۱۸ آذر با گذشت سه هفته از طرح جامع محدودیت های کرونایی میزبان ۹۸۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بود. این آمار بیشترین تعداد بیماران بستری در استان پس از پیک موج دوم در اواخر تیر ماه محسوب می شد ولی از روز چهارشنبه روند کاهشی شروع شد و به نظر می رسد وعده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر مشخص شدن نتایج محدودیت های جامع پس از سه هفته در این استان در حال تحقق است.

مازندران در حالی روز ۳۰ آبان ماه به عنوان استان قرمز از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تشخیص داده شد که ۷۵۱ بیمار کرونایی بر تخت های بیمارستانی استان بستری بودند و از آن تعداد ۱۸۸ بیمار به دلیل شرایط وخیم تنفسی در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شدند.

همچنین این تنها رکورد شکنی کرونایی استان نبود زیرا در روز سه شنبه ۱۸ آذر تعداد بستری های روزانه بیماران کرونایی نیز به ۲۰۶ نفر رسید که این میزان نیز در پاییز کرونایی استان رکورددار بود. این موضوع موجی از نگرانی ها را در استان و حتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ایجاد کرد زیرا حتی با خروج استان تهران از وضعیت قرمز کرونایی پس از ۲ هفته اجرای طرح محدودیت های جامع ، وضعیت در مازندران قرمز تر شد و تعداد شهرستان های قرمز استان از سه به ۶ شهرستان افزایش یافت.

با این وجود ، از روز چهارشنبه ۱۹روند آمار بیماران کرونایی بستری روند کاهشی را آغاز کرد که تا روز جمعه نیز ادامه داشت. طوری که در سه روز منتهی به هفته سوم آذرماه در مجموع ۸.۹ درصد آمار بیماران کرونایی بستری بیمارستان های استان کاهش یافت.

برخی کارشناسان معتقد هستند پیشگیری زودهنگام و همچنین آغاز بموقع طرح محدودیت های جامع کرونایی باعث شد تا مازندران در دام موج سوم کرونایی قرار نگیرد. در تایید این نظرات می توان به سخن سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در مازندران اشاره کرد که گفت: " مازندران بسیار زودتر از دیگر استان ها وارد محدودیت های کرونایی شد، زیرا در حالی که استان های دیگر عملا وارد موج سوم همه گیری شدند، مازندران هنوز با آن فاصله معناداری دارد."

شکنندگی فرار کرونایی مازندران

با همه این اوصاف بارها جامعه پزشکی و مسئولان اجرایی نسبت به شکننده بودن تغییرات در همه گیری ویروس کرونا هشدار دادند و عادی انگاری، بی تفاوتی نسبت به پروتکل های بهداشتی ، ترویج حس غرور در برابر ویروس ، اشاعه تصور ابتلا ناپذیری و موارد دیگر را به عنوان مهم ترین عوامل رشد مجدد همه گیری کرونا دانستند.

قائم مقام ستاد مقابله با ویروس کرونا مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شرایط فعلی استان را بسیار حساس و شکننده توصیف کرد و گفت: کاهشی شدن آمارها نتیجه محدودیت های سختگیرانه است که مدت محدودی در استان اجرا خواهد شد.

حسین حسن نژاد افزود: پایان محدودیت های کرونایی نباید به عنوان پایان ویروس کرونا تلقی شود زیرا همین تصور تا کنون باعث عادی انگاری و جان گرفتن ویروس در استان شد که ما را حتی تا آستانه موج سوم نیز پیش برد.

وی رعایت فاصله گذاری هوشمند را لازمه زندگی در شرایط کرونایی دانست و تاکیدکرد : گسترش مجدد ویروس کرونا در مازندران نتیجه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و همچنین برگزاری مراسم تجمعی همچون دورهمی ها بود که در صورت غفلت می تواند بار دیگر به شکل خشن تری مازندران را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی یک مسئولیت اجتماعی است و همه مردم و مسئولان باید به ان عمل کنند زیرا تخطی از این مسئولیت اجتماعی به معنای پایمال کردن حقوق شهروندی دیگران است.

حسن نژاد به آسیب های اقتصادی محدودیت های کرونایی اشاره کرد و گفت : در صورتی که همه ما مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بخوبی رعایت می کردیم، می توانستیم بدون محدودیت های سختگیرانه فصل سرمای کرونایی را پشت سر بگذاریم.

وی اظهار داشت : همه باید هوشیار باشند که ویروس کرونا بار دیگر می تواند در سایه عادی انگاری رفتاری ما مازندران را به شرایط سخت تری وارد کند. پس نباید جامعه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت عمل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار