یک محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه جاسک گفت: نام کوه مبارک به خوبی در نقشه های تاریخی دنیا آمده است به همین علت کوه مبارک را باید به عنوان یک بنا تاریخی و جهانی بحساب آورد.
کد خبر: ۹۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 10 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، حیدر حیدری نژاد اظهار کرد: کوه مبارک پیشینه ی تاریخی و سابقه تمدنی این منطقه، به دوران ساسانیان بر می گردد و وجود اتاق‌هایی با نام ساسانیان در مدخل و اطراف این توده کوه، موید همین واقعیت است.
 
حیدری نژاد افزود: درشمال غرب این قلعه گلین که درنوع خود کم نظیر است سنگ فرشی دیده می‌شود که این قلعه را به مجموعه ساختمان تاریخی دیگری می رساند و در کنار و اطراف کوه مبارک قبرستانی وجود دارد که کارشناسان قدمتی  سه هزارسال برای آن قائل هستند این گورستان بزرگ نشان می دهد که جنگ‌های متوالی دراین ناحیه صورت گرفته است و در واقع کوه مبارک در سه راه غرب به شرق منطقه قرار دارد.
 
وی ادامه داد: نام کوه مبارک بخوبی درنقشه های تاریخی دنیا آمده است به همین دلیل کوه مبارک را باید بعنوان یک بنا تاریخی و جهانی بحساب آورد.
 
این محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه جاسک تصریح کرد: کوه مبارک همواره حکایت های تاریخی همراه با افسانه های شیرین زیادی با خود داشته است داستان بیتوته نادرشاه افشار در کنار این قلعه به هنگام لشکرکشی به هندوستان و قول او به بانوی دانای کوه مبارک که درصورت پیروزی به اینجا خواهد آمد و با گوشواره ای طلائی این قلعه را مزین خواهد کرد و بعد بازگشت پیروزمندانه او و تاثر شدید نادر از خبر فوت آن بانوی دانا که پیش بینی پیروزی نادر راکرده بود و نهادن نام کوه مبارک بر این قلعه از حکایت های خواندنی کوه مبارک بشمار می آید.
 
وی افزود: داستان دیگری که نام این کوه را به خود اختصاص داده، امیری به نام مبارک بوده که برمنطقه کوه مبارک حکم رانی می کرده واز این رو این نام را بر آن نهاده اند.
 
حیدری نژاد با بیان اینکه داستان و افسانه حیرت آور دیگری نیز که حکایت از پدیدارشدن ناگهانی این توده عظیم وجود دارد، گفت: در افسانه های ظهور کوه مبارک به شبی تیره و تار و بارانی اشاره شده که صدای برق همراه با باران سیل آسا مردم را به وحشت می اندازد و بعد در آن ظلمت و تاریکی ناگهانی صدای مهیبی شنیده می شود که زمین می لرزد و همه را حیرت زده می کند و فردای آن روز مردم با کمال تعجب توده عظیم کوهی را می بینند که در دشت پهناور آنجا خودنمائی می کند و این توده بعدها نام کوه مبارک را به خود گرفت.
 
وی افزود: در فصل بهارگروه های زیادی از مردم و از دورترین مناطق شرق و غرب جاسک به اطراف کوه برای گذراندن اوقات فراغت و دیدار از قلعه تاریخی کوه مبارک به این سو می آیند و در میان درختچه های اطراف قلعه به جستجوی یافتن گیاهی کم نظیر به نام هویدک می پردازند تا با خوردن آن بیماری های خود را شفا ببخشند و از خاصیت داروئی این گیاه برای تعادل فشارخون خود استفاده کنند.
 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار