پس از به حد نصاب رسيدن تعداد حاميان دموكرات كنگره امريكا از توافق هسته‌يي عملا تلاش‌هاي مستمر جمهوري‌خواهان براي عدم تصويب توافق با شكست روبه‌رو شد.
کد خبر: ۹۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 10 September 2015
به گزارش تابناک مازندران پيروزي بزرگ باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا درحالي صورت گرفت كه تبليغات گسترده جمهوري‌خواهان به همراه هزينه‌هاي سنگين لابي‌هاي صهيونيستي راه به جايي نبرد و مخالفان برجام آرزوهاي خود را بر باد رفته ديدند. اما مهم‌ترين اتفاقي كه در اين ميان رخ داد، اعلام حمايت سه سناتور دموكرات ديگر از توافق هسته‌يي بود كه به اين ترتيب تعداد حاميان توافق در سناي امريكا به ۴۲ نفر رسيد. همين امر باعث مي‌شود تا اوباما ديگر نيازي به استفاده از حق وتوي خود را در مقابل مخالفان نداشته باشد و اينك دموكرات‌ها مي‌توانند با استفاده از فيلي باستر، توافق را بدون نياز به تصويب كنگره اجرايي كنند.
فيلي باستر يا اطاله بررسي، قانوني است كه با استفاده از آن قانون‌گذاران مي‌توانند با اجراي يك نطق نامحدود در پشت تريبون مانع از مطرح شدن يك لايحه در كنگره شوند. طبق قانون ايالات متحده اگر ۶۰ سناتور به لايحه‌يي راي مثبت بدهند، فيلي باستر از موضوعيت خارج مي‌شود اما تعداد جمهوري‌خواهان كه همگي آنها نيز با توافق مخالف‌اند ۵۴ نفر است و آنها نخواهند توانست حد نصاب لازم را براي شكستن فيلي باستر به دست آورند. به نظر مي‌رسد اين امر كه زماني حربه جمهوري‌خواهان براي مخالفت با انتصاب‌هاي اوباما بر پست‌هاي حساس بود اينك به بلاي جان خودشان تبديل شده است.


فيلي باستر بلاي جان جمهوري‌خواهان


در همين خصوص جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري خود در واكنش به اعلام حمايت ۴۲سناتور دموكرات امريكا از توافق هسته‌يي ايران و گروه ۱+۵ گفت كه كاخ سفيد از فيلي باستر در مجلس سنا براي جلوگيري از تصويب قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌يي استقبال مي‌كند. دولت امريكا از اين سطح از حمايت سناتورها از توافق هسته‌يي خرسند است. ما از اعضاي كنگره كه حامي اين توافق هستند، انتظار داريم كه گام‌هاي لازم در كنگره را براي جلوگيري از تلاش برخي قانون‌گذاران براي تضعيف توافق هسته‌يي بردارند. وي درباره راي‌گيري قانون‌گذاران درخصوص برجام گفت: نقشي كه كنگره براي خود ايجاد كرد، اساسا فرصتي براي تاثير‌گذاري بر اين توافق به شيوه‌يي خرابكارانه بود. اين نقشي است كه كنگره براي خود طراحي كرده است. ما خشنوديم كه توانسته‌ايم حمايت كافي را در كنگره امريكا به دست آوريم تا مانع از آن شويم كه كنگره اين توافق بين‌المللي را خراب كند.
جاش ارنست در پاسخ به سوالي درباره واكنش رييس‌جمهور امريكا به خبر حمايت ۴۲سناتور دموكرات از برجام اظهار كرد: من اين فرصت را نداشتم كه پس از اعلام حمايت اين سناتورها از توافق هسته‌يي با شخص رييس‌جمهور صحبت كنم. اما رييس‌جمهور امريكا معتقد است كه اين توافق كشور ما را امن‌تر خواهد كرد. وي بر اين باور است كه توافق باعث مي‌شود نزديك‌ترين هم‌پيمان ما در خاورميانه امن‌تر باشند. اوباما معتقد است كه اين توافق به بهترين شكل ممكن خود به نفع شركاي ما در منطقه به خصوص كشورهاي حوزه خليج (فارس) است. اين چيزي است كه رييس‌جمهور امريكا درباره‌اش با پادشاه عربستان سعودي بحث و گفت‌وگو كرد. روشن است كه اوباما خشنود است كه اكنون مي‌توانيم اين توافق را جلو ببريم.



آزموده را آزمودن خطاست

از سوي ديگر سيدحسين موسويان، ديپلمات و معاون پيشين سياست خارجي دبيرخانه شوراي امنيت ملي ايران در ايالت اوكلاهاما كه از پايگاه‌هاي مهم جمهوري‌خواهان امريكاست در نشست بزرگ روتاري كلوپ كه با شركت ۲۵۰نفر از اعضاي برجسته اين ايالت برگزار شد با اشاره به اعتقاد عمده جمهوري‌خواهان كنگره امريكا مبني بر اينكه امريكا بايد توافق هسته‌يي را رد كرده و با اعمال فشارها و تحريم‌هاي بيشتر، امتيازات بيشتري از ايران بگيرد، گفت: امريكا استراتژي فشار و تحريم بيشتر را به مدت ۸سال در دوره رياست‌جمهوري بوش و اوباما آزمود و ديد كه ايران با فشار و تحريم بيشتر، ظرفيت غني‌سازي خود را بيشتر توسعه داد. عجيب است كه اكثريت كنگره جمهوري‌خواه به‌ دنبال تكرار همان تجربه شكست خورده هستند. اگر هدف امريكا شفافيت در برنامه هسته‌يي ايران است كه توافق هسته‌يي در برگيرنده حداكثر شفافيت برنامه هسته‌يي در قالب معاهدات بين‌المللي است. اگر هدف امريكا اطمينان از نساختن بمب هسته‌يي توسط ايران است كه اين توافق محكم‌ترين و جامع‌ترين راهكارهاي پيشگيري از ساخت بمب هسته‌يي را مدون كرده به‌گونه‌يي كه در تاريخ برنامه هسته‌يي جهان نظير ندارد. به ‌همين دليل است كه تمام كشورهاي جهان به‌جز نتانياهو از اين توافق حمايت مي‌كنند. واشنگتن و تهران داراي اختلافات بزرگ و منافع مشترك بزرگ هستند. امريكا معتقد است كه ايران بايد سياست‌هاي منطقه‌يي خود را تغيير دهد و ايران هم اعتقاد دارد كه سياست‌هاي امريكا منطقه را به اين فلاكت انداخته است زيرا امريكا در ۶۰ ساله گذشته از نظام‌هاي فاسد ديكتاتوري در منطقه حمايت كرده كه موجب توليد فقر و بيكاري و توسعه نيافتگي در كشورهاي عربي شده و در نتيجه عامل اصلي بي‌ثباتي‌هاي موجود در منطقه و فروپاشي جهان عرب است. لذا اين امريكاست كه بايد سياست خود را در منطقه تغيير دهد. در نهايت ايران قدرت منطقه و امريكا هم قدرت جهاني است و بحران‌هاي جاري خاورميانه هم بدون همكاري اين دو قدرت تاثيرگذار حل و فصل نخواهد شد.


۵۰۰ ميليارد دلار ظرفيت پروژه در ايران

اين ديپلمات پيشين در پايان اين نشست ۸ پيشنهاد براي تعميق روند تشنج‌زدايي در روابط ايران و امريكا ارائه كرد: اجراي كامل توافق هسته‌يي، توقف اقدامات خصومت‌آميز، منزوي كردن جنگ‌طلبان، ادامه مذاكرات مستقيم، همكاري در زمينه‌هاي منافع مشترك، مذاكره در مورد اختلافات، تقويت روابط مردمي و تقويت روابط اقتصادي.
وي در مورد روابط اقتصادي گفت: با وجود دشمني‌ها، ايران موانع قانوني عليه روابط اقتصادي با امريكا وضع نكرد و اين موانع از سوي امريكا به وجود آمد. با اجراي توافق هسته‌يي و رفع تحريم‌ها، ايران ظرفيت اجراي ۵۰۰ ميليارد دلار پروژه در بخش انرژي در ۵ سال آينده را خواهد داشت.
زيرساخت‌هاي صنعت نفت ايران در حد بالايي از تكنولوژي امريكاست بنابراين امريكا مي‌تواند در پروژه‌هاي انرژي ايران مجددا فعال شود.
نقل از افکار نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار