دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: وجود یک بستر امن و پیشرفته، متکی به فناوری‌های نوین و بومی برای قرار گرفتن در مسیر ارتقا و پیشرفت فرهنگ ایرانی اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی ضروری است.
کد خبر: ۹۱۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 05 November 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛ناهید نظری با تاکید بر ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: از آنجا که امروزه بخشی از فرهنگ عمومی با گره خوردن با فضای مجازی رها شده دچار آسیب شده است ضرورت وجود یک بستر امن و پیشرفته و متکی به فناوری‌های نوین و بومی لازم است تا بتوانیم ضمن هدایت و راهنمایی درست افراد و آموزش مهارت‌های سواد رسانه به آنان، در مسیر ارتقا و پیشرفت فرهنگ ایرانی اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی قدم برداریم.  

وی افزود: در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشر است به شرط آنکه در راه صحیح استفاده شود از این رو برای ورود و حضور موثر در این فضا باید علاوه بر اطلاعات کافی، سواد و مهارت لازم زیرساختی امن و مطمئن و بستری داخلی جهت مصونیت از خطرات و آسیب‌ها لازم است. 

این فعال رسانه‌ای گفت: راه اندازی این بستر، که با عنوان شبکه ملی اطلاعات مطرح است،  موجب افزایش توان نظارت و مدیریت محتوای در حال تبادل در فضای مجازی و جلوگیری از شیوع محتوای مخرب در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا امروزه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مختص به خود علاوه بر کنترل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانع از انتشار داده‌های شخصی مردم جامعه خود شده‌اند، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته چون آمریکا، ژاپن، چین، روسیه، از بستر ایجاد شده در جهت افزایش استفاده مردم از سرویس‌هایی با زبان، فرهنگ بومی و مطابق با ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی خود بهره برداری می‌کنند. 

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای استان ایلام، به نقش شبکه ملی اطلاعات به عنوان مادر تمامی شبکه‌های داخلی کشور که مسیریابی ارتباطات و تبادلات مردم از طریق آن انجام می‌گیرد، اشاره و بیان کرد:  برای راه اندازی این شبکه باید زیرساخت‌های اولیه آن توسط وزارت ارتباطات که نقش اصلی در جامعه عمل پوشاندن به این موضوع مهم دارد فراهم شود، مردم و جوانان مومن و انقلابی نیز با مطالبه گری این مسئله و تلاش برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، در مسیر شکستن ابزارهای محاصره تبلیغاتی دشمن قدم بردارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اراده جدی برای تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از بومی سازی سرویس‌ها و خدمات برخط در کشور وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: دشمنان همواره از عدم تکمیل شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور استفاده کرده و با مدیریتی که در این فضا با استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی خود دارند به مقابله با نظام اسلامی، آنهم با تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم پرداخته است. 

نظری اضافه کرد: امروزه همگان بر استفاده نامحدود و بی‌ضابطه نوجوانان و جوانان از شبکه‌های اجتماعی و اعتیاد آنان در استفاده از فضای مجازی اذعان دارند و حضوری پر رنگ بدون نظارت و آموزش صحیح به فرموده رهبر انقلاب فضای مجازی را به قتلگاه جوانان تبدیل کرده است. 

وی به اهمیت این مساله از نگاه رهبری اشاره کرد و گفت:  مقام معظم رهبری  شهریور ماه سال جاری به مناسبت هفته دولت در ارتباط تصویری با رئیس جمهور و اعضای دولت بار دیگر تاکید کردند موضوع فضای مجازی بسیار مهم است ما هم اهمیت فضای مجازی و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است را قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که در این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می‌شود و ما نمی‌توانیم مردم را بی‌پناه رها کنیم.

نظری یادآور شد: برخی راه اندازی این شبکه را مساوی با قطع اینترنت می‌دانند، اما باید گفت با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای مستقل در کشور ایجاد می‌شود که ضمن اتصال به اینترنت جهانی با ضوابطی مشخص و مدون به ارائه انواع خدمات عمومی اعم از رمزنگاری، امضای دیجیتال، برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور می‌پردازد.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای در استان ایلام، ضمن تاکید مجدد بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، آن را عامل استقلال کشور و قطع ید دشمنان دانست و بیان داشت: شبکه ملی اطلاعات پرظرفیت و با پهنای باند بوده و شامل مراکز داده و میزبانی داخلی است که این ویژگی تملک واقعی بر اطلاعات و زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی و قطع ید دشمنان از تسلط بر اذهان و قلوب مردم را به دنبال دارد./ع

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار