کد خبر: ۹۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 08 September 2015
بازرس هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی رشت و بخش‌های تابعه گفت: استفاده از روش‌های دانش‌بنیان در تولید و ساخت بتن خوب با مقاومت مناسب در ساخت‌‌وسازها ضروری است.
خبرگزاری فارس: ضرورت استفاده از روش‌های دانش‌بنیان در ساخت‌وسازها

مهران پاداش‌ستوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به رشد و توسعه شهرها بر اثر ساخت‌وسازها اظهار کرد: با توجه به استفاده درصد قابل توجهی از آب در ساخت‌وسازها و احداث پروژه‌های عمرانی در رشد و توسعه شهرها، اکنون زمان آن رسیده تا از روش‌های دانش‌بنیان در این عرصه بهره‌مند شویم.

وی درباره بحران آینده آب افزود: با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در تولید و ساخت یک بتن خوب با مقاومت مناسب می‌توان گام برداشت.

پاداش‌ستوده، ساخت‌وسازهای محکم و مقاوم را مرهون تولید بتن با کیفیت و استفاده از مواد اولیه مرغوب دانست و گفت: استفاده از بتن استاندارد در ساخت‌وساز امری ضروری است.

وی کیفیت سیمان، خصوصیت مصالح «سنگدانه‌ای»، نسبت آب به سیمان و شرایط مراقبت از بتن، زمان بتن‌ریزی و دمای هوا را از جمله موارد مورد توجه در ساخت یک بتن مرغوب و استاندارد عنوان کرد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه کارگران سازنده بتن در روش مذکور هیچ اطلاعی از چگونگی و کنترل‌های فرآیند ساخت بتن ندارند، اغلب شاهد استفاده از بتن نامرغوب و غیراستاندارد در پروژه‌ها هستیم.

بازرس هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی رشت و بخش‌های تابعه، با بیان اینکه کیفیت و کنترل فرآیند ساخت بتن با نیروهای انسانی سازنده نسبت مستقیم دارد، گفت: در نتیجه محصول کار نمی‌تواند در روش اشاره شده دارای اطمینان لازم باشد.

وی با تصریح بر اینکه اکنون بسیاری از بتن‌های مورد استفاده با روش ساخت دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امروزه با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان مانند افزودنی‌های بتن در ساخت‌وسازها علاوه بر مقاوم‌سازی و استحکام بناها می‌توان از مصرف زیاد آب در ساخت و سازها نیز جلوگیری کرد.

استفاده از روان کننده‌ها در تولید بتن موجب کاهش مصرف آب می‌شود

پاداش‌ستوده، ژل میکروسیلیس، روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها و ... را از جمله افزودنی‌های بتن برشمرد و گفت: استفاده از این مواد در ساخت بتن، بتن‌ریزی در سقف، ستون‌ها، سازه‌های بسیار مسلح، فونداسیون ماشین‌آلات و ... توصیه می‌شود.

وی استفاده از سخت کننده بتن و کیورینگ بتن را موجب سخت و مقاوم شدن و نفوذ ناپذیری آب و روغن و ... در بتن خواند و خاطرنشان کرد: کیورینگ بتن موجب پوشاندن سطح بتن با یک غشا نازک برای جلوگیری از تبخیر شدید آب بتن و ایجاد ترک‌های سطحی در مناطق در معرض تابش آفتاب و وزش باد می‌شود و نیز از آب‌پاشی روی سازه‌ها و هزینه‌های کارگری و صرف انرژی بیهوده جلوگیری می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه آب‌بندی به سازه‌های بتنی یکی از روش‌های نگهداری بتن در سخت و سازه‌هاست اضافه کرد: امروز باید با بهره‌گیری از مهندسی دانش‌محور در راستای بهبود مستمر فرآیند ساخت‌وساز به‌ویژه حفظ دوام و پایابی سازه‌های بتنی و فلزی گام برداشت.

وی خطاب به فعالان عرصه ساخت وساز به ویژه پیمانکاران و کارفرمایان پروژه‌های صنعتی و ساختمانی یادآور شد: با بهره‌گیری از روش‌های نوین در ساخت‌وساز پیرامون افزایش دوام بتن، ارتقای مقاومت مکانیکی، نفوذناپذیری، آب‌بندی سازه‌ها و ... با تلفیق دانش به ویژه دانش نانو و صنعت با حفظ کیفیت استاندارد و دوام بیشتر سازه‌ها گام بردارند.

پاداش‌ستوده با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های علمی نوین با به‌کارگیری افزودنی‌های مجاز به بتن در شرایط جوی و مواد خورنده از بناها محافظت می‌کند، گفت: استفاده از راهکارهای علمی در ساخت‌وساز علاوه بر افزایش کیفیت بسیار مقرون به‌صرفه است.

حضور مهندس ناظر به تنهایی تضمین‌کننده کیفیت ساخت‌وساز نیست

بازرس هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی رشت و بخش‌های تابعه، شرایط حمل و استفاده از المان‌های سازه‌ای را مهم خواند و افزود: تا زمانی که ما با روش سنتی و غیر استاندارد فعلی در حال ساخت بتن و استفاده از آن هستیم هیچ تضمینی در کیفیت سازه‌های بتنی نخواهیم داشت.

وی بتن را ماده اصلی ساختمان دانست و تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند حضور مهندس ناظر بر پروژه‌ها تمام مشکلات را برطرف می‌کند اما این امر تنها بخشی از فرآیند ساخت‌وساز است و حضور ناظر به تنهایی تضمین کننده کیفیت نیست.

پاداش‌ستوده خواستار اجرای طرح کنترل بتن‌های آماده با کمک دستگاه‌های اجرایی عملیاتی و آموزش‌های خاص، نظارت دقیق‌تر بر روند تولید بتن‌های آماده  در گیلان شد.

وی اجرای فرآیندهای آموزشی را موجب ارتقای کیفیت ساخت‌وسازهای بتنی خواند و یادآور شد: در راستای بهره‌گیری از افزودنی‌های بتن همواره باید از مصرف بیش از حد مجاز توصیه شده توسط سازنده ماده افزودنی جداً خودداری و این موارد به متقاضیان آموزش داده شود.

برگزاری دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در گیلان

این مسئول از برگزاری دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در 13 تا 15 آبان ماه امسال در نمایشگاه فرش گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای روز ساخت‌وساز و خدمات تخصصی و فرهنگ‌سازی علمی فرآیند ساخت‌وساز به معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات و حل چالش‌های کارخانه‌های تولید بتن آماده از زمان تولید، حمل و نقل، تخلیه و بررسی تاثیر روان کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها در بتن آماده از سوی مسئولان مربوطه شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار