آیین نامه اجرایی ماده (۱۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار شهرداری‌ها را موظف کرده که مکان‎هایی را برای رونق مشاغل کوچک و متوسط جایابی کنند، قانونی که مسئولان کرمانشاه اطلاع چندانی از آن ندارند.
کد خبر: ۹۰۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 06 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،فضای کسب و کار از جمله ملاک‌های مشخص وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت.

محیط کسب و کار در کشورها هرچه شفاف‌تر و رقابتی‌تری باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست‌های مطلوب شده و روند بهبودی شاخص‌های اقتصادی را در پی خواهد داشت، اما برای رسیدن به این شاخص‌های مطلوب، باید اقدام و عمل داشت.

مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با کارآفرینان می‌فرمایند: ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.

ایشان با اشاره به اهمیت کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام، ایجاد اشتغال را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفرینی، نوعی زمینه سازی برای به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانستند و افزودند: ایران، امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبدیل شده است اما این واقعیت، تنها گام اول از روند پیشرفت و سرافرازی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی، با تأکید به نیاز اساسی کشور به کار و کارآفرینی خاطرنشان کردند: دو دلیل اساسی یعنی «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان» ثابت می‌کند که ایران، بیش از هر دوره دیگر به کار و کارآفرینی احتیاج دارد.

مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با نامگذاری سال بر رونق تولید و جهش تولید، نشان دادند که بهبود فضای اقتصادی کشور، با اتکا بر بهبود فضای کسب و کار پیش می‌رود، لذا برای دستیابی به این هدف باید تمام بخش‌ها و نهادها با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.

بنابراین رونق و جهش تولید هدفی نیست که تنها معطوف به وظایف و اختیارات یک یا چند دستگاه دولتی باشد، رونق تولید در ابتدا نیازمند بسترهایی است که این بستر از طریق بهبود فضای کسب و کار ممکن می‌شود، یعنی همان مشکلی که با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر همچنان درشرایط مطلوبی قرار ندارد.

به‌ گفته کارشناسان، مهم‌ترین بستر برای اینکه بخش تولید کشور به رونق و جهش دست یابد، بهبود فضای کسب و کار است که شاخص‌های بسیاری را در دل خود دارد و علاوه بر دستگاه‌های دولتی نهادهایی خارج از بدنه دولت از جمله دستگاه قضا، شهرداری‌ها و... را نیز در بر می‌گیرد.

طی سال‌های گذشته همواره شاهد تاکید متولیان بر ضرورت بهبود وضعیت تولید با ارائه برنامه‌ها و دستور العمل‌های مختلف بوده‌ایم، در حالی که وضعیت کنونی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که این برنامه‌ها صرفاً برای نوشته شدن روی کاغذ مطلوب بوده و نتوانسته تأثیر چندانی در تغییر فضا داشته باشد، که به‌ عنوان مثال می‌توان به آیین نامه اجرایی ماده (۱۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره کرد.

مورخ ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴، هیات دولت آیین نامه اجرایی ماده (۱۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را به تصویب می‌رساند و در تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه همان سال از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

در بخشی از این آیین نامه آمده است:

شهرداری‌ها موظفند به منظور بالابردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده نمایند و بر مبناء قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

خبرنگار فارس جهت اطلاع از اقدامات شهرداری در راستای تحقق این آیین نامه به سراغ مدیران شهرداری کرمانشاه رفت که متأسفانه با گذشت چند روز پیگیری به در بسته خورد و جوابی نیافت، اما نائب رئیس شورای شهر کرمانشاه، محل نگهداری کنونی سگ‌های ولگرد را یکی از اقدامات شهرداری در سال‌های گذشته عنوان کرد.

«سید احسان احسانی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: چند سال پیش قانونی ابلاغ شد که در آن شهرداری‌ها ملکف شدن به ارائه زمین به تولیدکنندگان جهت اشتغالزایی و رونق منطقه شدند.

وی افزود: بنده خاطرم هست که آن‌زمان اقداماتی صورت گرفت و محلی در مسیر جاده سراب نیلوفر تهیه شد اما نیمه کاره ماند و اکنون به محل نگه داری سگ‌های ولگرد تبدیل شده است.

احسانی تصریح کرد: طبق آن قانون شهرداری باید به تولیدکنندگانی که بصورت تعاونی و ازسوی اتاق اصناف و سازمان صنعت معرفی می‌شوند، زمین ارائه کند که این موضوع اکنون نیمه کاره مانده است.

خبرنگار فارس در ادامه جهت پیگیری این موضوع به سراغ مدیرکل مسکن و شهرسازی رفت، شریفی در این گفت‌و‌گو اظهار، داشت: می‌دانم که اقداماتی صورت گرفته است، اما به صورت ریز و جزئیات در جریان آن نیستم و باید شهرداری صحبت کنیم تا بتوانیم میزان زمین‌های ارائه شده را تفکیک کنیم.

پیگیری این موضوع از سوی خبرنگار فارس تا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز پیش رفت و دارابی رئیس این سازمان به خبرنگار فارس گفت: آنچه که مطلع هستم این است که شهرداری نسبت به ارائه غرفه به واحدهای تولیدی اقدام کرده است که می‌توان به مجتمع میلاد در میدان آزادی، شهرک الهیه و کارمندان اشاره کرد اما بررسی این موضوع نیاز به زمان دارد.

با این توصیفات، اکنون آنچه مشخص نیست، اقدامات دقیق شهرداری درخصوص اجرای این آیین نامه و عدم اطلاع دقیق دیگر مسؤلین است.

بررسی این آیین نامه بسیار مهم که می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید داشته باشد از سوی خبرگزاری فارس در روزهای آینده پیگیری خواهد شد، اما آنچه که اکنون مورد انتقاد است، عدم اطلاع مدیران شهرداری از اقدامات صورت گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار