کاشف اسرار-امروز اول شهریور مصادف با محرم، ماه خون بر شمشیر می باشد و مصادف با روز پزشک و بزرگ داشت بوعلی سینا، پزشک حاذق ایرانی است.

به گزارش کاشف اسرار،با شیوع کرونا، پزشکان از جان مایه گذاشتند و در این راه جان باختند و چه خوش سعادت که شهید راه سلامت شدند.

جا دارد از تلاش های برادران ” امین و آرش تقی پور دهکا ” به اتفاق والده ارجمند ” طوبی احمدی لشکام ” به عنوان اعضای هیات مدیره ” شرکت ساختمانی انبوه سازان آرش منطقه آزاد انزلی” که به سهم خود برای مقابله با شیوع کرونا و اوج سختی ، برخی از لوازم مقابله با این بیماری با قیمت های نجومی خریداری و در اختیار مردم نیازمند و برخی از مراکز درمانی قرار دادند، تشکر بشود..

اجرکم عندالله..امیدواریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان از زحمات این جوانان غیور هر چه سریعتر تجلیل بکند.

تشکّر و قدردانی از خدمت‎گزاران و صاحبان حق، گاهی با زبان و احترام ظاهری است. گاهی با عمل و خدمات متقابل و زمانی با کمک و حمایت‎های بی‎دریغ و بدون چشم‎داشت. تشکّر از هر کس، باید به تناسب شخصیت و موقعیت او انجام شود.

تشکّر از پدر و مادر. معلّم و استاد. دوست صمیمی، پزشک معالج، روحانی دل‎سوز، مسئولان خدمت‎گزار و…، هر کدام به تناسب خود باید انجام بگیرد.

کمترین حدّ تشکّر آن است که برخوردها، پر محبّت و صمیمی و به دور از هرگونه آزار و رنجش باشد. عالی‎ترین تشکّر آن است که در برابر خوبی افراد، چند برابر خوبی کرد و خوبی آنان را در زبان و عمل، به بهترین وجه جبران نمود.

اهمیّت سپاس‎گزاری از دیگران

قرآن کریم در موارد متعدد، از خداوند به عنوان شکور و شاکر یاد کرده است، از جمله:

«وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فِإِنَّ اللهَ شاکِرٌ عَلِیمٌ » ؛[١]

کسی که فرمان خدا را، در انجام کارهای نیک اطاعت کند، خداوند (در برابر عمل او) شکرگزار و داناست.

«إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکُورٌ »؛[٢]

همانا خداوند آمرزنده و بسیار سپاس‎گزار است.

یعنی انسان‎هایی که کارهای نیک انجام می‎دهند، خداوند از آنان تشکّر می‎کند و با نیکی و دادن پاداش به آنان، تشکّر خود را عملاً آشکار می‎سازد.[٣]

تشکّر و قدردانی از انسان‎های شایسته و خدمت‎گزار، از خصلت‎های خدا و یک ارزش بسیار مهم است. آنان که دارای چنین روحیه‎ای هستند، مظهر یکی از خصال خداوند بزرگ می‎باشند.

در روایات اسلامی، تشکّر از مردم در برابر خدمات و نیکی‎هایشان، به عنوان تشکّر از خدا به حساب آمده است. در این جا نظر شما را به چند روایت جلب می‎کنیم:

١ـ رسول خدا(ص)فرمود:

وَ مَنْ لَمْ یَشْکُرِ النّاسَ لَمْ یَشْکُرِاللهَ ؛[٤]

کسی که از انسان‎ها تشکّر نکند، از خدا تشکّر نکرده است.

٢ـ امام سجّاد(ع) فرمود: خداوند در روز قیامت به بنده‎اش می‎فرماید:

أَشَکَرْتَ فُلاناً؟ فَیَقُولُ: بَلْ شَکَرْتُکَ یا رَبِّ . فَیَقُولُ: لَمْ تَشْکُرْنِی إِذْ لَمْ تَشْکُرْهُ أَشْکَرُکُمْ لِلّه أَشْکَرُکُمْ لِلنّاسِ ؛[٥]

آیا از فلانی تشکّر نمودی؟ او عرض می‎کند: پروردگارا، بلکه تو را تشکّر نمودم. خداوند می‎فرماید: چون از او سپاس‎گزاری ننمودی، از من هم سپاس‎گزاری ننموده‎ای. شکرگزارترین شما نسبت به خدا، شکرگزارترین شما نسبت به مردم است.

٣ـ امام صادق(ع) فرمود:

أُشْکُرْ مَنْ أَنْعَمَ عَلَیْکَ ؛[٦]

از آن کسی که به تو نعمت رسانده، تشکّر کن.

٤ـ حضرت رضا(ع) فرمود:

مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ ؛[٧]

کسی که از بندگان بخشنده تشکّر نکند، از خداوند متعال تشکّر ننموده است.

٥ـ نیز فرمود:

مَنْ لَمْ یَشْکُرْ والِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ ؛[٨]

کسی که از پدر و مادرش تشکّر نکند، خدا را تشکّر و سپاس‎گذاری ننموده است.

نمونه‎ها

در زندگی پیامبر(ص)و امامان(ع) موارد بسیار دیده می‎شود که آنان از افراد نیکوکار، قدردانی و تشکّر می‎کردند و سپاس خود را با نیکوترین شکل آشکار می‎نمودند