مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی:
وی با اشاره به ظرفیت های خوب همکاری دو جانبه بخصوص در حوزه تجاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و فعالیت بیش از 10 شرکت آذربایجانی در منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: بورس کالای منطقه آزاد انزلی محل عرضه تمامی محصولات در حال مبادله در بورس کالای کشور است .
کد خبر: ۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵ 28 February 2015
به گزارش روز شنبه مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، هیأت اقتصادی عالی رتبه این منطقه با ظرفیت های جدید طراحی شده برای بندر جدید باکو و طرح ها و برنامه های جمهوری آذربایجان برای توسعه حمل و نقل دریایی در خزر آشنا شده و دیدار نشست مشترکی با سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی این کشور برگزار کردند.

هیأت اقتصادی منطقه آزاد انزلی پس از بازدید از جزیره مصنوعی در حال ساخت خزر آیلند در مذاکره با فعالان اقتصادی بخش خصوصی حاضر در این پروژه سرمایه گذاری بین المللی، در رابطه با زمینه های همکاری مشترک ، فرصت های سرمایه گذاری و مزیت های منطقه آزاد انزلی برای فعالیت شرکت های خارجی را برای این سرمایه گذاران تشریح کردند.

*پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک 

همچنین بر اساس این گزارش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار با معاون وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاران دو کشور را پیشنهاد کرد.

در این دیدار راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی و صنعتی ایران و آذربایجان با تکیه بر ظرفیت های منطقه آزاد انزلی مورد بررسی قرار گرفت.

مسرور در این نشست منطقه آزاد انزلی را بعنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران واجد مزایا و معافیت هایی چون امکان ثبت و فعالیت شرکت با سرمایه گذار خارجی تا میزان 100 درصد ،معافیت از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی عنوان و تصریح کرد: این سازمان در حال ساخت مجتمع بندری کاسپین به منظور بالا بردن توان و ظرفیت های ترانزیتی خود در دریای خزر است.

وی با اشاره به ظرفیت های خوب همکاری دو جانبه بخصوص در حوزه تجاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و فعالیت بیش از 10 شرکت آذربایجانی در منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: بورس کالای منطقه آزاد انزلی محل عرضه تمامی محصولات در حال مبادله در بورس کالای کشور است .

وی یاداور شد: اتصال به شبکه بورسی کشورهای حاشیه خزر و الکترونیکی نمودن مبادلات کالا با این کشورها از مهمترین برنامه های آتی این سازمان به منظور گسترش فعالیت های تجاری بین المللی منطقه آزاد انزلی در حوزه مبادلات بورسی است.

مسرور با اشاره به میزبانی پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی حوزه خزر در بهار سال آینده از سوی این سازمان افزود: برگزاری این اجلاس بین المللی علاوه بر نقشی که می تواند در توسعه همکاری های تشکل های بخش خصوصی کشورهای حاشیه دریای خزر ایفا نماید، زمینه افزایش همکاری های دو جانبه را مهیا می کند.

وی پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاران دو کشور به منظور منسجم کردن مراودات دو جانبه در قالب یک اتاق کار مشترک را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر می تواند الگویی برای گسترش همکاری کشورهای حاشیه این دریا در چارچوب شورای همکاری دریای خزر در راستای همگرایی منطقه ای در خزر باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار تجارت ترجیحی میان کشورهای حاشیه خزر را از سیاست های اقتصادی سازمان متبوع خود عنوان و خواستار بهره گیری از ظرفیت های گردشگری بخصوص در زمینه گردشگری دریایی در خزر شد.

وی اظهار کرد: ایجاد خط دریایی مسافری انزلی و باکو با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر، در دستور کار این سازمان است و از دولت آذربایجان به عنوان طرف دیگر این طرح مسافری و گردشگری برای تسهیل و تحقق این مهم، انتظار همکاری ویژه داریم.

وی در خصوص برنامه این سازمان برای توسعه مراودات تجاری در خزر گفت: مهمترین برنامه راهبردی منطقه آزاد انزلی در حوزه افزایش ترانزیت در دریای خزر، فعال سازی کریدور شمال - جنوب است.

مسرور، اجرای طرح های توسعه بنادر ایران در دریای خزر، اتصال به شبکه ریلی کشور و گسترش افزایش ظرفیت جاده ای و فرودگاه بین المللی سردار جنگل، از جمله دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد.

معاون وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار منطقه آزاد انزلی را واجد ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری های صنعتی و اقتصادی دو کشور خواند.

معاون وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با اشاره به مشترکات تاریخی-فرهنگی موجود، سطح روابط دو کشور را نشانه روند رو به رشد این ارتباطات و برگزاری 20 دیدار در 9 ماه اخیر با هیأتهای ایرانی در حوزه وزارتخانه متبوع خود اعلام کرد.

ساحل بابایف افزود: هم اکنون 456 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند که برای افزایش این تعداد ظرفیت لازم وجود دارد، و این در حالی است که سفر هیأت اقتصادی منطقه آزاد انزلی می تواند در توسعه و تعمیق این مراودات موثر باشد.

وی با اشاره به چشم انداز مثبت همکاری با منطقه آزاد انزلی از تمایل خود برای آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه خبر داد و بر وجود علاقه مشترک دولت جمهوری آذربایجان برای تسریع در اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق خط ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا سخن گفت .

معاون وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ظرفیت بندر باکو در طرح توسعه از 10 میلیون تن فعلی به 25 میلیون تن افزایش می یابد اضافه کرد: بندر باکو از طریق شبکه ریلی به جمهوری گرجستان و سپس به خط ریلی اروپا متصل می شود که در کنار اتصال دریای خزر به خلیج فارس، می تواند به گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های دیگر کمک شایانی نماید.

وی خواستار توسعه همکاری ها و ارتباطات دو کشور در زمینه صنعتی-تولیدی شد و با اعلام خبر عضویت 40 شرکت مهم این کشور در بنیاد سرمایه گذاری آذپروم آذربایجان، تصریح کرد: هیأت اقتصادی قوی از منطقه آزاد انزلی در کشورمان حضور یافته و منطقه شما از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه همکاری های اقتصادی و صنعتی برخوردار است و علاقه خود برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان و منطقه آزاد انزلی به فعالان اقتصادی دو طرف اعلام می کنیم.

بابایف با اشاره به طرح این کشور برای توسعه پارک های صنعتی در جمهوری آذربایجان، پیشنهاد همکاری پارک صنعتی سونگای جمهوری آذربایجان و منطقه آزاد انزلی و حضور نماینده ای از این منطقه در جلسات هماهنگی توسعه همکاری های دو کشور را مطرح کرد.

وی با اشاره به نزدیکی منطقه آزاد انزلی به جمهوری آذربایجان و مزایا و معافیت های قانونی منطقه و زمینه مساعد توسعه همکاری ها ور پیشنهاد کرد نماینده ای از منطقه شما در کمیته کاری گسترش همکاری های دو کشور که براساس تفاهم نامه دو جانبه تشکیل شده، حضور داشته باشد.

* امکان توسعه مبادلات اقتصادی 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین در دیدار این هیات با رییس سازمان دریانوردی و بنادر جمهوری آذربایجان گفت : هم اکنون 10 درصد از حجم مبادلات خارجی این منطقه با جمهوری آذربایجان صورت می گیرد که با عنایت به ظرفیت های موجود می توان تعاملات اقتصادی فی مابین را توسعه داد.

مسرور اظهار کرد: در محدوده منطقه آزاد انزلی بزرگترین بندر ایران در دریای خزر در حال فعالیت است و ما در حال احداث مجتمع بندری کاسپین می باشیم و با توجه به مزایا و معافیت های قانونی که برای فعالان اقتصادی -تجاری در این منطقه و دستور رییس جمهور کشورمان برای توسعه همکاری ها با کشورهای حاشیه دریای خزر بدنبال گسترش همکاری های فرامنطقه ای با دولت های همسایه در خزر هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تسریع در روند پهلو گیری و تخلیه و بارگیری کشتی های دو کشور در بنادر یکدیگر را موجب تسریع در مبادله کالا ارزیابی کرد و خواستار تسریع و لحاظ اولویت برای خدمات رسانی به کشتی های ایرانی در بندر باکو شد.

وی گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی برطرف نمودن مشکلات سرمایه گذاران کشورهای حاشیه خزر، با توجه ویژه به فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان است.

مسرور خواستار همکاری مشترک با سازمان دریانوردی جمهوری آذربایجان در خصوص انجام تعمیرات کشتی ها در خزر شد و اضافه کرد: با توجه به توانمندی های گیلان در تولیدات فرآورده های کشاورزی و بازار مصرف خوب موجود در جمهوری آذربایجان ، ظرفیت های کانتینرهای یخچالی خود را افزایش داده ایم تا قابلیت مبادلات صادرات محصولات کشاورزی از ایران به کشور شما و سایر کشورهای حوزه خزر افزایش یابد و برای تأمین بخشی از نیازهای کشاورزی شما آمادگی کامل را داریم.

*خرید کشتی های تجاری 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه تا سال آینده با خرید کشتی های تجاری جدید، کشتیرانی دریای خزر به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی ایرانی در دریای خزر خط کشتیرانی گردشگری باکو -انزلی را راه اندازی می کند، افزود: هدف ما از این سفر دو روزه گسترش عملی مبادلات دو کشور از طریق بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی و استان گیلان است.

رئیس سازمان دریانوردی و بنادر جمهوری آذربایجان با اشاره به وجود همکاری های مناسب میان بنادر دو کشور گفت : علاوه بر سطح موجود، ظرفیت های خوبی برای افزایش این روابط وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به توانمندی ها و علایق موجود، آمادگی خود را برای از سرگیری فعالیت خط کشتیرانی گردشگری میان دو بندر باکو و بندر انزلی و تسهیل در نوبت دهی کشتی های ایرانی در بنادر کشور آذریابجان اعلام کرد.

وی افزود: در بندر جدید باکو ظرفیت های مناسبی برای نگهداری کالاهای فاسدشدنی مهیا شده و از توسعه همکاری ها در زمینه تعمیر کشتی استقبال می کنیم.

*استفاده از ظرفیت بنادر دو کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز با بیان اینکه از توسعه ظرفیت بنادر آذربایجان استقبال می کنیم خواستار استفاده بنادر دو کشور از ظرفیت های یکدیگر شد.

سیدعلی نعیمی افزود: برای تبادل دانش فنی و گسترش همکاری ها دریایی علاقه مندی لازم بین دو کشور و دو ملت وجود دارد و با توجه افزایش ظرفیت بنادر ایران و زیرساخت هایی که در این بنادر ایجاد شده، آمادگی لازم را توسعه مراودات تجاری و گردشگری داریم.

علی اکبر غنجی مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز در این دیدار به بیان توانمندی ها و ظرفیت های موجود و برنامه توسعه این شرکت به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی خزر پرداخت و آمادگی خود را برای توسعه همکاری ها در زمینه های ترانزیت، حمل نقل گردشگری دریایی و ایمنی دریانوردی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش این سفر در راستای سیاست ابلاغی رییس جمهوری مبنی بر نقش و جایگاه مهم منطقه آزاد انزلی در توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و معرفی ظرفیت های تجاری این منطقه به جمهوری آذربایجان صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیأت مدیره این سازمان، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، مدیرکل گمرکات استان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر؛ معاون اقتصادی، مشاور عالی اقتصادی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل، سازمان منطقه آزاد انزلی، رییس انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران ، جمعی از فعالان اقتصادی و بازرگانان منطقه در این سفر رییس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان را همراهی می کنند.

دیدار با وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و روسای گمرکات و بنادر این کشور و برگزاری نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران، تجار و همچنین بازدید از بنادر و پروژه های بین المللی سرمایه گذاری و ظرفیت های تجاری این کشور از اهم برنامه این هیأت اقتصادی در جمهوری آذربایجان بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار