معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: باید خانه تشکل‌ها در سراسر کشور راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۸۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 02 September 2015
دکتر سعید شیرکوند در نشستی با تشکل‌های مردم نهاد استان کرمانشاه که در محل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهارکرد: مهمترین تعبیری که از NGO‌ها می توان کرد این است که همگی آنها غیردولتی هستند و گاهی آنقدر می توانند قدرتمند شوند که توان عملکرد‌شان از دولت هم بیشتر شود.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد دو دسته اند. یک دسته آنها فعالیت های صنفی و انتفاعی انجام می دهند و دغدغه‌شان دفاع از حقوق مادی خود و هم صنفی‌هایشان است و دسته دوم آنهایی هستند که غیر انتفاعی بوده و به دنبال منافع عمومی هستند، اما از لحاظ اینکه غیر دولتی هستند با هم اشتراک دارند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: رویکرد این دولت در همه حوزه‌ها، تقویت تشکل‌ها و نهادهای غیردولتی است و ما هم در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی گردشگری همین رویکرد را دنبال می کنیم. یعنی مایلیم که کار هر صنف را به افراد خود آن صنف واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: اگر تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به اندازه کافی تقویت شده و توانمند شوند می توانند بر عملکرد دولت هم نظارت داشته باشند.

شیرکوند با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی به تنهایی توان حفاظت و حراست از تک تک آثار تاریخی و فرهنگی ایران را ندارد، گفت: برای حفاظت، حراست و نگهداری از میراث گرانبهای گذشتگانمان به وجود سمن‌های فعال در این حوزه شدیدا نیازمندیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اظهارکرد: با حضور سازمانهای مردم نهاد، سازمان‌های دولتی می توانند از حجم خرد گسترده‌تری استفاده کنند، چراکه توان تفکر و قدرت کارشناسی سازمانها محدود است.

وی با انتقاد از عملکرد و دیدگاه بعضی از سازمانهای مردم نهاد افزود: متاسفانه بعضی از این سازمان‌های مردم نهاد در فضا سیر کرده و شرایط موجود کشور را درک نمی کنند و همواره به دنبال آرمانها و رویاهای دور از دسترس هستند.

شیرکوند تصریح کرد: گاهی سازمان‌های مردم نهاد یادشان می رود که غیردولتی هستند و به نوعی خود را شبه دولتی می دانند و همواره به دنبال اخذ بودجه از دولت برای انجام برنامه هایشان هستند، درحالیکه اگر دولت بودجه داشت، خودش هزینه می کرد و دیگر نیازی به سازمانهای مردم نهاد نبود.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید خانه تشکل‌ها را در کشور تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در هر استان سرا یا خانه‌ای را در اختیار تشکل ها قرار دهیم که بتوانند از آن به عنوان کانون و پایگاه استفاده کنند و جلسات خود را نیز آنجا برپا کنند.

شیرکوند در پایان اظهارکرد: هرچقدر تشکل ها را قوی‌تر کنیم وظایف سازمان کمتر می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار