مدیر جهاد کشاورزی خلخال از نصب و راه اندازی اولین سامانه ضد بارش تگرگ در این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۸۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰ 01 September 2015

 به گزارش ایرنا ، هادی ذبیحی در جلسه شورای مدیریت بحران خلخال افزود: این دستگاه برای نخستین بار با هدف پیشگیری از خسارت های بارش تگرگ در روستای خوجین از توابع بخش مرکزی خلخال راه اندازی شده است.
وی گفت: برای نصب و راه اندازی تجهیزات ضد بارش تگرگ و اجرای این پروژه کشاورزی که با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صورت گرفته 360 میلیون ریال هزینه شده است.
ذبیحی اظهار کرد: با توجه به خسارت وارده ناشی از بارش های تگرگ به باغات و اراضی کشاورزی روستای خوجین در سال های گذشته
نصب این سامانه هوشمند برای مقابله و پیشگیری از بارش تگرگ در منطقه ضروری بود.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گستره پوشش این سامانه را 100 تا 150 هکتار از اراضی باغی و کشاورزی منطقه اعلام کرده و افزود: دستگاه ضد تگرگ دارای یک سیستم کنترل هوشمند است که به دو طریق دستی و از راه دور با استفاده از اینترنت قابل کنترل است.
وی گفت: این دستگاه با پرتاب بمب صوتی به طرف ابرهای سیاه باردار تگرگ موجب ذوب شدن تگرگ در آسمان منطقه شده و بارش باران را به جای تگرگ بر روی باغات و اراضی کشاورزی منطقه سبب می شود.
وی همچنین با اشاره به بروز پدیده خشکسالی در منطقه و احتمال ادامه این روند در سال های آینده ترویج ارقام و محصولات کشاورزی کم آب برودیمی را در کنار تشویق کشاورزان و باغداران به اجرای طرح های آبیاری تحت فشار از راهکارهای مقابله با این پدیده طبیعی اعلام کرد.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار