کرونا هنوز تازه نفس است و در میدان مبارزه حریف می‌طلبد. مردم نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اند و چند روزی است آمار مرگ و میرناشی از آن و مبتلایان به این ویروس بالا رفته است؛ کاری نکنیم تا قلب فردی از نزدیکان و هموطنانمان از تپش باز ایستد و جمعی عزادار و مغموم از دست دادن عزیزی از خود شوند؛ بدانیم خطر در کمین است!
کد خبر: ۸۶۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶ 02 July 2020

بیش از 4 ماه پیش میهمان ناخوانده‌ای وارد کشور شد که اکنون به همه نقاط دنیا سرزده و پرونده زندگی بسیاری را بسته و صدها هزار نفر را نیز روانه بیمارستان کرده است؛ بسیاری خانواده‌ها را عزادار کرده و جماعت زیاد دیگری را برای نخستین بار در زندگی‌شان راهی بیمارستان کرده است.

 امروز کرونا در دنیا یک تازی می‌کند و به اصطلاح حریف می‌طلبد! با کسی شوخی ندارد و برایش قیافه، سن و سال، رنگ و نژاد، غنی و فقیر، با سواد و بی سواد و اینکه  در کدام نقطه کره خاکی زندگی می‌کنی....فرقی نمی‌کند؛ می‌توان آن را در هم در گرمترین کشور دنیا دید و در سردترین نقطه جهان نیز آن را  ملاقات کرد.  

با آنکه تنها جثه و وزنش 5 گرم است اما به اندازه حجم و وزن اجسامی غول پیکر بر جسم و روح مردم دنیا فشار وارده کرده است و عده زیادی در زیر فشار آن تاب نیاورده و زمین گیر شده‌اند! در ایران نیز کرونا در حال تلاش برای زمینگیر کردن افراد بیشتری است و با علائم جدیدی خود را نشان می‌دهد.

بیش از 4 ماه است مردم ایران با این ویروس جهانی زندگی می‌کنند و هرروز ظهر منتظر اعلام تعداد مبتلایان و جان باختن جدید هستند و متخصصان حوزه‌های مختلف پزشکی و به ویژه مدیران ارشد وزارت بهداشت به طور مداوم مردم را به رعایت موارد پیشگیرانه فرا می‌خوانند.

 

در روزهای آغازین ورود کرونا و مشخصا در ایام نوروز حساسیت مردم به این بیماری بیشتر شد و به مرور شاهد کاهش میزان مبتلایان و جان باختگان بودیم اما به یکباره با بازگشایی‌های صنوف مختلف و آغاز رسمی کسب و کارها، عادی جلوه دادن بیماری از سوی بخش زیادی از مردم و کاهش حساسیت نسبت به خطرات کرونا، اکنون چند روزی است شاهد افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونایی در کشور شده‌ایم.

بر اساس اعلام مدیران برخی از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های مرجع در درمان بیماران کرونایی در تهران، مراجعات بیماران کرونا به مراکز درمانی زیاد شده است و بخش‌های مراقبت ویژه نیز متراکم تر شده؛ این در حالی است که  کادر درمانی نیز در اثر فعالیت طاقت فرسا و مداوم خود دچار خستگی شده‌اند.

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در هر 10 دقیقه یک بیمار در ایران جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد و در هر 35 ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود.

علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از افزایش چشمگیر روند صعودی مبتلایان و جانباختگان به کرونا خبر داد و مسافرت‌های مردم به نقاط مختلف و حضور افراد در مکان‌های شلوغ، سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری از عوامل گسترش کرونا عنوان کرده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: نکته بسیار مهم تنوع علائم بالینی در مراجعین به بخش‌های بهداشتی و درمانی است؛ چراکه علاوه بر علائم ثابت سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی نیز دیده می شود.

بحث توجه به وسائل حفاظتی و پیشگیرانه در جلوگیری از انتقال و شیوع کرونا، مهمترین موضوع این روزهای جامعه و در مواجهه با این ویروس مهلک است؛ به شکلی که براساس نظرات متخصصان عفونی استفاده از ماسک و شستن مرتب و مداوم دستها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی مثلث طلایی است که از آن به عنوان مهمترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نام برده می‌شود.

اهمیت استفاده از ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا مورد تأکید قاطبه متخصصان حوزهای مختلف پزشکی و از جمله سازمان جهانی بهداشت است؛ این موضوع زمانی دارای اهمیت بسیار است که بنا به گفته متخصصان عفونی هر بار عطسه و سرفه کردن می تواند 200 میلیون ویورس و باکتری را در فضا پخش کند و استفاده از ماسک حتی معمولی ترین نوع آن نیز می‌تواند حدود 90 درصد شانس ابتلا به کرونا را کاهش دهد.

 

موضوع مهم دیگر که این روزها با توجه به فصل تابستان حائز توجه و اهمیت است، روی آوردن مردم به انجام مسافرت به نقاط مختلف کشور است؛ چراکه با توجه به وضعیت متفاوت استانها و شهرهای مختلف در خصوص میزان شیوع کرونا و ارتباطاتی که لاجرم بین افراد مختلف دارای علامت و بدون علامت اما ناقل کرونا روی می‌دهد، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در گسترش میزان  شیوع کرونا در جامعه داشته باشد؛ به شکلی که انتقال افراد از نقاط آلوده به مناطق کمتر آلوده یا بدون آلودگی و نیز جابجایی افراد از نقاط کمتر آلوده به نقاط آلوده در کل باعث انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود

این موضوع زمانی اهمیت مضاعفتی به خود می‌گیرد که بدانیم اثرات مسافرت و نقل مکان ما از شهر و محلی به منطقه دیگر و علائم ابتلا به کرونا در افراد بین 5 تا دو هفته بعد خود را نشان می‌دهد و اگر امروز شاهد افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان  در نقاط مختلف کشور هستیم، یکی از علل مهم آن را باید در انجام مسافرتها در دوسه هفته گذشته مشاهده و جستجو کرد.

البته موضوع تأمین معاش روزانه و فعالیت  اقتصادی موضوع مهمی است که نمی‌توان از آن غافل شد، اما تأمین سلامت و توجه به آن نیز بسیار حائز اهمیت است؛ می توان بارعایت پروتکلهای بهداشتی و توصیه های حفاظتی خود را در برابر هجوم کرونا ویروس محافظت کرد و هم معیشت خود را تأمین کرد؛ اما متأسفانه این روزها شاهد هستیم که نوعی بی تفاوتی و بی توجهی به این بیماری هزار چهره در بخش غالبی از جامعه ظهور و بروز پیدا کرده و  تصور بسیاری این است که کرونا رخت بر بسته و هجران کرده است!

اما واقعیت موجود و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که هنوز کرونا با شدت و قدرت در جامعه جولان می‌دهد و هیچ ضعف و سستی در آن وجود ندارد؛ بلکه سنسورهای جامعه نسبت به خطرات این ویروس منحوس ضعیف شده و جامعه نیازمند توجه مجدد و حتی بیشتر نسبت به این بیماری است. سازمان جهانی بهداشت از افزایش شیوع کرونا در نقاط مختلف دنیا ابراز نگرانی کرده است؛ضمن اینکه هنوز هیچ واکسن و دارویی برای درمان کرونا کشف و ساخته نشده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت چندی قبل از روزهای سخت کرونایی خبر داد بود و اینکه باید خود را با این ویروس تطبیق داده و سبک زندگی‌مان را مطابق با آن تغییر دهیم.

پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار داشت: متاسفانه تعداد بیماران بستری بیشتر از تعداد بیماران ترخیصی شده است و در حال حاضر مقداری با کمبود تخت در سطح شهر تهران مواجه شده‌ایم و دلیل این کمبود برگشتن تخت‌های مخصوص بیماران کووید١٩ به تخت‌های عادی در بیمارستانها و همین طور افزایش تعداد بیماران در چند روز اخیر است؛ همین کمیود تخت باعث شده تا متاسفانه نتوانیم قادر به بسترى تعدادى از آنها باشیم.

وی از آمار پذیرش کودکان در این بیمارستان، گفت: ابتلا در کودکان مشاهده مى‌شود اما تعداد کودکان مبتلا کم است و بیشترین تعداد مبتلایان افراد مسن و کسانى هستند که ریزفاکتورهاى ابتلا را دارند که بسترى مى‌شوند که این موضوع بسیار ناراحت و نگران کننده است؛ چراکه هم مرگ و میر در بین این افراد بسیار بالاست و هم برخورد با این بیماران سخت تر است؛ چون بیماری زمینه‌ای متعددى دارند که این موضوع کار کردن و مدیریت درمان را بسیار دشوار خواهد کرد.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص تغییر آمار مبتلایان، تصریح کرد: به دلیل رعایت نکردن فاصله گذارى فیزیکى مردم و رفتن به مهمانی‌ها و برگشت به روال عادی زندگی، متاسفانه آمار روز به روز در حال افزایش است.

طبرسی با اشاره به  تغییر علائم جدید کرونا، گفت:علائم تقریبا همان علائم قبلى است، اما چون بعضى از آنها شناسایى نشده بود با آن مواجه نشده بودیم؛ در حال حاضر علائم گوارشی مانند اسهال و درد شکم استفراغ، علائم پوستی کهیر ، علائم قلبی، سکته قلبی و درد شدید نواحی قلب و علائم مغزی مانند سکته مغزی از برخی علائم جدید این بیماری است.

وی در پاسخ به نظر استاندار تهران در مورد وضعیت زرد و سفید شهر تهران، گفت: از نظر ما تهران در وضعیت قرمز قرار دارد؛چراکه  ما در تهران از شهرستانها از جمله کرمانشاه، سیستان و بلوچستان شهرهاى شمالى تعداد مراحعین مبتلا به کووید بسیار بالاست و همین مراجعه از شهرستاها موج مریضی ایجاد مى‌کند که همین موضوع  خود باعث افزایش تعداد مبتلا می‌شود.

 

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص پیامی که در صفحات مجازی در مورد ابتلا به کرونا در فصل تابستان نسبت به پاییز بهتر است، بیان کرد: این یک رویکرد است و برخی کشورها رویکردهای متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال کشور سوئد بر این عقیده بود که قرنطینه نداشته باشند و همه مبتلا شوند و فقط افراد پرخطر به بیرون از منزل نیایند و دلیل اتخاذ این رویکرد این بود که در کشورى مانند سوئد ٤٠ تا ٥٠ درصد از افراد تنها زندگى مى‌‌کنند. 

طبرسی اضافه کرد: اگر این رویکرد را در ایران انجام دهیم تا پایان مهر حدود ۸۰ هزار مرگ خواهیم داشت؛ اگر این موضوع را قبول مى‌کنیم این کار ساده است و قابل قبول و قبول کردن این رویکرد به این معناست؛ آیا هر کدام از ما حاضریم که عزیزان‌مان را از دست بدهیم؟ قطعا نه؛ پس در کشور ما به دلیل نبود شرایط و امکانات این کار اصلا انجام شدنی نیست و بنده هم با این رویکرد موافق نیستم. 

وی از ابتلای دوباره کسانی که قبلا دچار کرونا شده‌اند، گفت: تا الان موارد ابتلای مجدد بسیار کم بوده است ولی باتوجه به مطالعاتی که انجام شده است حتی کسانی که در اوایل شیوع کرونا یعنی اسفندماه مبتلا شده‌اند آنتی بادی آنها قابل دی تک در خون نیست و آنتى بادى افراد مبتلا باعث حفاظت آنها از ابتلاى مجدد نشده و امکان ابتلای دوباره آنها وجود دارد.

با عنایت به موارد ذکر شده موضوع مهمی که می توان بر آن تأکید و تصریح کرد این است که همگان از بی تفاوتی به این بیماری مهلک پرهیز کرده و همچنان خود  ودیگران را به رعایت مسائل پیشگیرانه و توصیه های بهداشت فردی ملزم کنیم.

امروز می‌توانیم با پیوستن به کمپین «من هم ماسک می‌زنم» خود و دیگر افراد خانواده و جامعه را به استفاده از ماسک ترغیب و تشویق کنیم و به احترام سلامت یکدیگر از این وسیله مؤثر در جلوگیری از ابتلا به این ویروس در مرحله اول خود و در مرحله دوم همنوعان و دیگر افراد جامعه را مصون سازیم.

 بی تفاوت نباشیم تا بار دیگر مراجعات بیماران به بیمارستانها و مراکز درمانی بیشتر نشود، کادر درمان بیشتر از این خسته و فرسوده نشود، قلب و مغز فردی از نزدیکان و هموطنانمان از تپش و حرکت باز نه ایستد، خانواده‌ای در التهاب و اضطراب درمان عزیزش در مسیر بیمارستان و خانه رفت و آمد نکند، جمعی عزادار و مغموم از دست دادن عزیزی از خود نشود و تخت‌های بیمارستانها به جای درمان و پذیرش بیماران بیماری‌های دیگر، پذیرای بیماران کرونا نشود و خلاصه اینکه هزینه های مادی و معنوی بسیاری بر جامعه و کشور تحمیل نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار