سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری آنلاین
اینکه هنوز برخی تصور می‌کنند هر که دادش بیش، امکاناتش بیشتر، این گونه نیست و ما با داد زدن، بغض کردن، اشک ریختن و ژست‌های این گونه، امکانات بیشتری در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم، چون با بحرانی ملی مواجهیم، کمبود‌ها در همه نقاط وجود دارد و این گونه نیست که مثلا یکی داد بزند و ونتیلاتور بیشتری در اختیارش قرار دهیم!
کد خبر: ۸۳۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 30 March 2020
تابناک اجتماعیرئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر تدابیر ویژه برای روز طبیعت یا همان سیزده بدر گفت: برای جلوگیری از تشدید شیوع ویروس در این روز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ دکتر جهانپور با تاکید بر جان باختن بالغ بر دو هزار و ششصد تن از هموطنانمان بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 و ممکن نشدن سوگواری برای نزدیکان و بستگان ایشان، بروز سندروم و نشانگان «سوگ ابراز نیافته» را محتمل خواند و گفت: باید این امر مهم را جدی بگیریم و برای عبور از آن در دوران پساکرونا تدابیر لازم بیندیشیم؛ افزون بر این، لازم است توجهی ویژه هم به sharing responsibility داشته باشیم.
 
وی در ادامه در تشریح سخنانش گفت: منظورمان از مسئولیت مشترک این است که برخی کشورها در بعد نیروی انسانی توانمندی هایی دارند، بعضی امکانات خوبی مثلا در عرصه تولید واکسن و دارو دارند، گروهی در تولید دستکش و ماسک و امثال اینها توانمندی هایی دارند که اگر همه این کشورها در کنار هم قرار بگیرند، می شود بر مشکلاتی مانند این پاندمی فائق آمد و این موضوع نه سیاسی است و نه انگیزه های سیاسی در آن راه دارد.
 
برای سیزده بدر تدابیر ویژه اندیشیده شده/ اختصاص قطعه ویژه در آرامستان ها به بیماران کرونایی به شدت غلط است/ باید سندروم «سوگ بروز نیافته» و «اشتراک گذاری جهانی» را جدی بگیریم
 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص نزدیک بودن سیزده بدر و تدابیر اتخاذ شده برای این روز، به ویژه بعد از آنکه شاهد انجام سفرهای نوروزی توسط برخی مردم بودیم، گفت: بیش از دو سوم مردم به توصیه ها عمل کرده و سفر نرفتند که نباید این مهم را ندید بگیریم، اما همان گونه که بیم آن می‌رفت، برخی توصیه‌ها را ندید گرفته و بیماری را جدی نگیرند، اکنون هم بیم آن می‌رود برخی در روز طبیعت بیرون بروند.
 
وی افزود: بنابراین، در ستاد ملی مقابله با کرونا، تدابیری ویژه برای این روز تدارک دیده شده که از جمله آنها بستن بوستان ها، پارک ها، تفرجگاه ها و همه مناطقی است که محل مراجعه مردم در روز طبیعت خواهد بود و مقابل آنهایی که تخطی می کنند هم سدی به نام قانون قرار دارد که تدارک ویژه برای این امر دیده شده است.
 
سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونای وزارت بهداشت در ادامه اختصاص محل هایی ویژه در برخی آرامستان در کشور به فوتی های کرونایی، این اقدام را بسیار غلط خواند و تاکید کرد: این تصمیم نه تنها موجب می‌شود انگی جدید برای بیماری اختراع و ابداع شود، که از نظر علمی هم بی فایده و غلط است چراکه پروتکل تدفین مشخص است و این ویروس علاوه بر اینکه پر پرواز ندارد، نمی تواند از عمق زمین هم خارج شده و به برخی سرایت کند.
 
وی افزود: این دست تصمیمات نشان می دهد که برخی افراد و مسئولان، مولفه های مهم جامعه ایرانی را هم نشناخته اند که اگر این گونه بود، لزومی نداشت با وجود پروتکل ساده تدفین، قطعه جدا در نظر گرفته شود. باید بدانیم همان گونه که رعایت نکات بهداشتی اهمیت دارد، افراط در رعایت اصول هم آسیب زاست و یکی از آسیب های آن، تشدید احتمال بروز سندروم سوگ بروز نیافت در آینده است.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نحوه پیگیری افرادی که از طریق سامانه غربالگری شده‌اند، گفت: این امکان برای تلفن‌های شخصی و ثابت همکارانی که در این چند هزار تیم سلامت در سراسر کشور کار پیگیری را انجام می‌دهند، فراهم شده که در صورت تماس با هر فرد، روی تلفن همراه آن فرد شماره ۴۰۳۰ نمایش داده شود. در حال حاضر از نظر فنی برای بیش از ۶۰ هزار موبایل همکاران ما این امکان فراهم شده؛ بنابراین، اگر شماره دیگری غیر از ۴۰۳۰ دیدید، اطمینان نکنید و اطلاعات ندهید و حداقل از آن فرد شماره‌اش را درخواست کرده و با مرکز بهداشتی، سامانه ۱۹۰ یا سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و صحت را چک کنید.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شروع اهدای پلاسما برای درمان مبتلایان کووید19 در یک بیمارستان و استفاده از سلول های مزانشیمال در بیمارستانی دیگر و اینکه آیا اینها بارقه های امید درمان مبتلایان هستند یا نه، گفت: فناوری ها و شیوه های درمانی مختلف در کشورمان به مانند دیگر کشورهای جهان به کار گرفته شده و طرح های مطالعاتی متعددی مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است که این دو طرح هم از جمله آنها هستند که مجوز آزمایش در مراکز درمانی را دریافت کرده‌ و اثر بخشی نسبی آنها را شاهد هستیم اما باید صبر کنیم تا نتایج مشخص و ارزیابی شود و سپس تاییدیه های لازم را دریافت کنند تا در آن صورت به عنوان روش درمانی پذیرفته و حتی به جهان عرضه شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارمندانی که باید بر سر کار حاضر شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی رخ می‌دهد، این مشکل است، اما در سطح سوم قرنطینه، مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی اشتغال دارند، قاعدتا همچنان حضورشان در مشاغل حفظ می‌شود. در عین حال برخی مشاغل هم به درآمد‌های روزانه وابسته بوده و جزو مشاغل خدمات عمومی ضروری تلقی می‌شوند که می‌توانند این روز‌ها تردد داشته باشند. در حوزه کارمندان مشکلی نداریم، چون نیمی از کارمندان دولت با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی از همان ابتدا تعطیل شدند.
 
وی افزود: با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ۵۰ درصد از کارکنان دولت تعطیل شدند و مابقی حداقل ۲۰ درصد کارکنان نظام سلامت هستند که باید تمام قد در عرصه خدمت حاضر باشند و حداقل ۱۰ درصد هم کارکنان خدمات عمومی و شهرداری‌ها هستند که کار قسمت عمده آن‌ها به هیچ وجه قابل تعطیل کردن نیست. تنها ۲۰ درصد کارکنان دولت بودند که تعیین تکلیف نشده بودند که قرار شد یک‌سوم آن‌ها به صورت شیفت بندی سر کار حاضر شوند. با این ملاحظه که می دانیم کار نیروهای نظامی و امنیتی هم تعطیلی پذیر نیست، حتی اگر حکومت نظامی اعلام شود!
 
برای سیزده بدر تدابیر ویژه اندیشیده شده/ اختصاص قطعه ویژه در آرامستان‌ها به بیماران کرونایی به شدت غلط است/ باید سندروم «سوگ بروز نیافته» و «مسئولیت جهانی» را جدی بگیریم
 
جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی اتخاذ تدابیر سخت گیرانه تر در شرایطی که تاکید دارند اوضاع بهتر شده، گفت: علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. با روند فاصله‌گذاری اجتماعی که از ابتدا آغاز شد و موثر هم بود، به بحران‌ها و مشکلاتی که حتی در توسعه‌یافته‌ترین کشور‌های دنیا مشاهده می‌کنیم، مبتلا نشدیم و اکنون در فاز مدیریت هستیم، اما از موج بازگشت مسافران نگرانیم و یا اتفاقات روز طبیعت، قاعدتا تلاش می‌کنیم که حداقل اگر پیشرفت نمی‌کنیم، پس‌رفت هم نکنیم. سختگیری‌ها بر این اساس و طی هفته‌های آتی ممکن است تعدیل شود یا شدت بیابد.

وی تاکید کرد: یکی از کشور‌هایی که بدون افتادن در دام هیجانات و تصمیم‌گیری‌های هیجانی، موضوع کرونا را مدیریت کرد، ایران بود. در برخی کشور‌هایی که ادعا می‌کنند دنیا را می‌چرخانند برای هر  ۷۲ ساعت یک تصمیم گرفته شد، اما ما از روز اول سیاستمان این بود که اولا وارد فاز حکومت نظامی نخواهیم شد، دوما وارد فاصله گذاری اجتماعی می‌شویم و سوما اصل فاصله‌گذاری اجتماعی بر اساس اقدامات اقناعی و اعمال محدودیت های قانونی پیش می‌رود و در بخش هایی که با اقناع کار پیش نمی‌رود، سراغ محدودیت های قانونی خواهیم رفت و چهارم هم اینکه این اقدام را بدون ایجاد هیجان، هراس و وحشت در جامعه انجام خواهیم داد. این سیاست را از روز نخست انجام دادیم و هیچ اقدامی خارج از این نخواهید دید.

جهانپور در ادامه گفت: در برخی استان‌ها گزارش آمار روزانه‌مان هر روز زیر ۵ نفر است و در برخی شهرستان‌ها زیر ۲۰ نفر و بعضا زیر پنج نفر مبتلا داریم که این هم گستره‌ای حدود ۳۹ تا ۴۰ میلیون را شامل می‌شود که روند ابتلا انفرادی شده است، اما ارایه این اطلاعات و جزییات آن هیچ سودمندی ندارد، زیرا هم ممکن است موجب سهل‌انگاری در مراعات در این مناطق شود و در عین حال ممکن است برخی افراد علی رغم تشدید محدودیت‌های تردد بین شهری، انگیزه پیدا کنند که تردد کنند و با روند ابتلای جدید ناشی از سفر افراد مواجه شویم.
 
وی افزود: خوشبختانه روند ابتلا، مرگ و میر و موارد جدید در برخی استان‌ها کاهش یافته است و تخت‌های بیمارستانی خالی داریم. در مراکز درمانی معین که ممکن بود ظرفیت‌شان کامل پر شود، اما اینچنین نشد، ولی فعلا ترجیح می‌دهیم که جزییات آن را منتشر نکنیم. اینکه در کشور موارد جدید داریم یعنی هنوز در فاز طغیان بیماری قرار داریم، اما بیماری در کشور مدیریت شده است. هر زمان وارد فاز کنترل شویم، جزییات را منتشر می‌کنیم.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره کمبود پرستار نیز گفت: قاعدتا نسبت به شاخص‌های کلی سلامت و یا نسبت تعداد پرستار به تخت یا بیمار، در تمام سال‌های اخیر هم کمبود پزشک داشته‌ایم و هم کمبود پرستار و سیاست‌های وزارت بهداشت به این سمت بوده که هم تعداد پزشک و پرستار بیشتری تربیت کرده و هم بیشتر جذب کنیم. قبل از بحران کرونا حدود ۹ تا ۱۰ هزار جذب داشتیم و اکنون با تایید و دستور رییس جمهور کلیه افراد و پرستارانی که در خط مقدم بهداشت و درمانی و درگیر با کرونا قرار گرفتند و استخدام نشده بودند، همه این‌ها در قالب همین ۹۰۰۰ نفری که مجوز گرفتیم که ۴۵۰۰ موردش پرستار است به سمت استخدام رفته و پیمانی جذب خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ برخی روش‌های دارویی در فضای مجازی و داروخانه‌های آنلاین گفت: تبلیغ هر دارو و درمانی با عنوان دارو و درمان اثربخش در مقابل کرونا غیر مجاز است. هر ماده و روشی که برای درمان ارائه شود، تبلیغ عمومی غیر مجاز محسوب می‌شود. همچنین مردم باید درباره اثربخشی دارو‌های گیاهی و غیر گیاهی که تبلیغ می‌شوند، شک کنند. به طور حتم این محصولات دارو نیستند و اگر دارو باشند باید از سازمان غذا و دارو مجوز اخذ کرده باشند. این در حالی است که مصرف بسیاری از این تولیدات زیرپله ای، پیامد‌های جبران ناپذیری برای سلامت مصرف کننده دارد و بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان علاوه بر شیادی، مشکل روانی دارند.

جهانپور درباره ثبت مرگ‌ومیر بیماری در نوزادان و کودکان مبتلا گفت: مرگ و میر نوزاد مبتلا به کرونا در ایران نداشتیم، اما در کودکان مبتلا شاهد مرگ یک کودک سه ساله بودیم که این کودک به سرطان‌ خون مبتلا بود و تحت درمان قرار داشت که متاسفانه به دلیل سیستم ایمنی تضعیف شده، فوت کرد. به طور کلی اگر در کودکان فوت بر اثر کویید19 داشته باشیم، آن‌هایی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اظهار نظر یکی از مدیران بیمارستانی در اردبیل در خصوص همخوانی نداشتن آمارهای ایشان و آمارهای رسمی، با ابراز تاسف از این دست اظهارنظرها گفت: اینکه فردی با دید کوچک در حوزه خودش، آن هم بدون اینکه مکانیزم جمع بندی آمار را بداند، کلیت آمار در کشورمان را زیر سوال ببرد، قطعا ظلم به همه دست اندرکاران است و این سوال جدی را به دنبال دارد که این افراد از کجا می‌دانند آمارشان در آمارهای رسمی دیده نشده است؟ اینکه تصور کنیم آمارهای اطرافمان در آمارهای کلی نیامده یا ساده لوحانه است و یا تحت تاثیر احساسات و ناصحیح!
 
وی افزود: اینکه هنوز برخی تصور می کنند هر که دادش بیش، امکاناتش بیشتر، این گونه نیست و ما با داد زدن، بغض کردن، اشک ریختن و ژست های این گونه امکانات بیشتری در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم، چون با بحرانی ملی مواجهیم ـ که البته جهانی هم شده ـ و کمبودها در همه نقاط وجود دارد و این گونه نیست که مثلا یکی داد بزند و بغض کند و ونتیلاتور بیشتری در اختیارش قرار دهیم یا تعداد بیشتری تخت آی سی یو تحویل ایشان دهیم؛ آمار کرونا در ایران جزو دقیق‌ترین آمار‌ها در دنیاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار