کد خبر: ۸۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 26 August 2015

اکثر افرادي که از افت انرژي و خستگي هميشگي رنج مي‌برند، بر اين تصور هستند که به‌احتمال‌زياد مبتلابه يک بيماري هستند. متاسفانه اين را در نظر نمي‌گيرند که سبک زندگي و نوع غذاي آنها نيز مي‌تواند در افت انرژي و خستگي آنها دخيل باشد؛ بنابراين، اکثر افراد بدون آگاهي داشتن در اين زمينه هيچ تلاشي در جهت تغيير سبک زندگي و نوع غذاي خود به خرج نمي‌دهند. علاوه بر اين، احتمالا در زندگي خود با افرادي مواجه شده‌ايد که هرازگاهي چرت مي‌زنند و در هنگام ظهر انرژي آنها کاهش مي‌يابد. مشکل اين افراد تا حدودي به سبک زندگي و برنامه روزانه آنها برمي‌گردد. به‌عبارت‌ديگر، اگر افراد سبک زندگي خود را تغيير دهند، مي‌توانند از افت انرژي جلوگيري کنند. با توجه به اهميت سبک زندگي و برنامه روزانه فرد در کاهش انرژي، در ادامه اين مقاله به 8 دليل کاهش انرژي اشاره مي‌کنيم که همه آنها با تغيير دادن سبک زندگي و تغيير برنامه روزانه قابل‌تغيير و بهبود هستند.

1. مصرف زياد قند: خوردن شيريني بيش‌ازحد باعث افزايش قند بدن مي‌شود. علاوه‌براين، کربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده مانند نان سفيد، برنج و غلات نيز جزو اصلي‌ترين منابع قند هستند. اين نوع قند ساده سريعا هضم مي‌شود و درنتيجه باعث افت سطوح قند خون مي‌شود. اين افت سطح قند خون هم باعث احساس خستگي مي‌شود. براي آنکه انرژي بدن شما زود تخليه نشود و براي آنکه براي مدت طولاني انرژي داشته باشيد، سعي کنيد غلات سبوس‌دار را جايگزين کربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده کنيد.

2. ورزش ناکافي: شايد همه شما بر اين تصور باشيد که تمرين باعث کاهش انرژي شما مي‌شود، اما حقيقت امر اين است که گنجاندن ورزش در برنامه روزانه باعث افزايش کوتاه‌مدت انرژي شما مي‌شود؛ بنابراين تمرين منظم و مناسبي که شديد نيست، در تقويت انرژي موثر است. علاوه بر اين، تمرين منظم باعث بهبود کيفيت خواب مي‌شود و همين خواب خوب باعث احساس سبکي و آرامش در شما مي‌شود.

3. نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه يکي از دلايل اصلي کاهش انرژي در صبح است. هر فردي براي شروع روز خود به سوخت نياز دارد و خوردن صبحانه مي‌تواند سوخت کافي بدن را فراهم آورد. اگر صبحانه نخوريد، بدن شما مجبور است که بدون سوخت فعاليت کند و احساس گرسنگي در شما شکل مي‌گيرد. علاوه بر اين، فراهم نکردن سوخت لازم بدن در صبح باعث کاهش قند خون شما در اواسط بعدازظهر مي‌شود. سعي کنيد که صبحانه شما ترکيبي از کربوهيدرات‌هاي سالم _مانند ميوه، سبزي‌ها، غلات سبوس‌دار- و منابع پروتئيني _مانند تخم‌مرغ، مغزهاي خوراکي- باشد. اين کربوهيدرات‌هاي ساده باعث تقويت اوليه انرژي شما مي‌شوند و پروتئين به شما کمک مي‌کند تا اين انرژي را تا وعده غذايي بعدي حفظ کنيد.

4. نشستن بسيار زياد: نشستن طولاني‌مدت نه‌تنها براي سلامتي شما مضر است (نشستن مداوم به مدت فقط يک ساعت هم روي قلب شما تاثير منفي مي‌گذارد)، بلکه يک عامل اصلي در از بين بردن انرژي شما است. بلند شدن و حرکت کردن چنددقيقه‌اي به جريان خون بدن شما کمک مي‌کند و اکسيژن درون خون را افزايش مي‌دهد و همين امر باعث مي‌شود که اکسيژن بيشتري وارد مغز شود و هشياري شما افزايش يابد. اگر کار شما طوري است که بايد زياد پشت ميز بنشينيد، سعي کنيد که هرازگاهي از جاي خود بلند شويد و تحرک داشته باشيد تا از تاثيرات منفي زياد نشستن و افت انرژي جلوگيري کنيد.

5. نوشيدن کافئين بسيار زياد: بسياري از نوشيدني‌هايي که به هنگام خستگي مي‌نوشيم سرشار از کافئين هستند، خواه اين نوشيدني يک قوطي نوشابه يا خواه يک ليوان قهوه باشد. کافئين محرکي است که باعث يک تکان ناگهاني در شما مي‌شود، اما مصرف بيش‌ازحد آن باعث افت انرژي مي‌شود. علاوه بر اين، اگر نوشيدني‌هاي کافئين دار را در هنگام ظهر بنوشيد، کيفيت خواب شب شما تحت تاثير قرار خواهد گرفت. اگر فردي هستيد که به نوشيدني‌هاي کافئين دار علاقه دارد بهتر است که اين نوشيدني‌ها را به‌صورت رقيق و در اواخر صبح بنوشيد. علاوه بر اين، به اين افراد پيشنهاد مي‌شود که در هنگام ظهر به‌جاي نوشابه، آب گازدار بنوشند تا از افت انرژي جلوگيري کنند.

6. کم‌آبي بدن: همه ما از اهميت نوشيدن آب کافي آگاهي داريم. کم‌آبي خفيف بدن نيز مي‌تواند تاثيرات مخربي روي سطح انرژي، روحيه و تمرکز شما داشته باشد. اگر کارتان طوري است که بايد پشت ميز بنشينيد، سعي کنيد هر يک ساعت يک ليوان آب بنوشيد. اگر کارتان خيلي سخت است و مجبور هستيد در فضاي باز و در هواي گرم کار کنيد، آب بيشتري بنوشيد.

7. وضعيت نامناسب بدن: دريکي از تحقيق‌ها محققان نشان دادند که راه رفتن باحالت قوزکرده نه‌تنها سطح انرژي را کاهش مي‌دهد، بلکه باعث شدت علائم افسردگي نيز مي‌شود؛ اما به اين نوع از افراد بايد گفت که اگر به هنگام راه رفتن يا نشستن قوز نکنند و حالت راست به خود بگيرند، انرژي و روحيه آنها به‌سرعت افزايش خواهد يافت. علاوه‌براين، حالت راست بدن باعث تفکرات مثبت در فرد مي‌شود؛ بنابراين، سعي کنيد به هنگام نشستن صاف بنشينيد و قوز نکنيد. در تلفن همراه خود يا در تقويم خود يادداشت‌هايي داشته باشيد تا حالت صاف و راست نشستن يا راه رفتن را به شما يادآوري کنند.

8. خوردن اسنک‌هاي نامناسب: اگر فردي هستيد که به خوردن اسنک علاقه‌مند است، اين را بايد بگوييم که اکثر اسنک‌ها حاوي کربوهيدرات‌هاي ساده و شکر هستند و باعث افت سطح انرژي شما مي‌شوند. به‌جاي اين اسنک‌ها سعي کنيد اسنک‌هايي را انتخاب کنيد که حاوي کربوهيدرات‌هاي پيچيده و پروتئين هستند تا سطح انرژي شما در تمام بعدازظهر بالا باقي بماند.

منبع: هفته نامه سپید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار