مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت : شهرک‌های صنعتی زیر ۱۰۰ و نواحی صنعتی زیر ۵۰ هکتار نیازی به ارزیابی زیست محیطی ندارند.
کد خبر: ۸۰۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ 18 December 2019

محمد جواد بگی روز چهارشنبه در جمع  اعضای شهرک صنعتی جی اصفهان افزود: ارزیابی زیست محیطی اینگونه شهرک‌ها و نواحی صنعتی امروز ما را به شدت درگیر بوروکراسی اداری با محیط زیست کرده است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته گفته می‌شد که شهرک‌های صنعتی زیر ۱۰۰ هکتار و نواحی صنعتی زیر ۵۰ هکتار نیازی به ارزیابی زیست محیطی ندارند و این کار تنها با یک نامه و گزارش ارزیابی انجام می‌شود اما امروز ناحیه صنعتی از چهار هکتار تا ۲ هزار هکتار هم باید ارزیابی زیست محیطی انجام دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه قانون هوای پاک از مهرماه سال گذشته ابلاغ شد اظهارداشت:هیچ وقت شهرک‌ صنعتی جی به کلانشهر اصفهان نزدیک نشد بلکه محیط زیست نباید اجازه گسترش اصفهان را به طرف شهرک صنعتی می‌داد.

وی ادامه داد: مصوبه ای از طریق کمیسیون زیربنایی گرفتیم که هیچ شهر یا روستایی حق اینکه حریم یا محدوده‌اش را به سمت شهرک صنعتی گسترش دهد، ندارد و باید فاصله یک‌هزار متری را با محدوده شهرک‌های صنعتی داشته باشند.   

بگی بیان کرد: صنایع بر اساس قانون هوای پاک در داخل حریم شهرها امکان فعالیت بیشتر از رده سه را ندارند و چنانچه صنعتی از سالهای گذشته رده بالای سه تا ۶ را داخل شهرک صنعتی داشته امروز تنها می‌تواند تغییر خط، توسعه یا افزایش ظرفیت هم رده قبلی داشته باشد و از نظر محیط زیست امکان اینکه به رده بالاتری ارتقا پیدا کند را ندارد، که این موضوع مساله و مشکلی برای شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه درخواست‌های واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی جی با سایر شهرک‌های استان اصفهان متفاوت است تصریح کرد: شهرک‌های دیگر بیشتر بدنبال آب، برق، گاز و تلفن و تشکیلات زیر ساختی هستند اما فعالان صنعتی در شهرک صنعتی جی بیشتر بدنبال توسعه و تسهیل قوانین و بخشنامه‌ها و تسهیل فرآیند تولید هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نمی‌توانیم در شهرک‌های صنعتی که به شرکت‌های خدماتی تحویل داده می‌شود، هزینه کنیم.

به گفته وی شرکت شهرک‌ها از محل فروش زمین‌های خلع ید شده و یا باقیمانده در این شهرک‌ها،  باید صد در صد هزینه‌های توسعه زیر ساخت‌های فرسوده در همان شهرک را انجام دهد.

بگی اضافه کرد: ما به عنوان نهاد نظارتی بدلیل کمبود نیروی فنی نمی‌توانیم در ۷۰ شهرک صنعتی استان ۷۰ نیروی مستقر برای پایش شهرک‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خدماتی باید پایش شهرک‌ها را انجام دهند اما این شرکت‌ها هم قدرت و ابزار اجرایی ندارند افزود: شرکت‌های خدماتی همانند شهرداری شهرها هستند، به شرکت‌های خدماتی که دارای امکانات لازم و توانایی تجهیز دفتر هستند پیشنهاد دادیم که صدور پروانه ساخت و پایان ساخت و نظارت به آنها تفویض شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: بعضی از شهرک‌های صنعتی منابع درآمدی پایدار ندارند و برای اداره شهرک با مشکل مواجه می‌شوند.  

وی ادامه داد: پروانه و پایان ساخت در شهرک های صنعتی رایگان است و همین موضوع موجب شده که بسیاری از افراد تصور کنند که ارتکاب تخلف در این زمینه هم رایگان است اما در صورت ارتکاب تخلف هزینه ۲ برابری قیمت مصوب شهرک‌ها را باید بعنوان تخلف پرداخت کنند.  

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار